Nombre de messages : 27920 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Zygmunt Noskowski (1846-1909) 2008-08-09, 10:27
Zygmunt Noskowski (ne pas confondre avec Moritz Moszkowski) est un compositeur, pédagogue et chef d'orchestre polonais né à Varsovie le 2 mai 1846 et mort à Varsovie le 23 juillet 1909.
IL fait ses études à l'Institut de musique de Varsovie puis devient assistant dans une école pour aveugles. Il invente un système de notation musicale destiné aux aveugles. Ensuite, à Berlin, il prend des leçons de composition avec Kiel. Il retourne ensuite à Varsovie, où il est nommé Directeur de la Société musicale, de 1881 à 1902, et professeur du Conservatoire en 1888. Toujours à Varsovie, il devient Directeur de l'Orchestre Philharmonique de 1905 à 1908, et de l'Opéra de 1907 à 1909.
Oeuvres principales :
Symphony No.1 in A Major, WoO (1874-1875) Morskie Oko (l'oeil de la mer) Concert Overture for Orchestra Op. 19 (1875) Symphony No.2 en ut mineur "Elegiac" (1875/79) A Polish Elegy for Orchestra in e minor (1885) The Steppe, a symphonic poem, Op. 66 (1896/97) March funebre for orchestra, Op. 53 [1897) Symphony No.3 in F Major, "From Spring to Spring, WoO (1903) Symphonic Variations on Chopin's Prelude, Op.28 No.7 (1901) Livia Quintilla, an opera (1898) Wyrok (The Judgment), an opera (1906) Zemsta za mur granicmy (Revenge of the Boundary Wall), an opera (1909) Sonate pour piano en la mineur (1875) String Quartet n° 1 en ré mineur (1875) String quartet n° 2 en mi majeur (1879) Fantasy for String Quartet (1879) Piano Quartet in d minor, Op.8 (1880)
joachim Admin
Nombre de messages : 27920 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: Zygmunt Noskowski (1846-1909) 2008-08-09, 10:45
Catalogue complet en polonais :
Wariacje f-moll na temat własny na fortepian (ok. 1870) Rozpacz na chór męski (1870-72) Valse na fortepian (1870-80) Salve regina, hymn na chór (1871-72) I Symfonia A-dur (1874-75) Bajki Ignacego Krasickiego na głos z fortepianem (1874-78) Morskie Oko, uwertura koncertowa na orkiestrę (1875) Sonata a-moll na skrzypce i fortepian (ok. 1875) II Symfonia c-moll "Elegijna" (1875-79) I Kwartet smyczkowy d-moll na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1875-80) Heldentod (Śmierć bohatera), kantata na 4-głosowy chór męski (1876-80) Krakowiaki (Cracoviennes, polnische Lieder u. Tänze) na fortepian (1876-77) Trzy pieśni do słów Roberta Reinicka na głos z fortepianem (1876-80) Trzy hasła (Wahlsprüche) na chór męski (1876-80) Opracowanie "Piosenki żołnierskiej" Stanisława Moniuszki na orkiestrę symfoniczną (ok. 1876-81) Krakowiaki (Cracoviennes, polnische Lieder u. Tänze, Zweite Folge) na fortepian (1878-79) Krakowiaki (Cracoviennes, polnische Lieder u. Tänze, Dritte Folge) na fortepian na 4 ręce (1878-80) II Kwartet smyczkowy E-dur na dwoje skrzypiec, altówke i wiolonczelę (1879-83) Kwartet fortepianowy d-moll na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (ok. 1879) Kołysanka (Polnisches Wiegenlied, Berceuse) na skrzypce z fortepianem (przed 1880) Dwa utwory (Zwei Stücke) na skrzypce z fortepianem (przed 1880) Suita polska (Suite polonaise. Chansons, romances et danses nationales d'après des mélodies originales) na fortepian na 2 i 4 ręce (ok. 1880) Rondino grazioso na fortepian (ok. 1880) Dwa tańce polskie (Deux danses polonaises) na fortepian (po 1880) Marsz uroczysty na orkiestrę symfoniczną (1881) Wiara, miłość i nadzieja, obraz ludowy w 4 aktach Adama Staszczyka (1882) Wieczornice, obraz ludowy w 5 aktach Jana Olechnowicza (1882) Wariacje e-moll na temat własny na orkiestrę (1883) Trzy pieśni ludowe na 2 głosy żeńskie z fortepianem lub chór żeński (1883) III Kwartet smyczkowy e-moll "Fantazja" na dwoje skrzypiec, altówke i wiolonczelę (przed 1884) Chata za wsią, obraz ludowy w 5 aktach Zofii Mellerowej i Jana Galasiewicza według powieści I. J. Kraszewskiego (1884) Dwa utwory (Zwei Stücke) na skrzypce z fortepianem (przed 1885) Warszawiacy za granicą, operetka w 4 aktach (1885) Fantazja góralska (Eine gebirges-Phantasie über 2 Volksmelodien aus Zakopane im Tatra-Gebirge) na fortepian na 4 ręce (1885) Trzy utwory (Drei Stücke) na skrzypce z fortepianem (ok. 1885) Trzy utwory (Trois morceaux) na skrzypce z fortepianem (ok. 1885) Sielanka, trzy pieśni ludowe na chór mieszany z fortepianem (1885-95) Wędrowny grajek (Fahrender Spielmann), suita mazurków na tenor lub sopran solo, chór mieszany i fortepian na 4 ręce (przed 1886) Opracowanie dwóch preludiów z op. 28 Fryderyka Chopina na orkiestrę (1886) Dziewczę z chaty za wsią, obraz ludowy w 5 odsłonach Zofii Mellerowej i Jana Galasiewicza według powieści I. J. Kraszewskiego (1886) Małaszka, obraz ludowy w 6 odsłonach Gabrieli Zapolskiej (1886) Stach do słów Marii Konopnickiej na głos z fortepianem (1886) Les sentimentes (Trois pièces caractéristiques...) na fortepian (1886) O pieśni gminna, hasło na chór męski do słów Adama Mickiewicza (1886-87) Lutnia, wódz tańców, hasło na chór męski do słów Jana Kochanowskiego (1886-87) Świtezianka, kantata na sopran i tenor solo, chór mieszany i orkiestrę (1886-88) Kantata rycerska na tenor solo i chór męski z fortepianem lub orkiestrą dętą (przed 1887) Budnik, obraz ludowy w 4 aktach Wacława Ratyńskiego według powieści I. J. Kraszewskiego (1887) Rok w pieśni ludowej - "Kantata z pieśni polskich" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę lub fortepian (1887) Koriolan, szkice do opery do libretta Czesława Jankowskiego (ok. 1887) Bóg wszechmocny, psalm XLVI Dawida w przekładzie Jana Kochanowskiego na chór meski i orkiestrę (ok. 1887) Dwie pieśni na 3-głosowy chór żeński z fortepianem (przed 1888) Aquarelles (Six morceaux caractéristiques) na fortepian (przed 1888) Pan Zołzikiewicz (Szkice węglem), obraz dramatyczny w 5 odsłonach Zofii Mellerowej i Jana Galasiewicza według powieści Henryka Sienkiewicza (1888) W Tatrach, wodewil w 4 aktach Klemensa Junoszy (1888) Kantata na obchód 40. rocznicy panowania cesarza Franciszka Józefa na chór mieszany z fortepianem (1888) Dziesięć pieśni ludowych na małą orkiestrę (1889) Śpiewnik dla dzieci do słów Marii Konopnickiej na 1 i 2 głosy z fortepianem (1889) Kto się w opiekę, psalm XCI Dawida w przekładzie Jana Kochanowskiego na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (ok. 1889) Cicha prośba na głos z fortepianem (ok. 1889) Veni creator, psalm 8-głosowy na 2 chóry mieszane i organy ad libitum (przed 1890) Nowy Don Kiszot czyli sto szaleństw, krotochwila w 3 aktach Aleksandra Fredry (1890) Trzy utwory (Trois morceaux) na fortepian (1890) Images (Six morceaux caractéristiques) na fortepian (1890) Impressions (Quatre pièces caractéristiques) na fortepian (ok. 1890) En pastel (Trois morceaux caractéristiques) na fortepian (ok. 1890) Pieśni i tańce krakowskie (Chansons et danses cracoviennes) na fortepian (ok. 1890) Causeries (Cinq pièces caractéristiques) na fortepian (ok. 1890) Melodie ukraińskie (Mélodies rutheniennes. 8 morceaux caractéristiques d'après des chansons et danses nation des provinces Galizie et Ukraine) na fortepian na 4 ręce (ok. 1890) Trzy utwory (Trois pièces) na fortepian (ok. 1890) Contes (Cinq morceaux de genre) na fortepian (ok. 1890) Mazury (Danses masoviennes) na fortepian (ok. 1890) Moments de danses (Six pièces caractéristiques) na fortepian (ok. 1890) Veni Creator, psalm na chór męski (1890-97) Salve Regina, pieśń na chór męski (1890-97) Livia Quintilla, opera w 2 aktach z prologiem (1890-1898) Pieśni weselne ludu. Fantazja na tematy ludowe w łatwym układzie na fortepian (1890-1900) Moments mélodiques (Quatre pièces caractéristiques) na fortepian (ok. 1891) Sześć polonezów na fortepian na 4 ręce (ok. 1891) Jasio, ballada ludowa w formie wariacji na mezzosopran i tenor solo, chór mieszany i orkiestrę (1891-92) Opracowanie "poloneza As-dur" Fryderyka Chopina na wielką orkiestrę (1892) Hje, grono śpiewcze, hasło na chór męski (1893) Pensées lyriques (Cinq morceaux) na fortepian (ok. 1893) Cztery toasty na chór męski (1893-95) Zaszumiał las na chór męski do słów Marii Konopnickiej (1893-95) Pieśń wiosenna na chór męski (1893-95) Feuille de trèfle (Trois pièces) na fortepian (ok. 1893-95) Stances (Cinq pièces) na fortepian (ok. 1893-95) Powrót, suita krakowiaków na tenor (lub sopran) solo, chór mieszany i orkiestrę lub fortepian na 4 ręce (1894) Na chlebie u dzieci, obraz ludowy w 5 aktach Klemensa Junoszy (1894) Przeklęty dorobek, obraz ludowy w 5 aktach Wincentego Kosiakiewicza (1894) Nad Utratą, kantata na chór mieszany i orkiestrę (1894) Opracowanie "Trzech mazurków" Fryderyka Chopina na chór mieszany (1894) Dwie pieśni do słów Adama Asnyka na głos z fortepianem (ok. 1895) Barkarola na chór męski do słów Adama Asnyka (1895-96) Dwanaście pieśni ludowych na chór męski (1895-97) Nad mogiłą na chór męski (1895-97) Dwanaście pieśni na chór męski (1895-98) Kantata na cześć Deotymy na chór męski 4-głosowy (1896) Step, poemat symfoniczny na wielką orkiestrę (1896-97) Opracowanie 'pieśni ze śpiewników domowych' Stanisława Moniuszki na chór męski a cappella (1896-97) Marcia funebre 'Cieniom Asnyka' na orkiestrę symfoniczną (1897) Serenada i dumka na głos z fortepianem (1897) Fleurs de printemps (Quatre pièces caractéristiques) na fortepian (1897) Zwiędły listek do słów Adama Asnyka na głos z fortepianem (ok. 1897) OpracowanIE 'Poloneza D-dur' Stanisława Moniuszki na orkiestrę symfoniczną (1898) Kantata Mickiewiczowska na chór męski i orkiestrę (1898) Dziesięć pieśni dla dzieci do słów Józefa Jankowskiego na głos z fortepianem (1898) Święto ognia czyli Noc Świętojańska, fantazja chreograficzna Mariana Prażmowskiego w 3 aktach (1898-1901) Opracowanie 'Chóru sprawiedliwego' Stanisława Moniuszki na baryton solo i chór mieszany z towarzyszeniem organów (1899) Opracowanie 'Ecce lignum crucis' Stanisława Moniuszki na baryton solo i chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry (1899) Opracowanie 'Marszu żałobnego' z 'Sonaty b-moll' Fryderyka Chopina na chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry (1899) Opracowanie 'Wojaka' Fryderyka Chopina na chór męski z towarzyszeniem orkiestry (1899) Opracowanie 'Pieśni op. 74' Fryderyka Chopina na chór męski a cappella (1899-1904) Obrazy tatrzańskie, trzy utwory na chór męski (1900) Pięć pieśni do słów Mariana Gawalewicza na głos z fortepianem (ok. 1900) Dwie pieśni na głos z fortepianem (ok. 1900) Dwie piosenki na głos z fortepianem (ok. 1900) Pieśni z fantazji dramatycznej Zawisza Czarny Kazimierza Przerwy-Tetmajera na głos z fortepianem (ok. 1900) Danses exotiques na fortepian na 4 ręce (ok. 1900) Deux mélodies na fortepian (ok. 1900) Perły polskie. Fantazja (...) Walce osnute na tle pieśni narodowych na fortepian (ok. 1900) Pieśni ludowe na chór męski a cappella (1900-03) Z życia narodu - Obrazy fantazyjne na tle preludium A-dur, wariacje symfoniczne na wielką orkiestrę (1901) Opracowanie '15 pieśni i arii' Stanisława Moniuszki na orkiestrę symfoniczną (1901-03) Do braci Słowian do słów Mirona na głos z fortepianem (1902) Zemsta za mur graniczny, opera w 4 aktach (1902-08) III Symfonia F-dur 'Od wiosny do wiosny' (1903) Opracowanie 'Wędrowca' Franciszka Schuberta na orkiestrę symfoniczną (1904) Odgłosy pamiątkowe (Wiązanka hymnów, marszów i pieśni), fantazja na wielką orkiestrę (1904-05) Opracowanie 'Sobowtóra' Franciszka Schuberta na orkiestrę symfoniczną (1905) Śmierć Ofelii, scena dramatyczna Stanisława Wyspiańskiego na sopran i orkiestrę (1906) Wyrok, opera w 2 aktach (1906) Trzy pieśni do słów Stanisława Wyspiańskiego na głos z fortepianem (1906-08)
Nombre de messages : 27920 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: Zygmunt Noskowski (1846-1909) 2016-11-12, 19:48
Du Printemps au Printemps (symphonie n° 3) Que souhaiter de mieux pour oublier ce temps exécrable de novembre ?
https://www.youtube.com/watch?v=6u_4ZTb3Crw
joachim Admin
Nombre de messages : 27920 Age : 78 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: Zygmunt Noskowski (1846-1909) 2022-08-30, 17:51
Zygmunt Noskowski (2 mai 1846, Varsovie - 23 juillet 1909, Varsovie) était un compositeur, chef d'orchestre et professeur polonais.
Noskowski est né à Varsovie et a d'abord été formé au Conservatoire de Varsovie en étudiant le violon et la composition avec Stanisław Moniuszko, et fut diplômé avec distinction en 1867. Une bourse lui a permis de se rendre à Berlin où, entre 1872 et 1875, il a étudié avec Friedrich Kiel, l'un des Les meilleurs professeurs de composition d'Europe. Après avoir occupé plusieurs postes - kapellmeister et chef d'orchestre de la Bodan Choral Society à Constance, Noskowski retourna à Varsovie en 1880 où il demeura pour le reste de sa vie, professeur de composition au Conservatoire de Varsovie et chef d'orchestre de la Société des amis de Varsovie et de l'Orchestre philharmonique de Varsovie (1905-1908).
Il a travaillé non seulement comme compositeur, mais est également devenu un professeur célèbre, un chef d'orchestre éminent et un journaliste. Il était l'une des figures de proue de la musique polonaise de la fin du XIXe siècle et de la première décennie du XXe. Il a enseigné pratiquement tous les compositeurs polonais importants de la génération suivante, y compris Karol Szymanowski et Grzegorz Fitelberg. Il a dirigé la Société de musique de Varsovie de 1880 à 1902 et a été considéré comme le principal compositeur polonais au cours de la dernière décennie de sa vie. Il est mort à Varsovie.
Bien que Noskowski soit surtout connu pour ses compositions orchestrales, il a composé des opéras, de la musique de chambre, des sonates instrumentales et des œuvres vocales d'importance. Discutant de la musique de chambre de Nowkowski, le célèbre critique et érudit Wilhelm Altmann a écrit qu'elle était "très efficace et méritait l'attention et la performance du public". À en juger par le quatuor avec piano écrit en 1879, on peut entendre que Noskowski avait assimilé les récents développements musicaux en Europe centrale, mais la musique, autre que structurelle, montre peu ou pas d'influence de l'un des grands compositeurs de l'époque, tels que Brahms, Liszt ou Wagner, qui dominaient alors la scène.
Principales œuvres (source : https://www.musicologie.org/Biographies/n/noskowski_zygmunt.html)
1874-1878, opus, 1, Cycle de mélodies sur le contes d'Ignacy Krasick. 1875 (avant 1875), Sonate en la majeur pour violon et piano. 1875, Symphonie n° 1 en la majeur. 1876-1877, opus.7, 6 Cracoviennes, dédicacées au Freiherr Alexander von Herder [Krakowiaki ; Cracoviennes, polnische Lieder u. Tänze], pour piano. s.d. opus 12, 2 Lieder pour voix féminines ou chœur, avec accompagnement de piano Mailied (Pieśń Majowa), Veilchen vom Berge (Kwiatek górski) 1875, opus 19, Morskie Oko, ouverture concertante pour orchestre. 1879, Symphonie n° 2 en do mineur, « Elegiac ». 1880, opus 8, Quintette avec piano en ré mineur. 1880, opus 9, Quatuor à cordes en ré mineur s.d., opus 11, Kołysanka 1880 (vers 1880), opus 28, Suite polonaise, pour piano. 1883, Quatuor à cordes en mi majeur. 1883 (avant 1883), Variations en mi mineur pour orchestre, sur un thème original. 1884, Quatuor à cordes en mi mineur. s.d., opus 16, Danse gitane (Taniec Cygański) et Danse ukrainiennei (Kołomyjka), musique de ballet pour orchestre, d'après la musique de scène de la pièce « Die einsame Hütte ». Dédicacé à la princesse Marceline Czartoryska, née princesse Radziwiłł. 1890, opus 22, Trzy utwory (Trois morceaux), pour piano (Dumka, Trepak, Polonaise élégiaque (Polonez elegijny). 1885, opus 17, Fantazja góralska (Fantaisie de la montagne), piano quatre mains. 1890, opus.30, En Pastel (Trois morceaux caractéristiques), pour piano. 1889, opus 34, Recueil de chansons pour les enfants. 1890, opus 36, Moments mélodiques (Quatre pièces caractéristiques) 1896, opus 66, Step, poème symphonique. 1898, Livia Quintilla, opéra en un prologue et 2 actes, sur un livret de L. German, d'après S. Rzętkowski, créé à Lemberg (Lviv), le 15 février 1898. 1898, opus 63, 10 mélodies enfantines. 1901, Z życia narodu (La Vie de la nation), variations symphoniques sur le Prélude en la majeur de Chopin opus 28 n° 7. 1902, Święto ognia, czyli noc świętojańska (le sacre du feu ou la Nuit de saint Jean), ballet en trois actes, créé à Warszawa en 1902. 1904, Symphonie n° 3 en fa majeur « Od wiosny do wiosny » (D'un printemps à l'autre). 1906, Wyrok (Le Verdict), opéra en 2 actes sur un livret de Noskowski, d'après Dramat jednej nocy (Drame d'une nuit) d'Aurelie Urbański, créé à Warszawa au théâtre Wielki, le 15 novembre 1906. 1906, opus 77, 3 mélodies d'après S. Wyspianski. 1926, Zemsta za mur graniczny (Revanche pour le mur de la frontière), opéra en 4 actes sur un livret de Noskowski, d'après Zemsta (La Revanche) d'Aleksander Fredro, créé au Théâtre Wielki de Warszawa, le 10 avril 1926. s.d., krakowiaks, polonaises, danses, miniuatures pour piano. s.d., Plusieurs opérettes, vaudeville et tableaux populaires. s.d., Courts chants chorals sacrés. s.d., 11 cantate profanes s.d., Environ 150 romances pour voix soliste. sd. De nombreux arrangements dont des chants populaires. s.d., Każdy po swojemu (Chacun à leur manière), quartette humoristique. s.d. Varations et fugue sur un tème de Viotti, pour qatuor à cordes.
Quatuor avec piano en ré mineur, op. 8
https://www.youtube.com/watch?v=tMyVGyzeeuU
I. Allegro con brio 0:00 II. Molto andante cantabile 8:11 III. Moderato assai energico 17:35 IV. Adagio quasi recitativo - Molto allegro con anima 23:05
The Polish Piano Quartet: Jerzy Witkowski, piano Ewa Marczyk, violin Marek Marczyk, viola Zbigniew Krzyminski, cello