Nombre de messages : 31293 Age : 49 Date d'inscription : 10/08/2006
Sujet: William BOYCE (1711-1779) 2006-12-24, 19:19
William Boyce est un compositeur britannique né à Londres en septembre 1711 et mort le 7 février 1779.
Choriste à douze ans, il devint apprenti organiste lorsque sa voix mua. Dans les années 1735 et 1736, Boyce fut organiste à la chapelle d'Oxford puis à Cornhill. Déjà son audition s'altérait lentement. En juin 1736 il devint compositeur à la Chapelle royale et composa de grands anthems, de la musique d'église et l'oratorio David's Lamentation over Saul and Jonathan. En 1739 il composa son Ode pour le jour de Sainte Cecile interprétée avec succès durant cinq années. En 1740 il composa un court Opéra : Peleus and Thetis. En 1747 il publia ses sonates en trio pour deux violons et basse continue qui rencontrèrent un grand succès et furent remarquées par Haendel.
L'université de Cambridge lui conféra son doctorat de musique le 3 juillet 1749 pour son anthem O be joyful. En 1750 les théâtres de Covent Garden et de Drury Lane rivalisent en présentant un cortège funèbre pour Juliette (Roméo et Juliette). Grâce à la musique de Boyce la production de Drury Lane, dirigée par David Garrick, obtient plus de succès que celle de Covent Garden, sur une musique de Thomas Arne.
En 1757 Boyce succède à son maître, Maurice Greene, à la direction du festival des Sons of the Clergy à la cathédrale Saint-Paul et devint Master of the King's Music. Avec le King's band, il produit régulièrement une ode pour célébrer la nouvelle année et une ode pour l'anniversaire du Roi.
Les ouvertures de ces odes, mais aussi des masques et musiques de scène, ont été reprises pour ses huit symphonies à la délicate beauté (1760).
En 1758, il est l'un des trois organistes de la Chapelle royale. En 1759, Boyce écrit sa célèbre chanson Heart of Oak commémorant les victoires contre la France. En 1760 fut publié le premier volume de la Cathedral music, recueil de musique religieuse des plus célèbres compositeurs britanniques depuis les temps les plus anciens jusqu'au milieu du XVIIIe siècle, projeté par Greene et que termina Boyce.
En 1768 il abandonne peu à peu ses fonctions à cause de la dégradation de son ouïe. Ses douze ouvertures sont publiées en 1770.
Principales œuvres
12 Sonates en trio 2 Concerti grossi 12 Ouvertures 8 symphonies 10 Voluntaries Odes (Birthday ode for George III, King's ode for the New Year, Ode to St. Cecilia's Day, Pindar's Ode) Anthems (By the Waters of Babylon, I have surely built thee an house, O be joyful, O Give Thanks, O Praise the Lord, O Where shall Wisdom be found, The Lord is King, Turn thee unto me, Wherewithal shall a young man) Oratorio (David's Lamentation over Saul and Jonathan) Drames musicaux et Opéras (The Chaplet, The Shepherd's Lottery, Corydon and Miranda, Peleus and Thetis)
joachim Admin
Nombre de messages : 27169 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: William BOYCE (1711-1779) 2006-12-24, 19:42
Curieusement, François Mitterrand prenait toujours l'ouverture pour le King's Birthday de 1775 en...ouverture à ses voeux de bonne année.
Snoopy Admin
Nombre de messages : 31293 Age : 49 Date d'inscription : 10/08/2006
Sujet: Re: William BOYCE (1711-1779) 2006-12-24, 19:43
Ah bon? Je ne savais pas.
joachim Admin
Nombre de messages : 27169 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: William BOYCE (1711-1779) 2010-07-18, 17:08
On connaît Boyce surtout pour sa musique instrumentale (symphonies, ouvertures, sonates en trio), et jusqu'à présent je n'avais rien entendu comme oeuvres vocales.
C'est chose faite avec cet oratorio (ou plutôt serenata), Solomon, qui comme son nom ne l'indique pas, n'est pas l'histoire de Salomon, mais un passage du Cantique des Cantiques, qui comme chacun sait, lui est attribué. L'oeuvre date de 1741 ou 1742.
Il est composé pour soprano, ténor (qui représentent l'épouse et l'époux - sans nom), choeur à quatre voix et orchestre, sur un livret de Moore.
L'oeuvre fait un peu penser à du Purcell plus "modernisé". Pas mal.
J'ai vainement cherché un catalogue des oeuvres de Boyce. Tu ne l'aurais pas sous le coude gauche, Snoopy ?
joachim Admin
Nombre de messages : 27169 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: William BOYCE (1711-1779) 2011-07-21, 19:29
Catalogue des oeuvres
'Services' Te Deum in G-grote terts, verse, ca 1725 Te Deum and Jubilate in A-grote terts, verse, ca 1740 Te Deum and Jubilate in A-grote terts, short, ca 1750 Te Deum and Jubilate in C-grote terts, full, ca 1760 Kyrie in A-grote terts Sanctus in A- en in G-grote terts Begrafenismuziek in e-kleine terts, voor 4-stemmig gemengd koor, voor Captain T. Coram, 3 April 1751
'Anthems'
'Begin unto my God', verse, 1769 of vroeger, manuscript is zoek, de tekst is gepubliceerd in 'A Collection of Anthems used in His Majesty’s Chapel Royal' (London, 1769) 'Behold O God our defender', full, voor de kroning van koning George III, 1761 'Be thou my judge', verse, 1749 of vroeger 'Blessed is he that considereth the poor', verse 'Blessed is he that considereth the sick', verse, met orkest, 1741 'Blessed is the man', verse, 1736 of vroeger 'Blessing and glory', verse, 1769 of vroeger 'By the waters of Babylon', verse, ca 1740 'Come Holy Ghost', full, voor de koning van koning George III, 1761 'Give the king thy judgements', verse, 1736 of vroeger 'Give the king thy judgements', verse, ca 1755 'Give unto the Lord', verse, 1736 of vroeger 'Great and marvellous', full, 1769 of vroeger, manuscript is zoek, de tekst is gepubliceerd in 'A Collection of Anthems used in His Majesty’s Chapel Royal' (London, 1769) 'Hear my crying', verse, ca 1740 'Hear my prayer', full, met orkest, ca 1760 'Help me, O Lord', full, 1726 'How long wilt thou forget me', verse, 1736 of vroeger 'How long wilt thou forget me', verse, ca 1740, (auteurschap is onzeker) 'I cried unto the Lord', verse, 1736 of vroeger 'If we believe', verse, ca 1745 'I have set God alway before me', verse, 1749 of vroeger 'I have surely built thee an house', verse, voor de heropening van St Margaret’s, Westminster, 1759 'I was glad', full, voor bij de kroning van koning George III, 1761 'I will alway give thanks', verse, 1736 of vroeger 'I will magnify thee', verse, 1749 of vroeger 'Let my complaint', verse, 1736 of vroeger 'Let my prayer come up', full, voor bij de kroning van koning George III, 1761 'Like as the hart', verse, ca 1740 'Lord, teach us to number our days', verse, ca 1750 'Lord, thou hast been our refuge', verse, met orkest, voor in het Festival of the Sons of the Clergy, 1755 'Lord, what is man that thou art mindful', verse, ca 1740 'Lord, what is man that thou shouldest visit', verse, ca 1770 'Lord, who shall dwell, verse, 1749 of vroeger 'My heart is fixed', verse, 1749 of vroeger, lost, de tekst is gepubliceerd in 'A Collection of Anthems (…) now performed in His Majesty’s Chapel Royal' (London, 1749) 'My heart is inditing', verse, met orkest, voor bij de kroning van koning George III, 1761 'My heart rejoiceth in the Lord', verse, 1769 of eerder, manuscript is zoek, de tekst is gepubliceerd in 'A Collection of Anthems used in His Majesty’s Chapel Royal' (London, 1769) 'O be joyful in God', verse, ca 1735, auteurschap is onzeker 'O be joyful in God', verse, 1736 of vroeger 'O be joyful in God', verse, met orkest,1749 'O give thanks unto the Lord and call', verse, 1736 of vroeger 'O give thanks unto the Lord for he is gracious', verse, voor de geboorte van Prins George, 1762 'O praise the Lord', verse, ca 1763 'O sing unto the Lord', verse, ca 1740 'O sing unto the Lord', verse, 1749 of eerder, manuscript is zoek, tekest gepubliceerd in 'A Collection of Anthems … now performed in His Majesty’s chapels Royal' (London, 1749) 'O where shall wisdom be found?', verse, 1769 of vroeger 'Ponder my words', verse, 1745 of vroeger 'Praise the Lord, O Jerusalem', full, met orkest, voor bij de kroning van koning George III, 1761 'Praise the Lord, ye servants', verse, 1749 of vroeger 'Save me, O God', full, ca 1735 'Sing, O heavens', verse, ca 1763 'Sing praises unto the Lord', verse, 1736 of vroeger 'Sing unto the Lord', verse, 1736 of vroeger 'Teach me, O Lord', verse, 1736 of vroeger 'The heavens declare', verse, (?) 'The King shall rejoice', verse, met orkest, voor bij het huwelijk van koning George III, 1761 'The King shall rejoice', full, met orkest, voor bij de kroning van koning George III, 1761 'The King shall rejoice', verse, met orkest, voor bij het Festival of the Sons of the Clergy, 1766 'The Lord is a sun', full, met orkest, voor bij de kroning van koning George III, 1761 'The Lord is full of compassion', verse, 1736 of vroeger; twee versies 'The Lord is King and hath put on glorious apparel', verse, 1736 of vroeger 'The Lord is King be the people never so impatient', verse, bij de viering van de Vrede van Parijs, 1763 'The Lord is my light', verse, 1749 of vroeger 'The Lord liveth', verse, 1769 of vroeger 'The souls of the righteous', full, met orkest, voor bij de begrafenis van koning George II, 1760, met een 'symphony' in F-grote terts 'Turn thee unto me', full, 1736 of vroeger 'Turn thee unto me', verse, 1749 of vroeger 'Unto thee, O Lord', verse, 1749 of vroeger, manuscript is zoek, de tekst is gepubliceerd in 'A Collection of Anthems … now performed in His Majesty’s chapels Royal' (London, 1749) 'Wherewithal shall a young man', verse, 1749 of vroeger
Autres oeuvres religieuse
Chant in D-grote terts, in 'Divine Harmony' (London, 1770), twijfelachtig, is ook toegeschreven aan 'Mr Davis' Chant in F-grote terts 'David’s Lamentation over Saul and Jonathan' voor twee solostemmen, vierstemmig gemengd koor en orkest, 1736 'Hither ye sons of Harmony' (‘Monumental inscription to … Mr. Gostling’), partsong (J. Hawkins), ca 1777 'O how perverse is flesh and blood', partsong, ca 1725 12 hymns gepubliceerd in 18de eeuwse verzamelbanden
Musique pour le théâtre
Peleus and Thetis (masque, G. Granville, Lord Lansdowne), tegen 1740 + Overture in F-grote terts een wereldlijke 'Masque' (J. Dryden), ca 1746 The Chaplet (musical entertainment, 2 delen, M. Mendez), première op 2 December 1749 (uitgave: London, 1750); overture 'The Shepherd’s Lottery' (musical entertainment, twee delen, Mendez), première op 19 november 1751 (London, 1751); 2 liederen en een ouverture 'The Tempest' (masque, D. Garrick, naar W.Shakespeare), première 20 oktober 1757 'Harlequin’s Invasion' of 'A Christmas Gambol' (pantomime, Garrick), première 31 december 1759, in samenwerking met M. Arne en T. Aylward
contributions théâtrales
'Dirge in Cymbeline' (tragedy, W. Shakespeare), London, première 7 april 1746 Twee songs in 'Lethe' of 'Aesop in the Shades' (farce, D. Garrick), première 2 januari 1749 Music in 'The Roman Father' (tragedy, W. Whitehead), première 24 februari 1750, manuscript is zoek Pastoral-interlude in 'The Rehearsal' or 'Bays in Petticoats' (comedy, C. Clive), première 15 maart 1750 Een muziekstuk in 'Romeo and Juliet' (tragedy, Garrick, naar W.Shakespeare), première 1 oktober 1750 Song in 'The Conscious Lovers' (comedy, R. Steele), ca 1752 Song in 'The Gamester' (tragedy, E. Moore), première 7 februari 1753 Toneelmuziek voor 'Boadicea' (tragedy, R. Glover), première 1 december 1753, manuscript is zoek 'Music for animating the statue', 3-stemmig lied in 'Florizel and Perdita' of 'The Winter’s Tale' (comedy, Garrick, after Shakespeare), première 21 januari 1756 2 songs en een duet in 'Amphitryon' (comedy, J. Hawkesworth, after J. Dryden), première 15 december 1756 2 odes in 'Agis' (tragedy, J. Home), première 21 februari 1758
Contributions dans les oeuvres d'autres compositeurs
in 'The Temple of Peace' (masque, N. Pasquali), Dublin, Smock Alley, 9 februari 1749; 'Midas' (comedy, K. O’Hara), Dublin, Theatre Royal, Crow Street, 22 januari 1762; 'Love in a Village' (I. Bickerstaff), London, 8 december 1762; 'The Royal Chase', London, ca 1765; 'The Summer’s Tale' (R. Cumberland), London, 6 december 1765; 'The Disappointment' of 'The Force of Credulity' (komische opera, A. Barton), New York, 1767; 'Tom Jones' (J. Reed), London, 14 Jan 1769; 'Harlequin’s Museum' of 'Mother Shipton Triumphant' (pantomime), Londen, 20 december 1792
Odes pour la Cour
Pierian sisters, for the king’s birthday, 1755 Hail! hail! auspicious day, New Year’s Day, 1756 When Caesar’s natal day, for the king’s birthday, 1756 While Britain, New Year’s Day, 1757 Rejoice, ye Britons, for the king’s birthday, 1757 Behold, the circle forms, New Year’s Day, 1758, Overture in F When Othbert left, for the king’s birthday, 1758, Ouverture in F Ye guardian powers, New Year’s Day, 1759 Begin the song, for the king’s birthday, 1759 Again the sun’s revolving sphere, New Year’s Day, 1760 Still must the muse, New Year’s Day, 1761 ’Twas at the nectar’d feast, for the king’s birthday, 1761 God of slaughter, New Year’s Day, 1762 Go, Flora, for the king’s birthday, 1762 At length th’ imperious god of war, New Year’s Day, 1763 Common births, for the king’s birthday, 1763 To wedded love, for the king’s birthday, 1764 Sacred to thee, New Year’s Day, 1765 Hail to the rosy morn, for the king’s birthday, 1765 Hail to the man, for the king’s birthday, 1766 When first, New Year’s Day, 1767 Friend to the poor, for the king’s birthday, 1767 Let the voice, New Year’s Day, 1768 Prepare, prepare your songs, for the king’s birthday, 1768 Patron of arts!, for the king’s birthday, 1769 Forward, Janus, New Year’s Day, 1770 Discord, hence!, for the king’s birthday, 1770 Again returns, New Year’s Day, 1771 Long did the churlish east, for the king’s birthday, 1771 At length the fleeting year, New Year’s Day, 1772 From scenes of death, for the king’s birthday, 1772 Wrapt in stole, New Year’s Day, 1773 Born for millions, for the king’s birthday, 1773 Pass but a few, New Year’s Day, 1774 Hark! or does the muse’s ear, for the king’s birthday, 1774 Ye powers who rule, for the king’s birthday, 1775 On the white rocks, New Year’s Day, 1776 Ye western gales, for the king’s birthday, 1776 Again imperial winter’s sway, New Year’s Day, 1777 Driven out, for the king’s birthday, 1777 When rival nations, New Year’s Day, 1778 Arm’d with her native force, for the king’s birthday, 1778 To arms, to arms ye sons of might, New Year’s Day, 1779
Autres Odes
The charms of harmony display (P. Vidal), St Cecilia’s Day, ca 1738 See famed Apollo and the nine (J. Lockman), St Cecilia’s Day, 1739 Gentle lyre, begin the strain (The Pythian Ode; W. Hart, after Pindar) Here all thy active fires diffuse (W. Mason), voor de installatie van de hertog van Newcastle als kanselier van de universiteit van Cambridge, 1749 Strike, strike the lyre, birthday of Frederick, Prince of Wales, ?1750 Who but remembers yesterday (Britain’s Isle) on the death of Frederick, Prince of Wales, 1751 Let grief subside, birthday of George, Prince of Wales, 1751 Another passing year is flown (W. Havard), birthday of George, Prince of Wales, 1752 Titles and ermine fall behind (Havard), in commemoration of Shakespeare, Drury Lane, 1756 Cetra dè canti amica; Degli amor la madre altera: twee odes in 'Del canzoniere d’Orazio di Giovan Gualberto Bottarelli' Arise, immortal Shakespeare rise (D. Garrick), ?1759 See, white-robed peace (D. Mallet), voor het einde van de zevenjarige oorlog, 1763 Lo, on the thorny bed of care (Ode to Charity; sacred ode, J. Cradock), voor het Leicester Infirmary, 1774 Vital spark of heavenly flame (The Dying Christian to his Soul; sacred ode, A. Pope) In elder time, mnauscript is zoek, was wel opgenomen in de verkoopcatalogus door W. Boyce-junior
Autres oeuvres vocales
Ah whither, whither would Achilles flee (Deidamia’s parting with Achilles upon the siege of Troy), 1v, orch Gentle zephyrs smoothly rove (serenade), 1v, orch, ca 1735 Through flowery meads (cant.), 2vv, orch, ca 1735, When the celestial beauties strove (cant.), 2vv, ca 1735 Young Damon fired with amorous heat (cant.), 2vv, c1735 Solomon (serenata, E. Moore), 2vv, 4vv, orch (Londen, 1743) Long with undistinguished flame (cant., C. Smart), in Lyra britannica, i (Londen, 1747) Tell me ye brooks (cant., W. Congreve), in Lyra britannica, deel-2 (Londen, 1747) Blest in Maria’s friendship (cant.), in Lyra britannica, deel-3 (Londen, 1748) Did you not once Lucinda vow (dialogue), 2vv, orch, ca 1750 Thus on a bed of dew bespangled flowers (Thyrsis; cant.), ca 1750 Danae (cant.), 1v, orch, ca 1750 Blate Jonny (A Scots Cantata; A. Ramsay), in Lyra britannica, (Londen, 1756) Haste, haste every nymph (dialogue), 1v, orch, in Lyra britannica deel-6 (Londen, 1759) Thou rising sun (The Lapland Cantata; A. Philips), in Lyra britannica deel-6 (Londen, 1759) Noah (oratorium), manuscript is zoek 3 'glees', 7 'catches' en 'rounds', 4 tweestemmige liederen alsmede ca 76 solo-liederen, uitsluitend gepubliceerd in 18de eeuwse verzameluitgaven.
Musique instrumentale
'12 Sonatas for two violins, violoncello and harpsichord' (Londen, 1747) '8 Symphonys in 8 Parts' op.2 (Londen, 1760), '12 Overtures in 7, 9, 10 and 12 Parts' (Londen, 1770), '10 Voluntaries', voor orgel of klavecimbel (Londen, 1779) Concerto in d-kleine terts ('The Worcester Overture'; Symphony no.8) Concerto grosso in b-kleine terts (manuscript) 3 Concerti grossi: in Bes-grote terts, d-kleine terts (auteurschap onzeker) en in e-kleine terts Concerto in ? (zoek geraakt), uitvoering in de Castle Tavern in Londen op 11 augustus 1742 3 sonates, voor 2 violen en basso continuo, ca 1740 (manuscript) Ouverture in C-grote terts, ca 1740 (manuscript)
Divers
'Cathedral Music, being a Collection in Score of the Most Valuable and Useful Compositions for That Service, by Several English Masters of the Last 200 Years'; deel 1 Londen, 1760 - deel 2 Londen, 1768; deel 3 Londen, 1773 M.Locke: The Original Songs, Airs and Choruses … in the Tragedy of Macbeth (Londen, 1770) G.F. Handel: 'As pants the hart' (verse anthem), (idem): 'Moses and the children of Israel' (anthem, 8-stemmig gemengd koor) uit 'Israel in Egypt' (idem): Delen uit 'The Messiah' (Londen, 1800) H. Purcell: Te Deum and Jubilate in 'The Cathedral Services - Anthems, Hymns and Other Sacred Pieces (…) by H. Purcell (Londen, 1828–44)
Oeuvres théoriques
Theoretische werken Treatise on Harmonic Theory (handschrift)
joachim Admin
Nombre de messages : 27169 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: William BOYCE (1711-1779) 2022-09-11, 10:18
William Boyce (Londres, né le 11 septembre 1711 - Londres, mort le 7 février 1779) est un compositeur, organiste et éditeur anglais.
Bien qu'autrefois surtout connu pour certains de ses hymnes et son édition de Cathedral Music (1760-1773), la contribution significative qu'il a apportée à la musique instrumentale, à la chanson, à la musique chorale profane et à la musique de théâtre en Angleterre est maintenant largement reconnue.
La famille de Boyce venait du Warwickshire, où son grand-père était fermier. Son père, John, le plus jeune de cinq fils, est venu à Londres en 1691 pour être apprenti chez un menuisier. Il s'installe dans la City de Londres, en tant que menuisier et ébéniste, et épouse Elizabeth Cordwell en 1703. Ils vivaient à Maiden Lane (aujourd'hui Skinners Lane) lorsque William, le dernier de leurs quatre enfants, est né. Sa première éducation musicale fut comme choriste à la cathédrale Saint-Paul de Londres, après quoi il fut l'élève de Johann Pepusch et de Maurice Greene.
En 1734, il obtient son premier poste d'organiste à la chapelle d'Oxford et, en 1736, il devient compositeur pour la chapelle royale. En 1738, avec George Frideric Handel, Thomas Arne et Pepusch, il fonde la Society of Musicians, plus tard la Royal Society. En 1755, il était bien connu pour ses œuvres scéniques, notamment le masque de 1740 Peleus and Thetis et The Chaplet, un opéra pastoral préféré de 1749. En 1755, il fut nommé maître de la King's Musick et, trois ans plus tard, organiste de la Chapelle Royale.
Boyce a épousé Hannah Nixon le 9 juin 1759 et son fils William est né en mars 1764. Il souffrait d'une surdité en augmentation lente, ce qui semble avoir rendu difficile pour Boyce l'exercice de ses fonctions d'église dans les années 1760.
En tant que compositeur, bien que sa liste d'œuvres comprenne plus de 75 anthems et 4 autres mises en musique du Te Deum, Boyce était connu de son vivant principalement pour sa musique de scène, y compris six masques et des contributions de musique accessoire et de chansons à de nombreuses autres productions, pour ses odes (principalement composées après 1755 lorsqu'il succéda à Maurice Greene en tant que maître de la King's Musick), et une célèbre publication en 1747 de 12 sonates pour deux violons et continuo. Il a également composé plus tard 3 sonates pour deux violons, 10 volontaries, 12 ouvertures et 6 concertos. Aujourd'hui, la musique la plus fréquemment entendue de Boyce est son ensemble de huit symphonies de 1760.
https://www.youtube.com/watch?v=v1wWognUX3I
Ode 'The charms of harmony display' (c.1738)
Performers: Patrіck Burrowes (boy soprano); Willіam Purefoy (alto (boy); Andrew Wаtts (counter-tenor); Richard Edgar-Wilson (tenor); Michael George (bass-baritone); Choir of New College Oxford; Hаnover Band; Grаhаm Leа-Cox (conductor)