Nombre de messages : 31173 Age : 49 Date d'inscription : 10/08/2006
Sujet: William Byrd (v. 1540-1623) 2006-12-24, 16:00
William Byrd (1543 (?) - 4 juillet 1623) était un compositeur et organiste anglais.
Il existe très peu de sources concernant la jeunesse de Byrd et les premières années de sa carrière. Des documents juridiques découverts récemment situent l'année de sa naissance en 1540, ou à la fin de 1539 mais la tradition musicologique continue de retenir l'année 1543. Byrd a été un élève du compositeur Thomas Tallis. Son premier poste identifié avec certitude a été celui d'organiste de la cathédrale de Lincoln, le 27 février 1563. En 1572, il est à Londres pour remplir l'office de gentilhomme de la Chapelle Royale auquel il vient d'être nommé. Il tient l'orgue avec Tallis, chante et compose : Byrd conservera ce poste pendant deux décennies.
L'importance de ses relations personnelles et professionnelles avec Tallis se manifeste à nouveau en 1575, lorsque la reine Élisabeth Ire confère conjointement aux deux hommes le privilège exclusif pendant vingt-et-un ans d'importer, imprimer, publier, vendre de la musique et d'imprimer du papier musique. Byrd publie trois recueils de motets en latin, les Cantiones Sacrae, le premier en 1575 avec Tallis, qui écrit 16 des 36 pièces, et les deux autres en 1589 et 1591. Byrd publie parallèlement deux anthologies musicales en anglais, Psalmes, Sonets and Songs en 1588 et Songs of Sundrie Natures en 1589.
En 1593, Byrd et sa famille s'intallent dans un petit village de l'Essex, Stondon Massey, et ne le quittent plus. Byrd se consacre de plus en plus à la musique liturgique du rite catholique. Il publie ses trois Messes Ordinaires entre 1592 et 1595, suivies de deux livres de Gradualia, un cycle musical annuel, en 1605 et 1607. Il meurt le 4 juillet 1623 et est enterré dans une tombe anonyme du cimetière de Stondon.
L'existence de Byrd est marquée par une série de contradictions, très caractéristiques des hommes de la Renaissance. Ainsi vécut-il au XVIIe siècle sans que sa musique vocale, notamment ses madrigaux, se rapproche pourtant du nouveau style baroque ; cependant, son œuvre pour clavier, remarquablement construite, marque le début du style baroque pour l'orgue et le virginal. De la même manière, Byrd peut être considéré comme un musicien de cour anglican, quoiqu'il ait consacré ses dernières années à la liturgie catholique et qu'il soit mort dans une relative obscurité. Lors du déchaînement anti-catholique qui suivit l'attentat catholique contre Jacques Ier, en 1605, certaines de ses œuvres ont été interdites en Angleterre sous peine d'emprisonnement ; pourtant certaines autres, comme le Short Service, ont été chantées sans interruption dans les cathédrales anglaises au cours des quatre derniers siècles.
Oeuvres
Musique pour clavier
Ce sont avant tout ses plus de 140 œuvres pour le clavecin ou le virginal qui en font un compositeur de premier plan pour la musique anglaise. Le recueil My Ladye Nevells Booke (1591) en contient de 42 pièces, d'autres (69) sont connues par le Fitzwilliam Virginal Book (1562/1612), certaines étant communes aux deux recueils.
Voici quelques titres :
My Ladye Newels Grownde Qui Passe; for my Ladye Nevell All in a Garden Grine A Medley The Marche before the Battell The Battell: The souldiers sommons; The marche of footemen; The marche of horsmen; The trumpetts; The Irishe marche; The bagpipe and the drone; The flute and the droome; The marche to the fighte; The retreat The Galliarde for the Victorie The Barleye Breake The Bells ou The Bells of Osney Callino Casturame The Carmans Whistle Clarifica Me Pater, pour clavier Fortune The Ghost Gipseis Round Have With Yow to Walsingham Hughe Ashtons Grownde The Hunt's Up, or Pescodd Time John, Come Kiss Me Now La Volta "Lady Morley", écrite en collaboration avec Thomas Morley La Volta Lord Willobies Welcome Home Lullaby (attribution douteuse) The Maydens Song Malt's Come Downe Monsieurs Almain My Lord of Oxenford's Mask O Mistris Myne The Queenes Alman Rowland, or Lord Willoughby's welcome home Selliers Rownde Tregian's Ground Ut, mi, re Ut, re, mi, Ut, re, mi, fa, sol, la Will Yow Walke the Woods soe Wylde Wilson's wild, or Wolsey's wilde The Woods so Wild Fantasia in A Fantasia in G A Fancie A Galliards Gygge A Passamezzo Pavana Galiardas Passamezzo The Firste Pavian The Galliarde to the Firste Pavian The Seconde Pavian The Galliarde to the Seconde Pavian The Third Pavian The Galliarde to the Third Pavian The Fourth Pavian The Galliarde to the Fourth Pavian The Fifte Pavian The Galliarde to the Fifte Pavian Pavana the Sixte; Kinbrugh Goodd The Galliarde to the Sixte Pavian The Seventh Pavian The Eighte Pavian The Passinge Mesures; the Nynthe Pavian The Galliarde to the Nynthe Pavian A Voluntarie; for my Ladye Nevell A Lesson of Voluntarie The Second Grownde The Tennthe Pavian; Mr. W. Peter The Galliarde to the Tennthe Pavian Lady Monteagle's Paven Pavana Lachrimae Pavana. Canon. Two parts in one Prelude and Ground 'Queen's Goodnight' Praesidium French Coranto, trois versions A Gigg A Voluntarie Variatio Verse in C
Musique pour violes
Consorts de violes
15 Fantasias 6 In nomine Gaillard Pavan, à 5 Pavan and Galliard à 6 Pavan in A
Browning "The Leaves Be Green", à 5 John come kiss me now Miserere, à 4 My Lord of Oxenford's Mask Prelude and Ground, à 5 Prelude and Voluntary Susanna fair The Woods So Wild Christ rising again
Ensemble instrumental
English Dances Sermone blando The Queen's Good Night
Musique sacrée
Messes (c.1592-5)
Messe pour trois voix (c.1593-4) Messe pour quatre voix (c.1592-3) Messe pour cinq voix (c.1594-5)
The Great Service : Venite - Te Deum - Benedictus - Kyrie - Creed - Magnificat - Nunc Dimittis Cantiones, quae ab argumento sacrae vocantur, 5–8vv (London, 1575), with Tallis Liber primus sacrarum cantionum [Cantiones sacrae], 5vv (London, 1589) Liber secundus sacrarum cantionum [Cantiones sacrae], 5–6vv (London, 1591) Gradualia ac cantiones sacrae, 3–5vv (London, 1605) Gradualia seu cantionum sacrarum, liber secundus, 4–6vv (London, 1607)
Motets, psaumes, hymnes, offertoires sur un texte en Latin
Ab ortu solis - Venite comedite Adoramus te Adorna thalamum tuum Afflicti pro peccatis - Ut eruas nos Alleluia - Ascendit Deus Alleluia. Ave Maria - Virga Jesse floruit Alleluia. Cognoverunt discipuli Alleluia - Emitte Spiritum tuum Alleluia. Vespere autem Sabbathi Alma Redemptoris Mater Angelus Domini descendit Apparebit in finem Ascendit Deus in jubilatione Aspice Domine quia facta est Aspice Domine de sede - Respice Domine Assumpta est Maria Attollite portas Audivi vocem Ave Maria Ave maris stella Ave Regina coelorum Ave verum corpus Beata es, Virgo Maria Beata viscera Beati mundo corde Benedicta et venerabilis Cantate Domino Christe qui lux es et dies Christe qui lux es et dies, autre version à 4 Christus resurgens Cibavit eos Circumdederunt me Civitas sancti tui Confirma hoc Deus Constitues eos Principes (Gradual) Constitues eos Principes (Offertoire) Cunctis diebus Da mihi auxilium Decantabat populus Defecit in dolore - Sed tu Domine Deo gratias Descendit de coelis - Et exivit per auream portam Deus venerunt gentes - Posuerunt morticinia - Effuderunt sanguinem - Facti sumus opprobrium Dies sanctificatus Diffusa est gratia - Propter veritatem - Vultum tuum Diliges Dominum Domine ante te Domine exaudi orationem - Et non intres in judicium Domine non sum dignus Domine praestolamur - Veni Domine noli tardare Domine salva nos Domine secundum actum meum Domine secundum multitudinem Domine tu jurasti Ecce advenit dominator Dominus Ecce quam bonum Ecce virgo concipiet Ego sum panis vivus Emendemus in melius Exsurge Domine Fac cum servo tuo Factus est repente Felix es, sacra Virgo Maria Felix namque es Gaude Maria Gaudeamus omnes in Domino Gaudeamus omnes in Domino, seconde version Haec dicit Dominus - Haec dicit Dominus Haec dies à 3 Haec dies à 6 Haec dies - Alleluia Pascha nostrum Hodie beata Virgo Hodie Christus natus est Hodie Simon Petrus In manus tuas In resurrectione tua Infelix ego - Quid igitur faciam? - Ad te igitur Jesu nostra redemptio Justorum animae Laetentur coeli - Orietur in diebus Laudate Dominum omnes gentes Laudate pueri Dominum Laudibus in sanctis - Magnificum Domini - Hunc arguta Levemus corda Libera me, Domine, de morte aeterna Libera me, Domine, et pone me Lumen ad revelationem gentium Memento Domine Memento homo Memento salutis auctor Miserere mei, Deus Miserere mihi Domine Ne irascaris Domine - Civitas sancti tui Nobis datus Non vos relinquam orphanos Nunc dimittis (Gradualia) Nunc scio vere O admirabile commertium O Domine adjuva me O gloriosa Domina O lux beata Trinitas O magnum mysterium - Beata Virgo O quam gloriosum est regnum - Benedictio et claritas O quam suavis O Rex gloriae O sacrum convivium O salutaire hostia (Gradualia) O salutaris hostia (inédit) Oculi omnium Optimam partem elegir Pange lingua gloriosi Pascha nostrum Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Johannem Peccantem me quotidie Peccavi super numerum Pietas omnium Plorans plorabit Post dies octo - Mane nobiscum Post partum Virgo Precamur sancte Domine Propter veritatem - Alleluia - Assumpta est Maria Psallite Domino Puer natus est nobis Quem terra, pontus, aethera Quis est homo - Diverte a malo Quodcunque ligaveris Quotiescunque manducabitis Recordare Domine - Quiescat Domine Reges Tharsis Reges Tharsis, à 5 Regina coeli laetare Responsum accepit Simeon Resurrexi Rorate caeli desuper Sacerdotes Domini Salve Regina - Et Jesum benedictum (1591) Salve Regina (1605) Salve sancta parens Salve sola Dei genitrix Senex puerum portabat, à 4 Senex puerum portabat, à 5 Siderum rector Solve jubente Deo Speciosus forma Spiritus Domini Surge, illuminare, Jerusalem Suscepimus Deus - Justitia - Magnus Dominus Suscepimus Deus - Sicut audivimus Terra tremuit Timete Dominum Tollite portas Tribue Domine - Te deprecor - Gloria Patri Tribulatio proxima est - Contumelias et terrores Tribulationes civitatum - Timor et hebetudo - Nos enim pro peccatis Tristitia et anxietas - Sed tu Domine Tu es pastor ovium Tu es Petrus Tui sunt coeli Unam petii a Domino Veni Sancte Spiritus Venite exultemus Domino Victimae paschali laudes Vide Domine afflictionem - Sed veni Domine Viderunt omnes (Communion) Videront omnes (Gradual) Vidimus stellam Vigilate Virgo Dei genitrix Viri Galilaei Visita Quaesumus Vulgum tuum
Pièces sacrées sur un texte anglais
Arise Lord into thy rest Attend mine humble prayer Be unto me Behold how good a thing - And as the pleasant morning dew Blessed is he that fears the Lord Bow thine ear, O Lord Christ rising again - Christ is risen again Come help O God Come let us rejoice unto our Lord An earthly tree a heavenly fruit - Cast off all doubtful care Even from the depth From depth of sin Have mercy upon me Help, Lord, for wasted are those men How long shall mine enemies How shall a young man How vain the toils I have been young I have longed for thy saving health I laid me down Look down O Lord Lord hear my prayer instantly Lord in thy rage Lord in thy wrath correct me not Lord, make me to know thy ways Make ye joy to God Mine eyes with fervency My soul oppressed with care O God give ear O God that guides the cheerful sun O God, the proud are risen against me O God which art most merciful O God, whom our offences O Lord, make thy servant Elizabeth O Lord my God O Lord, how long wilt thou forget O Lord, turn thy wrath away O Lord, who in thy sacred tent Praise our Lord all ye Gentiles Preces and Responses Prevent us, O Lord Prostrate O Lord I lie Right blest are they Sing joyfully Sing we merrily unto God Sing ye to our Lord Teach me, O Lord This day Christ was born Turn our captivity Unto the hills mine eyes I lift When Israel came out of Egypt
Attribuées à Byrd
Ave regina caelorum à 5 voix (ATTBarB) - attribution "Mr Byrde" dans le Paston Lute Book, mais les musicologues qui ont établi le Tudor Church Music Book (Livre de musique sacrée Tudor) l'attribuent à John Taverner.
Collaborations
In exitu Israel à 4 voix (SSAT) - avec John Sheppard et William Mundy
Musique profane
Consorts Songs
Ah silly Soul An aged dame Come to me grief for ever Come woeful Orpheus Constant Penelope Content is rich Crowned with flowers and lilies Delight is death Fair Britain Isle Farewell false love From Virgin's womb - Rejoice rejoice He that all eathly pleasure scorns In angel's weed In fields abroad La Virginella Lullaby, my sweet little baby My mind to me a Kingdom is My mistress had a little dog My sweet little darling (attribution douteuse) O that most rare breast O you that hear this voice Penelope that longed for the sight Plorans Ploravit The man is blest The noble famous Queen Truth at the first What pleasure have great princes Who likes to love Who made thee, Hob, forsake the plough? Why do I use my paper, ink and pen? Ye sacred muses (Élégie pour Thomas Tallis)
Madrigaux
Alack, when I look back Earthly tree, duo pour 2 sopranos If in thine heart O dear life This sweet and merry month of May, version madrigalesque Though Amaryllis dance in green Weeping full sore
Autres pièces vocales profanes
All as a sea Although the heathen poets Ambitious love And think ye Nymphs to scorn at love - Love is a fit of pleasure As I beheld I saw a herdman wild Awake mine eyes Care for thy soul Come jolly Swains Compel the hawk to sit The Eagle's force The Fair young virgin A feigned friend From Citheron the warlike boy is fled - There careless thoughts are freed - If Love be just The Greedy hawk He that all earthly pleasure scorns I joy not in no earthly bliss I thought that Love had been a boy If that a sinner's sighs If women could be fair In crystal towers In Winter cold - Whereat an ant Is Love a boy? - Boy pity me Let not the sluggish sleep The Match that's made The Nightingale O sweet deceit Of flattering speech Of gold all burnished - Her breath is more sweet Out of the orient crystal skies Retire my soul See those sweet eyes - Love would discharge Sellenger's Round Susanna fair (1588) Susanna fair (1589) This sweet and merry month of May Upon a Summer's day - Then for a boat Wedded to will is witless What is life, or worldly pleasure? When first by force When I was otherwise When younglings first - But when by proof Where fancy fond While that the Sun Who looks may leap Wounded I am - Yet of us twain
Oeuvres incomplètes
Ad punctum in modico à 2 (BB) - Fragment Ah, youthful years - Fragment Behold, how good - Fragment Cease Cares - Fragment Depart ye furies - Fragment Litany à 4 (SATB) - Fragment d'attribution douteuse If trickling tears - Fragment In tower most high - Fragment I will give laud - Fragment Jubilate Deo, omnis terra - Fragment d'attribution douteuse Look and bow down - Fragment Oh happy thrice - Fragment O trifling days - Fragment Preces Deo fundamus - Fragment Service in F - Fragment d'attribution douteuse Sponsus amat sponsam à 2 (ST) - Fragment d'attribution douteuse With sighs and teares - Fragment
Bel Canto Admin
Nombre de messages : 7230 Age : 67 Date d'inscription : 10/07/2007
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2011-07-13, 14:04
William Byrd va nettement plus loin que la génération précédente (celle du pionnier Christopher Tye) dans la complexité de l'écriture pour consort. Au début des années 1560, le genre est encore le privilège de la cour, de quelques théâtres, de cercles aristocratiques – il ne séduira les amateurs qu'au début du siècle suivant. Byrd destine alors aux violes des hymnes polyphoniques et des 'In nomine' sur cantus frirmus ("rapsodies mystiques pour consort" selon la belle formule de Laurence Dreyfus) mais s'en détourne assez vite : le cadre régulier des variations sur des dans ou des aires populaires (grounds) et l'espace absolument libre de ses fantaisies (à 3, 4, 5 ou 6 violes) feront désormais ses délices. Il travaille les mêmes formes qu'aux claviers mais en exploitant tout le potentiel polyphonique du consort. … Harold Lopparelli dans Diapason, été 2011 – introduction au nouveau CD 'Complete Consort Music' chez Linn
simon06
Nombre de messages : 13 Age : 76 Date d'inscription : 01/04/2012
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2012-04-08, 00:55
Sans G GOULD et son célèbre disque BYRD/GIBBONS, je ne me serais sans doute jamais intéressé à BYRD et toute la musique de cette époque. Un des plus beaux disques du pianiste, mais qui me semble plus un signe nostalgique d’amour à cette période ou à ces deux musiciens qu’une véritable réussite à entrer dans cet univers. Simplicité absolue, dénuement, humilité, c’est un sommet, une merveille, mais un mixte curieux, à mon goût.
BYRD est –je parle de son oeuvre de clavier- le compositeur le plus maître des possibilités relativement nouvelles de la musique pour clavecin à cette époque. FARNABY, extrêmement attachant, reste un peu plus extérieur, me semble-t-il, BULL, plus inégal, souvent sidérant, un peu rocailleux, démonstratif, n’a pas la plénitude de BYRD, et TOMKINS, pour ne citer que les plus connus, m’apparaît un peu scolaire, parfois. Toute cette musique est un enchantement, mais avec BYRD, on a le plus abouti : musique qui parle, respire naturellement en dépit des formules, qui fait vivre les formules, justement, et les fait oublier aussi. A ce titre de père de la musique pour clavier, qu’il partage avec BULL, il devrait être davantage apprécié. Mais à part la célèbre « Bataille », en général, on ne connaît pas grand-chose de lui. Quel dommage, vraiment, quelle pitié !!
Entrer dans sa musique est une des plus belles façons de se transporter un peu à cette époque, d’en toucher un peu le cœur vivant, pour autant que les interprètes aient trouvé des accès. HOGWOOD, dans son ancien enregistrement de « My Lady Nevell’s Book » est excellent. La version E FARR, chez Naxos, est bien moins enlevée, j’ai l’impression. Il faut aussi avoir l’intégrale de D MORONEY, parce que c’est une intégrale (on peut être peu favorable aux intégrales, mais quand on aime, …), en raison de l’utilisation, entre autres instruments magnifiques*, d’un muselaar extraordinaire, et pour certaines pièces qui sont de vrais miracles. Quelques beaux disques isolés, anciens, celui d’E. THORNBURGH et d’U. DEUTSCHLER, notamment, sont de très bonnes approches, si on peut encore les trouver. Il y en a d’autres. Je ne parle que de ceux que j’ai, et vous cause de tout cela sans aucune technique (je n’en ai pas, étant simple amateur ou amoureux), avec seulement un intérêt passionné, déjà ancien, pour les Elizabéthains.
Enrichi, augmenté, par cette musique. Non : mots trop faibles encore. Chance d’avoir rencontré cela, presque bénédiction. Et pour ceux qui ne connaîtraient pas, chance aussi : il leur reste ces belles choses-là à découvrir !
* un clavecin à double pincement, si je me souviens bien, notamment, qui permet une « Quadran Pavan » inoubliable.
joachim Admin
Nombre de messages : 27055 Age : 77 Date d'inscription : 19/08/2006
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2018-01-28, 13:09
Catalogue complet selon le Grove
Vocal religiosa:
Printed latin music:
Cantiones, quae ab argumento sacrae vocantur, 5–8vv (London, 1575), with Tallis [C], F i, TCM ix, B i Liber primus sacrarum cantionum [Cantiones sacrae], 5vv (London, 1589) (CS i], D ii, B ii Liber secundus sacrarum cantionum [Cantiones sacrae], 5–6vv (London, 1591) [CS ii], D iii, B iii Mass, 4vv, c1592–3, F i, 30, TCM ix, 17, B iv, 24 Mass, 3vv, c1593–4, F i, 1, TCM ix, 3, B iv, 1 Mass, 5vv, c1595, F i, 68, TCM ix, 36, B iv, 36 Gradualia ac cantiones sacrae, 3–5vv (London, 1605) [G i./part no.] F iv–v, TCM vii, B v–via, b Gradualia seu cantionum sacrarum, liber secundus, 4–6vv (London, 1607) [G ii], F vi–vii, TCM vii, B viia, b
Alphabetical list of latin works:
Ab ortu solis, 4vv, G ii 13; F vi, 69, TCM vii, 239, B viia, 64 Ad Dominum cum tribularer, 8vv, GB-Lbl; F ix, 54, TCM ix, 164, B viii, 50; text missing Adoramus te, Christe, 1v, 4 viols, G i/I 26; F iv, 152, TCM vii, 85, B via, 1 Adorna thalamum tuum, 3vv, G i/III 11; F v, 207, TCM vii, 205, B vib, 136 Ad punctum in modico, 5vv, CH, Ob; F xvi, 122; only two parts extant Afflicti pro peccatis nostris (c.f. chant), 6vv, CS ii 27–8; D iii, 193, B iii, 212 Alleluia, Ascendit Deus [= All ye people, clap your hands], 5vv, G ii 26; F vii, 10, TCM vii, 286, B viib, 11 Alleluia, Ave Maria … in mulieribus. Alleluia, Virga Jesse, 5vv, G i/I 20; F iv, 101, TCM vii, 58, B v, 117 Alleluia, Cognoverunt. Alleluia, Caro mea, 4vv, G ii 16; F vi, 87, TCM vii, 247, B viia, 75 Alleluia, Confitemini Domino, 3vv, Lbl Add. 18936–9, R.M. Baldwin, Och Mus.45; F viii, 23, TCM ix, 181, B viii, 1 Alleluia, Emitte spiritum tuum, 5vv, G ii 32; F vii, 37, TCM vii, 302, B viib, 42 Alleluia, [Vespere autem sabbati] quae lucescit, 3vv, G i/III 6; F v, 185, TCM vii, 196, B vib, 117 Alma Redemptoris mater, 4vv, G i/II 13; F v, 93, TCM vii, 155, B vib, 35 Angelus Domini descendit de coelo, 3vv, G i/III 8; F v, 192, TCM vii, 199, B vib, 123 Apparebit in finem, 5vv, CS ii 12; D iii, 83, B iii, 89 Ascendit Deus, 5vv, G ii 28; F vii, 17, TCM vii, 290, B viib, 19 Aspice, Domine, de sede sancta tua (c.f. chant), 5vv, CS i 18–19; D ii, 139, B ii, 156 Aspice, Domine, quia facta est desolata civitas, 6vv, C 10; F i, 149, TCM ix 86, B i, 39 Assumpta est Maria … Dominum. Alleluia, 5vv, G i/I 24; F iv, 144, TCM vii, 81, B v, 166 Attollite portas [= Let us arise; Lift up your heads], 6vv, C 11; F i, 159, TCM ix, 92, B i, 52 Audivi vocem, 5vv CH, Lbl, Ob, Och; F viii, 48, TCM ix, 182 Ave Maria … fructus ventris tui, 5vv, G i/I 14; F iv, 75, TCM vii, 40, B v, 83 Ave maris stella, 3vv, G i/III 4; F v, 162, TCM vii, 186, B vib, 97 Ave regina, 4vv, G i/II 14; F v, 103, TCM vii, 159, B vib, 44 *Ave regina caelorum, attrib. Byrd in Lbl Add.31992 (lutebook); attrib. Taverner in Ob Tenbury 1486 and Willmott MS, Spetchley Park, Braikenridge; B viii, 156 Ave verum corpus [= O Lord, God of Israel], 4vv, G i/II 5; F v, 27, TCM vii, 127, B via, 82 Beata es, virgo Maria, 5vv, G, i/I 10; F iv, 53, TCM vii, 30, B v, 60 Beata virgo, 4vv, G ii 9; F vi, 25, TCM vii, 228, B viia, 38 Beata, viscera, 5vv, G i/I 11; F iv, 57, TCM vii, 32, B v, 65 Beati mundo corde, 5vv, G i/I 32; F iv, 199, TCM vii, 112, B via, 53 Benedicta et venerabilis, 5vv, G i/I 7; F iv, 43, TCM vii, 25, B v, 50 * Benigne fac, Domine, 5vv, Ob, Och; F viii, 56, TCM ix, 186 Cantate Domino, 6vv, CS ii 29; D iii, 203, B iii, 223 [Christe, qui lux es … praedicans] Precamur (c.f. chant), 5vv, Och; F viii, 63 TCM ix, 279, B viii, 14 Christus resurgens (c.f. chant), 4vv, G i/II 10; F v, 64, TCM vii, 143, B vib, 9 Cibavit eos, 4vv, G i/II 1; Fv, 1, TCM vii, 116, B via, 61, B viia, 137 Circumdederunt me dolores mortis, 5vv, CS ii 15; D iii, 102, B iii, 111 * Circumspice, Hierusalem, 6vv, Lcm, Ob; F ix, 1, TCM ix, 190 Civitas sancti tui [= Be not wroth very sore; Bow thine ear]: see Ne irascaris Confirma hoc, Deus, 5vv, G ii 34; F vii, 44, TCM vii, 306, B viib, 49 Constitues eos, 6vv, G ii 39; F vii, 82, TCM vii, 327, B viib, 91 Cunctis diebus, 6vv, CS ii 30; D iii, 211, B iii, 232 Da mihi auxilium, 6vv, C 23; F i, 206, TCM ix, 115, B i, 113 Defecit in dolore, 5vv, CS i 1–2; D ii, 1, B ii, 1 * De lamentatione Hieremiae, 5vv, Lbl, Och, Ob; F viii, 1, TCM ix, 153, B viii, 20 Deo gratias, 4vv G i/II 20; F v, 139, TCM vii, 176, B vib, 82 Descendit de coelis (c.f. chant), 6vv, CS ii 21–2; D iii, 150, B iii, 163 * Deus, in adiutorium meum intende, 6vv, Ob, Och; F ix, 13, TCM ix, 196 Deus, venerunt gentes, 5vv, CS i 11–14; D ii, 80, B ii, 89 Dies sanctificatus, 4vv, G ii 3; F vi, 16, TCM vii, 216, B viia, 14 Diffusa est gratia, 5vv, G i/I 22; F iv, 116, TCM vii, 67, B v, 136 Diliges Dominum, 8vv, C 25; F i, 232, TCM ix, 149, B i, 151 * Domine, ante te omne desiderium, 6vv, Och; F ix, 38, TCM ix, 208 * Domine, exaudi orationem meam et clamor meus, 5vv, Ob Mus.Sch.E.526, Ob Tenbury 389; Ob 389 in F xvi, 127; only 3 parts extant Domine, exaudi orationem meam, inclina, 5vv, CS ii 10–11; D iii, 68, B iii, 74 Domine, non sum dignus, 6vv, CS ii 23; D iii, 160, B iii, 174 Domine, praestolamur, 5vv, CS i 3–4; D ii, 14, B ii, 15 Domine, quis habitabit, 9vv, Lbl; F ix, 130, TCM ix, 223, B viii, 97 Domine, salva nos, 6vv, CS ii 31; D iii, 68, B iii, 245 Domine, secundum actum meum, 6vv, C 24; F i, 218, TCM ix, 122, B i, 132 Domine, secundum multitudinem dolorum meum, 5vv, CS i 27; D ii, 198, B ii, 221 Domine, tu iurasti, 5vv, CS i 15; D ii, 110, B ii, 124 Dominus in Sina, 5vv, G ii 27; F vii, 14, TCM vii, 288, B viib, 15 Ecce advenit dominator Dominus, 4vv, G ii 10; F vi, 48, TCM vii, 230, B viia, 42 Ecce quam bonum est, 4vv, G i/II 9; F v, 53, TCM vii, 139, B vib, 1 Ecce virgo concipiet, 5vv, G i/I 15; F iv, 78, TCM vii, 42, B v, 87 Ego sum panis vivus, 4vv, G ii 17; F vi, 96, TCM vii, 251, B viia, 82 Emendemus in melius, 5vv, C 4; F i, 119, TCM ix, 61, B i, 1 Exsurge, quare obdormis, Domine? [= Arise, O Lord, why sleepest thou?], 5vv, CS ii 19; D iii, 132, B iii, 144 Fac cum servo tuo, 5vv, CS ii 5; D iii, 33, B iii, 37 Factus est repente de coelo sonus, 5vv, G ii 35; F vii, 48, TCM vii, 308, B viib, 53 Felix es, sacra virgo, 5vv, G i/I 9; F iv, 49, TCM vii, 28, B v, 56 Felix namque es, 5vv, G i/I 19; F iv, 98, TCM vii, 56, B v, 113 Gaudeamus omnes, 5vv, G i/I 23; F iv, 134, TCM vii, 76, B v, 156 Gaudeamus omnes, 5vv, G i/I 29; F iv, 175, TCM vii, 98, B via, 27 Gaude Maria, 5vv, G i/I 21; F iv, 109, TCM vii, 63, B v, 127 Gloria Patri: see Tribue, Domine Haec dicit Dominus, 5vv, CS ii 13–14; D iii, 90, B iii, 97 Haec dies, 6vv, CS ii 32; D iii, 228, B iii, 251 Haec dies, 3vv, G i/III 7; F v, 189, TCM vii, 198, B vib, 121 Haec dies, 5vv, G ii 21; F vii, 132, TCM vii, 267, B viia, 111 Hodie Beata Virgo Maria, 4vv, G i/II 19; F v, 134, TCM vii, 174, B vib, 77 Hodie Christus natus est, 4vv, G ii 6; F vi, 26, TCM vii, 220, B viia, 20 Hodie Simon Petrus, 6vv, G ii 42; F vii, 104, TCM vii, 340, B viib, 114 Iesu nostra redemptio, 4vv, G ii 19; F vi, 110, TCM vii, 257, B viia, 93 Infelix ego, 6vv, CS ii 24–6; D iii, 166, B iii, 180 In manus tuas, Domine, 4vv, G i/II 15; F v, 111, TCM vii, 163, B vib, 51 In resurrectione tua, 5vv, CS i 17; D ii, 134, B ii, 150 Iustorum animae, 5vv, G i/I 31; F iv, 194, TCM vii, 109, B via, 48 Laetania, 4vv, G i/II 16; F v, 118, TCM vii, 166, B vib, 56 Laetentur coeli, 5vv, CS i 28–9; D ii, 206, B ii, 229 Laudate Dominum omnes gentes, 6vv, G ii 45; F vii, 132, TCM vii, 356, B viib, 143 Laudate, pueri, Dominum [= Behold, now praise the Lord], 6vv, C 17; F i, 181, TCM ix, 105, B i, 82 Laudibus in sanctis, 5vv, CS ii 1–2; D iii, 1, B iii, 1 Levemus corda, 5vv, CS ii 16; D iii, 110, B iii, 121 Libera me, Domine, de morte aeterna (c.f. chant), 5vv, C 33; F i, 275, TCM ix, 81, B i, 213 Libera me, Domine, et pone me juxta te, 5vv, C 5; F i, 124, TCM ix, 64, B i, 8 Memento, Domine, 5vv, CS i 8; D ii, 55 Memento, homo [= O Lord, give ear], 6vv, C 18; F i, 194, TCM ix, 112, B i, 97 Memento, salutis auctor, 3vv, G i/III 3; F v, 156, TCM vii, 183, B vib, 93 Miserere mei, Deus, 5vv, CS ii 20; D iii, 144, B iii, 157 Miserere mihi, Domine (c.f. chant), 6vv, C 29; F i, 240, TCM ix, 129, B i, 161 Ne irascaris (2p. Civitas sancti tui) [= Behold, I bring you; Let not thy wrath; O Lord, turn thy wrath] 5vv, CS i 20–21; D ii, 151, B ii, 169 Ne perdas (c.f. chant), 5vv, Lbl, Lcm, Ob, Och; F viii, 99, TCM ix, 243, B viii, 168 Non vos relinquam orphanos, 5vv, G ii 37; F vii, 66, TCM vii, 318, B viib, 73 Nos enim pro peccatis [= Let not our prayers]: see Tribulationes civitatem Nunc dimittis servum tuum, 5vv, G i/I 4; F iv, 17, TCM vii, 11, B v, 19 Nunc scio vere, 6vv, G ii 38; F vii, 71, TCM vii, 321, B viib, 80 O admirabile commercium, 4vv, G ii 7; F vi, 33, TCM vii, 223, B viia, 28 Oculi omnium, 4vv, G i/II 2; F v, 8, TCM vii, 119, B via, 67, B viia, 142 O Domine, adiuva me, 5vv, CS i 5; D ii, 29, B ii, 32 O gloriosa Domina, 3vv, G i/III 2; F v, 150, TCM vii, 181, B vib, 89 O lux, beata Trinitas, 6vv, C 12; F i, 170, TCM ix, 99, B i, 69 O magnum misterium, 4vv, G ii 8; F vi, 40, TCM vii, 226, B viia, 34 Omni tempore benedic Deum (c.f. chant), 5vv, Lbl, Ob, Och; F viii, 122, TCM ix, 257, B viii, 178 Optimam partem elegit, 5vv, G i/I 25; F iv, 148, TCM vii, 83, B v, 170 O quam gloriosum est regnum, 5vv, CS i 22–3; D ii, 166, B ii, 187 O quam suavis est, 4vv, G ii 18; F vi, 101, TCM vii, 253, B viia, 86 O Rex gloriae, 5vv, G ii 30; F vii, 23, TCM vii, 294, B viib, 26 O sacrum convivium, 4vv, G i/II 7; F v, 37, TCM vii, 132, B via, 92 O salutaris hostia, 4vv, G i/II 6; F v, 31, TCM vii, 129, B via, 87 O salutaris hostia, 6vv, Ob, Och; F ix, 48, TCM ix, 257, B viii, 44 [Pange lingua … misterium.] Nobis datus, 4vv, Gi/II 8; F v, 43, TCM vii, 134, B via, 97 Pascha nostrum … veritatis, 5vv, G ii 24; F vii, 152, TCM vii, 278, B viia, 132 Peccantem me quotidie, 5vv, C 6; F i, 138, TCM ix, 72, B i, 28 Peccavi super numerum, 5vv, Lbl, Ob, Och; F viii, 133, TCM ix, 264 Petrus beatus (c.f. chant), 5vv, Ob; F viii, 145, TCM ix, 270, B viii, 137 Plorans ploravit, 5vv, G i/I 28; F iv, 165, TCM vii, 92, B via, 15 Post dies octo, 3vv, G i/III 9; F v, 195, TCM vii, 200, B vib, 125 Post partum, virgo, 5vv, G i/I 18; F iv, 94, TCM vii, 53, B v, 108 Psallite Domino, 5vv, G ii 29; F vii, 20, TCM vii, 292, B viib, 23 Preces Deo fundamus, Lbl; B xvi, 180; consort song, fragment Puer natus est, 4vv, G ii 1; F vi, 1, TCM vii, 210, B viia, 2 Quem terra, pontus, aethera, 3vv, G i/III 1; F v, 140, TCM vii, 177, B vib, 83 Quis est homo, 5vv, CS ii 3–4; D iii, 18, B iii, 21 Quis me statim, 1v, 4 viols Lbl, Lcm, Ob, US-CA; B xv, 140; consort song Quodcunque ligaveris, 6vv, G ii 44; F vii, 120, TCM vii, 349, B viib, 131 Quomodo cantabimus?, 8vv, GB-Lbl, Ob; F ix; 99, TCM ix, 283 Quotiescunque manducabitis, 4vv, G i/II 4; F v, 21, TCM vii, 124, B via, 77 Recordare, Domine, 5vv, CS ii 17–18; D iii, 120, B iii, 132 Reges Tharsis, 4vv, G ii 11; F vi, 57, TCM vii, 234, B viia, 49 Regina coeli, 3vv, G i/III 5; F v, 176, TCM vii, 192, B vib, 109 Responsum accepit Simeon, 5vv, G i/I 5; F iv, 28, TCM vii, 17, B v, 31 Resurrexi, 5vv, G ii 20; F vii, 123, TCM vii, 262, B viia, 102 Rorate coeli, 5vv, G i/I 12; F iv, 61, TCM vii, 34, B v, 70 Sacerdotes Domini, 4vv, G i/II 3; F v, 18, TCM vii, 123, B via, 75 Salve regina, 4vv, G i/II 12; F v, 84, TCM vii, 151, B vib, 26 Salve regina, 5vv, CS ii 6–7; D iii, 42, B iii, 47 Salve sancta parens, 5vv, G i/I 6; F iv, 35, TCM vii, 21, B v, 40 Salve sola Dei genetrix, 4vv, G i/II 17; F v, 123, TCM vii, 169, B vib, 67 Senex puerum portabat … adoravit, 4vv, G i/II 18; F v, 130, TCM vii, 172, B vib, 73 Senex puerum portabat … regebat, 5vv, G i/I 3; F iv, 14, TCM vii, 10, B v, 16 Sicut audivimus, 5vv, G i/I 2; F iv, 10, TCM vii, 8, B v, 12 Siderum rector, 5vv, C 19; F i, 199, TCM ix, 78, B i, 104 Similes illis fiant, 4vv, Lbl Add.17802–5; F viii, 42, B viii, 4 Solve iubente Deo, 6vv, G ii 40; F vii, 90, TCM vii, 332, B viib, 99 Speciosus forma, 5vv, G i/I 17; F iv, 88, TCM vii, 49, B v, 101 Spiritus Domini, 5vv, G ii 31; F vii, 28, TCM vii, 297, B viib, 34 Surge, illuminare, Ierusalem, 4vv, G ii 15; F vi, 82, TCM vii, 244, B viia, 58 Suscepimus Deus, 5vv, G i/I 1; F iv, 1, TCM vii, 3, B v, 2 Te deprecor: see Tribue, Domine Terra tremuit, 5vv, G ii 23; F vii, 150, TCM vii, 277, B viia, 129 Timete Dominum, 5vv, G i/I 30; F iv, 185, TCM vii, 104, B via, 37 Tollite portas, 5vv, G i/I 13; F iv, 70, TCM vii, 38, B v, 78 Tribue, Domine (2p. Te deprecor; 3p. Gloria Patri), 6vv, C 30–32; F i, 14, TCM ix, 132, B i, 167 Tribulationes civitatum (2p. Timor et hebetudo; 3p. Nos enim pro peccatis [= Let not our prayers]), 5vv, CS i 24–6; D ii, 180, B ii, 202 Tribulatio proxima est, 5vv, CS ii 8–9; D iii, 58, B iii, 63 Tristitia et anxietas, 5vv, CS i 6–7; D ii, 37, B ii, 42 Tu es pastor ovium, 6vv, G ii 43; F vii, 144, TCM vii, 346, B viib, 125 Tu es Petrus, 6vv, G ii 41; F vii, 97, TCM vii, 336, B viib, 107 Tui sunt coeli, 4vv, G ii 4; F vi, 20, TCM vii, 218, B viia, 17 Turbarum voces in passione Domini secundum Ioannem, 3vv, G i/III 10; F v, 198, TCM vii, 202, B vib, 128 Unam petii a Domino, 5vv, G i/I 27; F iv, 155, TCM vii, 87, B via, 4 Veni, Sancte Spiritus, et emitte, 5vv, G ii 36; F vii, 53, TCM vii, 311, B viib, 59 Veni, Sancte Spiritus, reple, 5vv, G ii 33; F vii, 41, TCM vii, 304, B viib, 46 Venite, comedite panem meum, 4vv, G ii 14; F vi, 77, TCM vii, 242, B viia, 71 Venite, exultemus Domino, 6vv, G ii 46; F vii, 141, TCM vii, 361, B viib, 152 Victimae paschali laudes, 5vv, G ii 22; F vii, 137, TCM vii, 270, B viia, 117 Vide, Domine, afflictionem nostram, 5vv, CS i 9–10; D ii, 65, B ii, 73 Viderunt … Dei nostri, 4vv, G ii 5; F vi, 24, TCM vii, 219, B viia, 20 Viderunt … omnis terra, 4vv, G ii 2; F vi, 11, TCM vii, 213, B viia, 9 Vidimus stellam, 4vv, G ii 12; F vi, 64, TCM vii, 237, B viia, 54 Vigilate, 5vv, CS i 16; D ii, 120, B ii, 135 Virgo Dei genetrix, 5vv, G i/I 8; F iv, 46, TCM vii, 26, B v, 53 Viri Galilei, 5vv, G ii 25; F vii, 1, TCM vii, 281, B viib, 2 Visita quaesumus, Domine, 4vv, G i/II 11; F v, 76, TCM vii, 148, B vib, 19 Vultum tuum, 5vv, G i/I 16; F iv, 82, TCM vii, 45, B v, 94
Printed english music:
Psalmes, Sonets and Songs, 5vv (London, 1588) [PSS i], D xii, EM xiv Songs of Sundrie Natures, 3–6vv (London, 1589) [SSN], D xiii, EM xv Psalmes, Songs and Sonnets … fit for Voyces or Viols, 3–6vv (London, 1611) [PSS ii], D xiv, EM xvi, B xiv
English liturgical music:
For sources see R.T. Daniel and P. le Huray: The Sources of English Church Music 1549–1660, EECM, suppl.i (1972) Short Service, 4–6vv: Ven, TeD, Bs, Ky 1–2, Cr, San, Mag and Nunc; F x, 52, TCM ii, 51, B xa, 59 Second Service, 1/5vv, org: Mag and Nunc; F x, 108, TCM ii, 99, B xa, 121 Third Service, 5vv, ‘three Minnoms’: Mag and Nunc; F x, 122, TCM ii, 111, B xa, 136 Great Service, 5–10vv: *Ven, TeD, Bs, Ky, Cr, Mag and Nunc; F x, 136; TCM ii, 123, B xb First Preces and Psalms 47, 54, 100 (Jub; one part only); F x, 1, 18, 27, xvi, 138, TCM ii, 3, B xa, 9 Second Preces and Psalms 114, 55, 119, 24; F x, 36, 38, 46, i, 159, TCM ii, 13, B xa, 28 *Third Preces and Responses, 5vv; F x, 7, 10, TCM ii, 49, B xa, 1 * Litany, 5vv; US-NYp Chirk, B xa, 50
anons Most of the canons in F xvi are now thought to be spurious; see Brett (1972) Canon two in one ‘per arsin et thesin’, B xvi, 169 Canon six in one (and four in two), B xvi, 171
consort music
all published in B xvii; p. nos. in parentheses Fantasias, grounds and dances: Browning a 5 (39) Fantasia a 3 in C, no.1 (2) Fantasia a 3 in C, no.2 (4) Fantasia a 3 in C, no.3 (6) Fantasia a 4 in a, inc. (11) Fantasia a 4 in G [= In manus tuas, Domine], one part only (147) Fantasia a 4 in g, PSS ii 15 (7) Fantasia a 5 in C [= kbd fantasia in C, MB 26] (19) Fantasia a 6 in F [= Laudate, pueri, Dominum], inc. (48) Fantasia a 6 in g, no.1 (53) Fantasia a 6 in g, no.2, PSS ii 26 (63) Pavan a 5 in c [= kbd pavan in c, MB 29] (73) Pavan and galliard a 6 in C (75) Prelude [and Ground] (29)
In Nomines: In Nomine a 4, no.1 (80) In Nomine a 4, no.2 (83) In Nomine a 5, no.1 (86) In Nomine a 5, no.2, ‘on the sharpe’ (90) In Nomine a 5, no.3 (94) In Nomine a 5, no.4 (98) In Nomine a 5, no.5 (103)
Hymn and Miserere settings: Christe qui lux es a 4, no.1, 3 verses (110) [Christe qui lux es] a 4, no.2, 3 verses (114) [Christe qui lux es] a 4, no.3, 1 verse (117) Christe Redemptor a 4, 2 verses (118) Miserere a 4, 2 verses (122) * Salvator mundi a 4, 2 verses (124) Sermone blando a 3, 2 verses (108) * Sermone blando a 4, no.1, 3 verses (127) Sermone blando a 4, no.2, anon. (130) * Te lucis ante terminum a 4, 12 verses (8 + 4) (134)
Instrumental:
Keyboard music MB nos. follow in parentheses
Fantasias, preludes, hymns and antiphons: Fantasia in a (13) Fantasia in C, no. 1 [= consort Fantasia a 5 in C] (26) Fantasia in C, no.2 (25) Fantasia in C, no.3 (27) Verse [Fantasia in C, no.4] (28) Fantasia in d (46) Voluntary for my Lady Nevell [Fantasia in G, no.1] (61) Fantasia in G, no.2 (62) Fantasia in G, no.3 (63) Ut mi re (65) Ut re mi fa sol la, in G (64) Prelude in a (12) Prelude in C (24) Prelude in F, GB-Lbl R.M.24.d.3, anon. Prelude in G, Lbl R.M.24.d.3, anon. Prelude in g (1)
‘The seconde grownde’, in C (42) [Short] Ground in C (43) [Short] Ground in G (9) [Short] Ground in g (86) Hornpipe (39) Hugh Aston’s Ground (20) My Lady Nevell’s Ground (57) Qui passe [Chi passa] for my Lady Nevell (19) The Bells (38) The Hunt’s Up, or Pescodd Time (40) Ut re mi fa sol la, in F (58)
Variations:
All in a garden green (56) Callino casturame (35) Fortune (6) Go from my window (79) Gypsies’ Round (80) John come kiss me now (81) O mistress mine, I must (83) Rowland, or Lord Willoughby’s Welcome home (7) Sellinger’s Round (84) The Carman’s Whistle (36) The Maiden’s Song (82) The woods so wild (85) Walsingham (8) Wilson’s wild (37)
Pavans and Galliards:
Pavan and Galliard in a, no.1 (14) Pavan and two Galliards in a, no.2, The Earl of Salisbury (15) Pavan and Galliard in a, no.3 (16) Pavan in a, no.4 (17) Pavan and Galliard in B (23) Pavan and Galliard in C, no.1 (30) Pavan and Galliard in C, no.2, Kinborough Good (32) Pavan and Galliard in C, no.3 (33) Galliard in C, no.4, Mistress Mary Brownlow (34) Pavan and Galliard in c, no.1 (29) Pavan and Galliard in c, no.2 (31) Pavan and Galliard in d, no.1 (52) Galliard in d, no.2 (53) Pavan and Galliard in F, no.1, Bray (59) Pavan and Galliard in F, no.2, Ph. Tregian (60) Quadran Pavan and Galliard in G, no.1, on the passamezzo moderno (70) Pavan and Galliard in G, no.2 (71) Pavan and Galliard in G, no.3 (72) Pavan and Galliard in G, no.4 (73) Echo Pavan and Galliard in G, no.5, anon. (114) Pavan in G, no.6, Canon 2 in 1 (74) Lady Monteagle’s Pavan in G, no.7 (75) Pavan in G, no.8 (76) Galliard in G, no.9 (77) Passamezzo Pavan and Galliard in g, no.1, on the passamezzo antico (2) Pavan and Galliard in g, no.2, Sir William Petre (3) Pavan and Galliard in g, no.3 (4)
Other dances, descriptive music and arrangements:
Alman in C, Lbl R.M.24.d.3, anon. [Monsieur’s] Alman in C (44) Alman in G (11) Monsieur’s Alman in G, no.1 (87) Monsieur’s Alman in G, no.2 (88) Alman in g (89) The Queen’s Alman (10) The Ghost (alman) (78) Coranto in C (45) Three French Corantos (21) Jig in a (22) The Galliard Jig (18) Lavolta in g, no.1, Lady Morley (90) Lavolta in g, no.2 (91) The Barley Break (92) The Battle (94) The March before the Battle, or The Earl of Oxford’s March (93) In Nomine (Parsons, arr. Byrd) (51) O quam gloriosum est regnum (?arr. Byrd), MB, lv, 48 Pavan and Galliard, Delight (Johnson, arr. Byrd) (5) Lachrymae Pavan (Dowland, arr. Byrd) and Galliard (Harding, arr. Byrd) (54–5)
---
Doubtful works:
English Service in F: TeD, Bs, Cp 34, 38–9, fragments; F xvi, 130; B xa, 162 Short Service: San, Lbl Add.34203; F x, 95, TCM ii, 89, B xa, 162 *Litany, 4vv, Cu (formerly EL 4); F x, 15, TCM ii, 49, B xa, 149 By force I live, 1v, 4 viols, Lbl Add.18936–9; B xv, 155 Glory to God on high, 1v only, Cu (formerly EL 28); B xi, 191 If trickling tears, Ob Tenbury 389, one part only; F xvi, 147 Methought of late, 1v, 4 viols, Lbl Add.17792–6; B xv, 158 My little sweet darling, consort song attrib. Byrd in Lbl Add. 17786–91; MB xxii, no.25 O Lord, turn not away thy face, 4vv, Ob Mus.Sch.F. 17–19 (attrib. ‘W. B.’) O trifling toys, Ob Tenbury 389, one part only; F xvi, 149 Out of the deep, 5vv, Lbl Add.17792–6, US-NYp Drexel 4180–84; B xi, 192 Out of the deep, 6vv, GB-Och Mus.1001 (attrib. O. Gibbons), Ojc 181, US-NYp Drexel 4180–85; B xi, 57 The day delayed, 1v, 4 viols, GB-Lbl Add.31992, Och 984–8; B xv, 161
Latin * Domine Deus omnipotens, 5vv, Och; F viii, 77, TCM ix, 213 Reges Tharsis, 5vv, Och Mus.979–83; F vii, 162 Sanctus, 3vv, Och Mus.45; F viii, 27 Sponsus amat sponsum, 5vv, Lbl Add.32377, Ob Mus.Sch.E.423, Ob Tenbury 389; two parts in F xvi, 128 Vide, Domine, quoniam tribulor, 5vv, Lbl Add.23624, Ob Tenbury 389; F vii, 169
Keyboard music MB nos. follow in parentheses Galliard (105); Galliard, If my complaints (103); Malt’s come down, Fitzwilliam Virginal Book [no. 150] (107); Medley (112)
---
Lost works
only text extant Behold, O God, with thy all prospering eye [? = Behold, O God, the sad and heavy case], Lbl Harl.6346, Ob Rawl.poet.23; B xi, 190 God be merciful unto us, J. Clifford: The Divine Services and Anthems (London, 2/1664) Let us be glad, Lbl Harl.6346, Ob Rawl.poet.23; B xi, 190 Sing ye to our God, Lbl Harl.6346, Ob Rawl.poet.23; B xi, 191
---
Misattributed works English Short Service: *Ky 2, attrib. Byrd in GB-DRc E.4–11, Cp 31–46; attrib. Giles in Cjc 181; F x, 80, TCM ii, 81; alternative *Cr, attrib. Byrd in DRc E.4–11, Cp 31–46; attrib. Farrant in Cpc 6 (1–6); TCM ii, 82 Service, attrib. Byrd in Ob E 40; attrib. Inglott in Och 1001 and later MSS Abradad, attrib. ‘Mr. B’ in Ob Tenbury 389; F xvi, 145, is Ah, Alas, you salt sea gods, consort song by R. Farrant; MB xxii, no.7 Come tread the paths, consort song, attrib. Byrd in Ob Tenbury 389; MB xxii, no.3 Let God arise, attrib. Byrd in Och Mus. 1012; F xvi, 141, is by T. Ford O heav’nly God, consort song, attrib. ‘Mr B’ in Ob Tenbury 389 is by ?N. Strogers; MB xxii, no.22 O praise our Lord, ye saints above, 5vv, attrib. Byrd in Lbl Add.17797, attrib. A. Ferrabosco (i) in Lbl Add.18936–9; F xi, 33, B xi, 174
Latin Decantabat populus, 5vv, attrib. Byrd in Lbl Add.37402–6, anon. in Och Mus.984–8; F viii, 68 Dies illa, 5vv, Lbl R.M. Baldwin, TCM ix, 303, is by R. Parsons (i) Incola ego sum, 4vv, Ob Tenbury 354–8, TCM ix, 241, is by R. Parsons Quia illic, 4vv, fragment, attrib. Byrd in Lbl Add.35001; TCM ix, 312
Consort music Fantasia a 4 in d, no.1, US-Ws V.a.405, f.40v; B xvii, 14 Fantasia a 4 in d, no.2, Ws V.a.405, f.41r; B xvii, 16 In Nomine a 7, attrib. Byrd in Lbl Add.32377, is by R. Parsons (i); F xvii, 119
Keyboard MB nos. follow in parentheses Alman (108); Alman (109); Lullaby (110); Medley (111); Pavan (101); Pavan (102); Pavan and Galliard (98); Pavan (99b); Pavan and Galliard, Fitzwilliam Virginal Book, nos.174–5 (99a, c); Pavan and Galliard (100); Prelude (96); Prelude (97); Bonny sweet Robin (106); The Hunt's Up (41); Miserere mei Deus (arr.), Lbl Add.31403, F viii, 29; Sir John Gray’s Galliard, Fitzwilliam Virginal Book, no.191 (104)
https://www.youtube.com/watch?v=4ZSB0WTyIrg
laudec
Nombre de messages : 5668 Age : 72 Date d'inscription : 25/02/2013
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2018-01-29, 13:51
William Byrd et ses messes à 3, 4, 5 voix, à chaque fois une bénédiction pour moi, une cure de jouvence, cette musique me fait du bien et je suis tout à fait d'accord avec le beau commentaire de Simon d'il y a 6 ans déjà... Encore une messe à 4 voix pour la route
https://youtu.be/VXeT2HWpwc4
Snoopy Admin
Nombre de messages : 31173 Age : 49 Date d'inscription : 10/08/2006
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2020-11-07, 05:58
https://www.youtube.com/watch?v=uF7CZh8-HwQ
Snoopy Admin
Nombre de messages : 31173 Age : 49 Date d'inscription : 10/08/2006
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2023-11-30, 16:39
Pébété
Nombre de messages : 2543 Age : 79 Date d'inscription : 19/03/2019
Sujet: Re: William Byrd (v. 1540-1623) 2024-03-12, 21:54
A écouter par petite touche.
Intégrale des Messes - Motets
Deller Consort de Londres - Alfred Deller, direction Honor Sheppard, soprano (2,3,4,5,6) Christina Clarke, soprano (4) Alfred Deller, contre-ténor (1,2,3,4,5,6) Neil Jenkins, ténor (1,2,3,4,5,6) John Buttrey, ténor (5) Maurice Bevan, baryton (1,2,3,4,5,6) Simon Deller, baryton (6)
Messe à trois voix (1) 00:00 Kyrie 00:50 Gloria 05:57 Credo 13:44 Sanctus 16:00 Benedictus 17:02 Agnus Dei
Motets à cinq voix (2) 20:44 Cibavit eos 24:03 O sacrum convivium 27:10 Sacerdotes Domini 28:37 Ave regina coelorum 34:00 Ego sum panis 36:24 Senex puerum portabat 38:58 O magnum mysterium
Messe à quatre voix (3) 49:17 Kyrie 51:26 Gloria 57:17 Credo 1:04:51 Sanctus 1:07:15 Benedictus 1:08:50 Agnus Dei
Motets à cinq voix (4) * 1:12:18 Alleluia, ascendit Deus 1:13:34 Siderum rector 1:16:31 Ave verum corpus 1:20:51 Non vos reliquam orphanos 1:22:26 O quam gloriosum 1:27:20 Justorum animae 1:30:19 Laudibus in sanctis
Messe à cinq voix (5) 1:35:45 Kyrie 1:37:17 Gloria 1:42:19 Credo 1:51:08 Sanctus 1:53:26 Benedictus 1:55:05 Agnus Dei
Motets à cinq voix (6) 1:58:34 Miserere mei 2:02:17 Ne irascaris Domine 2:05:33 Civitas sancti tui 2:09:42 Laetentur coeli 2:12:53 Ave Maria 2:14:49 Alleluja, cognoverunt discipuli 2:18:12 Christe qui lux es et dies