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 Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)

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Snoopy
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MessageSujet: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Mar 15 Aoû - 14:06

Dimitri Chostakovitch, en Russe: Дмитрий Дмитриевич Шостакович, est né le 25 septembre1906, (12 septembre julien) à Saint-Pétersbourg, et mort le 9 août 1975 à Moscou.

Après avoir étudié le piano avec sa mère, elle-même musicienne professionnelle, Dmitri Chostakovitch entre en 1919 au Conservatoire de Petrograd, où il étudie le piano avec Leonid Nikolaiev et la composition avec Maximilien Steinberg. Manifestant des talents précoces, il signe dès 14 ans ses premières compositions (pour le piano), et en 1926, à l'âge de vingt ans sa première sonate, ainsi que sa première symphonie qui lui valent immédiatement une renommée internationale.

En 1927, le gouvernement lui commande une seconde symphonie, pour commémorer l'anniversaire de la Révolution d'Octobre. La même année, il obtient un diplôme d'honneur au concours Chopin à Varsovie.

Tour a tour consacré et réprimandé, Dmitri Chostakovitch débute une carrière mouvementée, harcelé par le parti, et souvent dénoncé pour son conformisme (en fait, son non-conformisme). Son opéra Le Nez, tiré d'un livret de Nicolas Gogol et créé en 1930, connait ainsi un immense succès populaire, avant d'être critiqué et interdit, considéré comme le produit d'une bourgeoisie décadente. En 1934, son second opéra moderniste, Lady Macbeth de Mtsensk remporte également un grand succès en URSS et à l'étranger, mais à la suite d'une représentation à Moscou en présence de Staline, un article publié en 1936 dans la Pravda, intitulé « Le Chaos au lieu de la musique », condamne son travail, et les représentations sont arrêtées, Chostakovitch étant présenté comme un « ennemi du peuple ».

Obligé de faire des concessions Dmitri Chostakovitch compose alors ses symphonies n° 5 (1937), n° 6 (1939), n° 7 (1942) qui reçoivent l'aval du Parti communiste. Réhabilité en 1941, il fut nommé Professeur au Conservatoire de Leningrad et reçoit le Prix Staline pour son quintette avec piano. Mais en 1948, emporté par le tout puissant jdanovisme, il perd sa place de professeur, pour ne retrouver un poste qu'en 1961. Son fils Maxime est même contraint de le condamner publiquement.

Il reçoit néanmoins le prix international de la paix en 1953

Dmitri Chostakovitch est a nouveau réhabilité en 1958, pendant la déstalinisation, et en 1966, il est le premier compositeur à recevoir le titre de Héros du travail socialiste. Il décède le 9 août 1975, des suites de plusieurs attaques cardiaques.

Profondément marquée par une époque d'airain, la musique de Chostakovitch se présente, dès ses premières œuvres, comme sombre, voire parfois franchement noire, et résolument pessimiste. Sarcastique, grinçante, ou au contraire d'une limpidité et d'un classicisme tout ironique (ses œuvres de "réalisme soviétique" semblent être écrites d'une autre main), il se démarque nettement de ses contemporains par un ton qui ne pouvait que déplaire à la toute puissante propagande stalinienne. Dmitri Chostakovitch liera de profondes amitiés, avec notamment des musiciens comme David Oïstrakh, et Mstislav Rostropovitch, dédicataires de ses concertos pour violon et violoncelle.

On notera que plusieurs de ses quatuors ont été réorchestrés pour orchestre de chambre par Rudolf Barshaï ; ainsi, la symphonie de chambre opus 110bis n'est autre que le 8ème quatuor retravaillé par Barshaï.

Après avoir réalisé une réorchestration du Boris Godounov de Moussorgski (orchestration aujourd'hui oubliée depuis le retour des orchestrations originales de Moussorgski), Chostakovitch réalisera l'orchestration de référence de La Khovantchina du même Moussorgski.

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joachim
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Dim 16 Mai - 17:31

Catalogue des oeuvres par genre :


Symphonies

Op. 10: Symphony No. 1 in F minor (1924-1925)
Op. 14: Symphony No. 2 in B major To October, with chorus (1927)
Op. 20: Symphony No. 3 in E-flat major The First of May, with chorus (1929)
Op. 43: Symphony No. 4 in C minor (1935-1936)
Op. 47: Symphony No. 5 in D minor (1937)
Op. 54: Symphony No. 6 in B minor (1939)
Op. 60: Symphony No. 7 in C major Leningrad (1941)
Op. 65: Symphony No. 8 in C minor (1943)
Op. 70: Symphony No. 9 in E-flat major (1945)
Op. 93: Symphony No. 10 in E minor (1953)
Op. 103: Symphony No. 11 in G minor The Year 1905 (1957)
Op. 112: Symphony No. 12 in D minor The Year 1917 (1961)
Op. 113: Symphony No. 13 in B-flat minor Babi-Yar, for bass, bass chorus and orchestra (1962)
Op. 135: Symphony No. 14, for soprano, bass, string orchestra and percussion (1969)
Op. 141: Symphony No. 15 in A major (1971)
Op. 147c: Symphony No. 16 (1975) - unfinished


Concertos

Op. 35: Piano Concerto No. 1 in C minor (1933)
Op. 77: Violin Concerto No. 1 in A minor (1947-1948)
Op. 102: Piano Concerto No. 2 in F major (1957)
Op. 107: Cello Concerto No. 1 in E-flat major (1959)
Op. 126: Cello Concerto No. 2 in G major (1966)
Op. 129: Violin Concerto No. 2 in C-sharp minor (1967)


Suites

Op. 15a: Suite from The Nose, for tenor, baritone and orchestra (1927-1928)
Op. 22a: Suite from The Age of Gold for orchestra (1929-1930)
Op. 27a: Suite from The Bolt for orchestra (1931)
Op. 30a: Suite from Golden Mountains for orchestra (1931)
Op. 32a: Suite from Hamlet for small orchestra (1932)
Op. 36a: Suite from The Tale of the Priest and of His Workman Balda (1935)
Op. 38a: Suite for Jazz Orchestra No. 1 (1934)
Op. 39a: Suite from The Limpid Stream for orchestra (1934-1935)
Op. 50a: Suite from The Maxim film-Trilogy for orchestra and chorus (1938)
Suite for Jazz Orchestra No. 2 (3 mvts) (1938) (NB not the 8 mvt work now known to be Suite for Variety Orchestra (post-1956))
Op. 64a: Suite from Zoya for chorus and orchestra (1944)
Op. 75a: Suite from The Young Guard (1951)
Op. 76a: Suite from Pirogov for orchestra (1947)
Op. 78a: Suite from Michurin for chorus and orchestra (1964)
Op. 80a: Suite from Meeting on the Elbe for voices and orchestra (1948)
Op. 84a: Ballet Suite No. 1 for orchestra (1949)
Op. 84b: Ballet Suite No. 2 for orchestra
Op. 85a: Suite from Byelinsky for chorus and orchestra (1960, assembled by L. Atovmian)
Op. 89a: Suite from The Unforgettable Year 1919 for orchestra (1953, assembled by L. Atovmian)
Op. 97a: Suite from The Gadfly for orchestra (1955)
Op. 99a: Suite from The First Echelon for chorus and orchestra (1956)
Suite for Variety Orchestra (8 mvts) (post-1956) (previously believed to be Suite for Jazz Orchestra No. 2 (3 mvts) (1938))
Op. 111a: Suite from Five Days - Five Nights for orchestra (1961)
Op. 114a: Suite of Five Fragments from the Opera Katarina Izmailova for orchestra (1963)
Op. 116a: Suite from Hamlet for orchestra (1964)
Op. 120a: Suite from A Year Is Like a Lifetime for orchestra (1965)


Diverses oeuvres symphoniques

Op. 1: Scherzo in F-sharp minor for orchestra (1919)
Op. 3: Theme and Variations in B-flat major for orchestra (1921-1922)
Op. 7: Scherzo in E-flat major for orchestra (1923-1924)
Op. 23: Two Pieces for Erwin Dressel's Opera Armer Columbus for orchestra (1929)
The Green Company, overture (1931)
Op. 42: Five Fragments for small orchestra (1935)
Solemn March for military band/wind orchestra (1942)
Three Pieces for orchestra (1947-1948)
Op. 96: Festive Overture in A major for orchestra (1954)
Op. 110a: Chamber Symphony in C minor (Arr. Rudolf Barshai)
Op. 111b: Novorossiisk Chimes, the Flame of Eternal Glory for orchestra (1960)
Op. 115: Overture on Russian and Khirghiz Folk Themes for orchestra (1963)
Op. 130: Funeral-Triumphal Prelude for orchestra (1967)
Op. 131: October, symphonic poem in C minor for orchestra (1967)
Op. 139: March of the Soviet Police for military band/wind orchestra (1970)


String Quartets

Two Pieces for string quartet (1931)
Op. 49: String Quartet No. 1 in C major (1938) (arranged as Chamber-Symphony for strings, op.49a by Rudolf Barshai)
Op. 68: String Quartet No. 2 in A major (1944)
Op. 73: String Quartet No. 3 in F major (1946) (arranged as Chamber-Symphony for strings, wood winds, harp and celesta, op.73a by Rudolf Barshai)
Op. 83: String Quartet No. 4 in D major (1949) (arranged as Chamber-Symphony for strings, op.83a by Rudolf Barshai)
Op. 92: String Quartet No. 5 in B-flat major (1952)
Op. 101: String Quartet No. 6 in G major (1956)
Op. 108: String Quartet No. 7 in F-sharp minor (1960)
Op. 110: String Quartet No. 8 in C minor (1960) dedicated to the victims of fascism and war (arranged as Chamber-Symphony for strings, op.110a by Rudolf Barshai – this arrangement was authorized by Shostakovich)
Op. 117: String Quartet No. 9 in E-flat major (1964)
Op. 118: String Quartet No. 10 in A-flat major (1964) (arranged as Chamber-Symphony for strings, op.118a by Rudolf Barshai)
Op. 122: String Quartet No. 11 in F minor (1966)
Op. 133: String Quartet No. 12 in D-flat major (1968)
Op. 138: String Quartet No. 13 in B-flat minor (1970)
Op. 142: String Quartet No. 14 in F-sharp major (1972-1973)
Op. 144: String Quartet No. 15 in E-flat minor (1974)


autres oeuvres de chambres

Op. 8: Piano Trio No. 1 in C minor (1923)
Op. 9: Three Pieces for cello and piano (1923-1924)
Op. 11: Prelude and Scherzo for string octet/orchestra (1924-1925)
Op. 40: Sonata in D minor for cello and piano (1934)
Op. 40a: Moderato for cello and piano (1934)
Op. 57: Piano Quintet in G minor (1940)
Op. 58i: Polka for harp duet in F-sharp minor (1941)
Op. 67: Piano Trio No. 2 in E minor (1944)
Op. 97c: Four Waltzes for flute, clarinet and piano (1955)
Three Violin Duets for two violins with piano accompaniment (1955)
Op. 134: Violin Sonata (Shostakovich) (1968)
Op. 147: Sonata for viola and piano (1975)


Piano

Op. 2: Eight Preludes (1919-1920)
Minuet, Prelude and Intermezzo (1919-1920)
"Murzilka" (1920)
Five Preludes (1920-1921)
Op. 5: Three Fantastic Dances (1922)
Op. 6: Suite in F-sharp minor for two pianos (1922)
Op. 12: Sonata No. 1 (1926)
Op. 13: "Aphorisms", ten pieces (1927)
Op. 34: Twenty-Four Preludes (1932-1933)
Op. 61: Sonata No. 2 in B minor (1943)
Op. 69: "Children's Notebook", six pieces (1944-1945)
"Merry March"" for two pianos (1949)
Op. 87: Twenty-Four Preludes and Fugues (1950-1951)
"Seven Doll's Dances" (1952)
Op. 94: Concertino for two pianos in A minor (1953)
Op. 104a: Eleven Variations on a Theme by Glinka (1957)
Op. 123: "Preface to the Complete Collection of My Works and Brief Reflections on this Preface" for bass and piano (1966)


Operas

Op. 15: The Nose, opera in three acts after Gogol (1927-1928)
Op. 29: Lady Macbeth of the Mtsensk District, opera in four acts after Leskov (1930-1932); this was later revised as Katerina Ismailova (see Op. 114)
The Big Lightning, unfinished comic opera (1932)
The Twelve Chairs, operetta (1937-1938)
Katyusha Maslova, opera after Tolstoy's novel Resurrection (1940)
Op. 105: Moscow, Cheryomushki, operetta in three acts (1958)
Op. 114: Katerina Ismailova, opera in four acts after Leskov (1956-1963); a revision of Lady Macbeth of the Mtsensk District (see Op. 29)
Orango (1932), a newly found opera


Ballets

Op. 22: The Golden Age, three acts (1929-1930)
Op. 27: The Bolt, three acts (1930-1931)
Op. 39: The Limpid Stream (a.k.a. The Bright Stream), three acts (1934-1935)
The Lady and the Hooligan, one act
The Dreamers, four acts (1975)


Film scores

Op. 18: Music to the silent film The New Babylon for small orchestra (1929)
Op. 26: Music to the film Alone (1930-1931)
Op. 30: Music to the film Golden Mountains (1931)
Op. 33: Music to the film Counterplan (1932)
Op. 36: Music to the animated film The Tale of the Priest and of His Workman Balda for chamber orchestra (1933-1934)
Op. 38: Music to the film Love and Hate (1934)
Op. 41: Music to the film The Youth of Maxim (1934-1935)
Op. 41a: Music to the film Girl Friends (1934-1935)
Op. 45: Music to the film The Return of Maxim (1936-1937)
Op. 48: Music to the film Volochayev Days (1936-1937)
Op. 50: Music to the film The Vyborg Side (1938)
Op. 51: Music to the film Friends (1938)
Op. 52: Music to the film The Great Citizen, first part (1938)
Op. 53: Music to the film The Man with the Gun (1938)
Op. 55: Music to the film The Great Citizen, second part (1939)
Op. 56: Music to the animated film The Silly Little Mouse (1939)
Op. 59: Music to the film The Adventures of Korzinkina (1940)
Op. 64: Music to the film Zoya (1944)
Op. 71: Music to the film Simple People (1945)
Op. 75: Music to the film The Young Guard (1947-1948)
Op. 76: Music to the film Pirogov (1947)
Op. 78: Music to the film Michurin (1948)
Op. 80: Music to the film Meeting on the Elbe for voices and piano (1948)
Op. 82: Music to the film The Fall of Berlin (1949)
Op. 85: Music to the film Belinsky for orchestra and chorus (1950)
Op. 89: Music to the film The Unforgettable Year 1919 (1951)
Op. 95: Music to the film Song of the Great Rivers (1954)
Op. 97: Music to the film The Gadfly (1955)
Op. 99: Music to the film The First Echelon (1955-1956)
Op. 105a: Music to the film Cheryomushki (1962)
Op. 111: Music to the film Five Days, Five Nights (1960)
Op. 114b: Music to the film Katerina Izmailova (1966)
Op. 116: Music to the film Hamlet after Shakespeare for orchestra (1963-1964)
Op. 120: Music to the film A Year Is Like a Lifetime for orchestra (1965)
Op. 132: Music to the film Sofiya Perovskaya (1967)
Op. 137: Music to the film King Lear after Shakespeare (1970)


Musiques de scène

Op. 19: Music to the comedy The Bedbug by Mayakovsky (1929)
Op. 24: Music to the play The Gunshot by Bezymensky (1929)
Op. 25: Music to the play Virgin Soil by Gorbenko and L'vov (1930)
Op. 28: Music to the play Rule, Britannia! by Piotrovsky (1931)
Op. 31: Music to the stage revue Hypothetically Murdered by Voyevodin and Riss (1931)
Op. 32: Music to the play Hamlet by Shakespeare (1931-1932)
Op. 37: Music to the play The Human Comedy after Balzac for small orchestra (1933-1934)
Op. 44: Music to the play Hail, Spain by Afinogenov (1936)
Op. 58a: Music to the play King Lear by Shakespeare (1940)
Op. 63: Music to the spectacle Native Country, suite Native Leningrad (1942)
Op. 66: Music to the spectacle Russian River for soloists, choir and orchestra (1944)
Op. 72: Two Songs to the spectacle Victorious Spring after Svetlov for voices and orchestra (1945)
Music to the play Hamlet by Shakespeare (1954)


Musique chorale

"The Oath to the People's Commissar" for bass, chorus and piano (1941)
"Songs of a Guard's Division" ("The Fearless Regiments Are On the Move"), marching song for bass and mixed chorus with simple accompaniment for bayan or piano (1941)
Russian Folk Songs for chorus (1943)
Three Russian Folk Songs for two soloists and chorus with piano accompaniment (1943)
Op. 74: Poem of the Motherland, cantata for mezzosoprano, tenor, two baritones, chorus and orchestra (1947)
Rayok (Little Paradise) for four voices, chorus and piano (1948)
Op. 81: Song of the Forests, oratorio after Dolmatovsky for tenor, bass soli, mixed & boys' chorus and orchestra (1949)
Op. 86a: The Homeland Hears for chorus and tenor soloist with wordless chorus (1951)
Op. 88: Ten Poems on Texts by Revolutionary Poets for chorus and boys' chorus a cappella (1951)
Op. 90: The Sun Shines on Our Motherland, cantata after Dolmatovsky for mixed & boys' chorus and orchestra (1952)
Op. 104: Cultivation: Two Russian Folk Song Arrangements for chorus a cappella (1957)
Op. 119: The Execution of Stepan Razin, cantata after Yevtushenko for bass, mixed chorus and orchestra (1964)
Op. 124: Two Choruses after Davidenko for chorus and orchestra (1962)
Op. 136: Loyalty, eight ballads after Dolmatovsky for unaccompanied male chorus (1970)


Vocal

Op. 4: Two Fables of Krylov for mezzo-soprano, female chorus and chamber orchestra (1922)
Op. 21: Six Romances on Texts by Japanese Poets for tenor and orchestra (1928-1932)
From Karl Marx to Our Own Days, symphonic poem for solo voices, chorus and orchestra (1932)
Op. 46: Four Romances on Verses by Pushkin for bass and piano (1936-1937)
Op. 56a: Seven Finnish Folk Songs for soprano, tenor and small orchestra (1939)
Op. 62: Six Romances on Verses by English Poets for bass and piano (1942)
Patriotic Song after Dolmatovsky for voices (1943)
"Song About the Red Army" after Golodny (1943)
Op. 79: From Jewish Folk Poetry, song cycle for soprano, contralto, tenor and piano (1948)
Op. 79a: From Jewish Folk Poetry, song cycle for soprano, contralto, tenor and orchestra (1948)
Op. 80b: Three Songs from Meeting on the Elbe for voice and piano (1956)
Op. 84: Two Romances on Verses by Lermontov for male voice and piano (1950)
Op. 86: Four Songs to Words by Dolmatovsky for voice and piano (1951)
Op. 91: Four Monologues on Verses by Pushkin for bass and piano (1952)
Greek Songs for voice and piano (1952-1953)
"Pendozalis", Greek Song for voice and piano (1954)
"October Dawn", song for soloists and chorus (1954)
Op. 98: Five Romances on Verses by Dolmatovsky for bass and piano (1954)
Op. 98a: "There Were Kisses", song after Dolmatovsky for voice and piano (1954)
Op. 100: Spanish Songs for (mezzo)soprano and piano (1956)
Op. 109: Satires (Pictures of the Past), Five Romances on Verses by Sasha Chorny for soprano and piano (1960) (arranged for voice and orchestra by B. Tishchenko, 1980)
Op. 121: Five Romances on Texts from the Magazine Krokodil for bass and piano (1965)
Op. 127: Seven Romances on Poems by Alexander Blok for soprano, violin, cello and piano (1967)
Op. 128: Romance "Spring, Spring" to Verses by Pushkin for bass and piano (1967)
Op. 140: Six Romances on Verses by English Poets for bass and chamber orchestra (1971)
Op. 143: Six Poems by Marina Tsvetayeva, suite for contralto and piano (1973)
Op. 145: Suite on Verses by Buonarroti for bass and piano (1974)
Op. 145a: Suite on Verses by Buonarroti for bass and orchestra (1975)
Op. 146: Four Verses of Captain Lebyadkin to texts by Dostoevsky for bass and piano (1975)


Orchestrations

Orchestration of I Waited in the Grotto by Rimsky-Korsakov for soprano and orchestra (1921)
Op. 16: "Tahiti-Trot" for orchestra (1928)
Op. 17: Two Pieces by Scarlatti for wind orchestra (1928)
Op. 31a: Orchestration of Hypothetically Murdered (1932)
Orchestration of Internationale by Degeyter (1937)
Op. 58: Orchestration of the Opera Boris Godunov by Mussorgsky (1939-1940)
Orchestration of "Wiener Blut" by Johann Strauss II (1940)
Orchestration of "The Excursion Train Polka" by Johann Strauss II (1940)
Orchestration of 27 Romances and Songs Arrangements (1941)
Orchestration of Eight British and American Folk Songs for voice(s) and orchestra (1943)
Orchestration of Fleishman's Chamber-Opera Rothschild's Violin after Chekhov (1944)
Op. 106: Re-orchestration of Mussorgsky's Opera Khovanshchina (1959)
Orchestration of Songs and Dances of Death by Mussorgsky (voice and piano) for voice and orchestra (1962)
Op. 125: Re-scoring of orchestral accompaniment to Schumann's Cello Concerto in A minor (1963)
Re-orchestration of Tishchenko's Cello Concerto No. 1 (1969)
Orchestration of Beethoven's Arrangement (Op. 75 No. 3) of Mephistopheles's Song of the Flea (1975)
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joachim
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Dim 16 Mai - 17:34

Catalogue par opus :

Op. 1: Scherzo in F-sharp minor for orchestra (1919)
Op. 2: Eight Preludes for piano (1919-1920)
Op. 3: Theme and Variations in B-flat major for orchestra (1921-1922)
Op. 3a: Transcription of Theme and Variations in B-flat major for solo piano (1921-1922)
Op. 4: Two Fables of Krilov for mezzo-soprano, female chorus and chamber orchestra (1922)
Op. 4a: Transcription of Two Fables of Krilov for mezzo-soprano and piano (1922)
Op. 5: Three Fantastic Dances for piano (1922)
Op. 6: Suite in F-sharp minor for two pianos (1922)
Op. 7: Scherzo in E-flat major for orchestra (1923-1924)
Op. 7a: Transcription of Scherzo in E-flat major for solo piano (1923-1924)
Op. 8: Piano Trio No. 1 in C minor (1923)
Op. 9: Three Pieces for cello and piano (1923-1924)
Op. 10: Symphony No. 1 in F minor (1924-1925)
Op. 11: Prelude and Scherzo for string octet/orchestra (1924-1925)
Op. 12: Piano Sonata No. 1 (1926)
Op. 13: "Aphorisms", ten pieces for piano (1927)
Op. 14: Symphony No. 2 in B-flat major To October with chorus (1927)
Op. 14a: Reduction of the choral score of Symphony No. 2 for voices and piano (1927)
Op. 15: The Nose, opera in three acts after Gogol (1927-1928)
Op. 15a: Suite from The Nose, for tenor, baritone and orchestra (1927-1928)
Op. 15b: Reduction of the accompaniment of The Nose for piano (1927-1928)
Op. 16: "Tahiti-Trot" for orchestra (1928)
Op. 17: Two Pieces by Scarlatti for wind orchestra (1928)
Op. 18: Music to the silent film New Babylon for small orchestra (1928-1929)
Op. 19: Music to the comedy The Bedbug by Mayakovsky (1929)
Op. 19a: Suite from The Bedbug for orchestra (1929)
Op. 19b: Arrangement of Music to The Bedbug for piano (1929)
Op. 20: Symphony No. 3 in E-flat major The First of May with chorus (1929)
Op. 20a: Reduction of Symphony No. 3 for solo piano including a vocal score of the final chorus (1929)
Op. 21: Six Romances on Texts by Japanese Poets for tenor and orchestra (1928-1932)
Op. 21a: Six Romances on Texts by Japanese Poets for tenor and piano (1928-1932)
Op. 22: The Age of Gold, ballet in three acts (1929-1930)
Op. 22a: Suite from The Age of Gold for orchestra (1929-1930)
Op. 22b: Polka from The Age of Gold for solo piano (1935)
Op. 22c: Polka from The Age of Gold for piano four hands (1962)
Op. 23: Two Pieces for Erwin Dressel's Opera Armer Columbus for orchestra (1929)
Op. 24: Music to the play The Gunshot by Bezymensky (1929)
Op. 25: Music to the play Virgin Soil by Gorbenko and L'vov (1930)
Op. 26: Music to the film Alone (Odna) (1930-1931)
Op. 26a: Suite from Alone for orchestra (1930-1931)
Op. 27: The Bolt, ballet in three acts (1930-1931)
Op. 27a: Suite from The Bolt for orchestra (1931)
Op. 28: Music to the play Rule, Britannia! by Piotrovsky (1931)
Op. 29: Lady Macbeth of the Mtsensk District, opera in four acts after Leskov (1930-1932)
Op. 29a: Suite from Lady Macbeth of the Mtsensk District for orchestra (1930-1932)
Op. 29b: Passacaglia from an Entr'acte to Lady Macbeth of the Mtsensk District for organ (1930-1932)
Op. 30: Music to the film Golden Mountains (1931)
Op. 30a: Suite from Golden Mountains for orchestra (1931)
Op. 31: Music to the stage revue Hypothetically Murdered by Voyevodin and Riss (1931)
Op. 31a: Orchestration of Hypothetically Murdered (1932)
Op. 31b: Reduction of Four Movements of the Music to Hypothetically Murdered for piano (1931)
Op. 32: Music to the play Hamlet by Shakespeare (1931-1932)
Op. 32a: Suite from Hamlet for small orchestra (1932)
Op. 33: Music to the film Counterplan (1932)
Op. 33a: "Song about the Oncoming Train" and "My Heart's Aching and Moaning" from Counterplan for voice and piano (1956)
Op. 33b: "We meet this Morning (The Song of the Young Workers)" from Counterplan for voice and piano (1956)
Op. 34: Twenty-Four Preludes for piano (1932-1933)
Op. 34a: Transcription of Twenty-Four Preludes for violin and piano (1932-1933)
Op. 34b: Transcription of Twenty-Four Preludes for orchestra (1932-1933)
Op. 34c: Transcription of Prelude Op. 34 No. 14 for orchestra (1932-1933)
Op. 35: Concerto in C minor for piano, trumpet and strings, also known as Piano Concerto No. 1 (1933)
Op. 35a: Reduction of Piano Concerto No. 1 for two pianos (1933)
Op. 36: Music to the animated film The Tale of the Priest and of His Workman Balda for chamber orchestra (1933-1934)
Op. 36a: Suite from The Tale of the Priest and of His Workman Balda (1935)
Op. 37: Music to the play The Human Comedy after Balzac for small orchestra (1933-1934)
Op. 38: Music to the film Love and Hate (1934)
Op. 39: The Limpid Stream, ballet in three acts (1934-1935)
Op. 39a: Suite from The Limpid Stream for orchestra (1934-1935)
Op. 39b: Moderato from The Limpid Stream for cello and piano (1934-1935)
Op. 40: Sonata in D minor for cello and piano (1934)
Op. 40a: Moderato for cello and piano (1934)
Op. 41: Music to the film The Youth of Maxim (1934-1935)
Op. 42: Five Fragments for small orchestra (1935)
Op. 43: Symphony No. 4 in C minor (1935-1936)
Op. 43a: Reduction of Symphony No. 4 for two pianos (1935-1936)
Op. 44: Music to the play Hail, Spain by Afinogenov (1936)
Op. 45: Music to the film The Return of Maxim (1936-1937)
Op. 46: Four Romances on Verses by Pushkin for bass and piano (1936-1937)
Op. 46a: Orchestration of Four Romances on Verses by Pushkin for bass and orchestra (1936-1937)
Op. 46b: Arrangement of Nos. 1, 2 and 3 of Four Romances on Verses by Pushkin for bass and string orchestra (1936-1937)
Op. 47: Symphony No. 5 in D minor (1937)
Op. 47a: Reduction of Scherzo (Allegretto) of Symphony No. 5 for solo piano (1937)
Op. 48: Music to the film Volochayev Days (1936-1937)
Op. 49: String Quartet No. 1 in C major (1938)
Op. 50: Music to the film The Vyborg District (1938)
Op. 51: Music to the film Friends (1938)
Op. 51a: Vocalise from Friends for unaccompanied chorus (1938)
Op. 52: Music to the film The Great Citizen, first part (1938)
Op. 53: Music to the film The Man with a Gun (1938)
Op. 54: Symphony No. 6 in B minor (1939)
Op. 55: Music to the film The Great Citizen, second part (1939)
Op. 56: Music to the animated film The Silly Little Mouse (1939)
Op. 57: Piano Quintet in G minor (1940)
Op. 58: Orchestration of the Opera Boris Godunov by Mussorgsky (1939-1940)
Op. 59: Music to the film The Adventures of Korzinkina (1940)
Op. 59a: Suite from The Adventures of Korzinkina (1940)
Op. 60: Symphony No. 7 in C major Leningrad (1941)
Op. 61: Piano Sonata No. 2 in B minor (1943)
Op. 62: Six Romances on Verses by English Poets for bass and piano (1942)
Op. 62a: Six Romances on Verses by English Poets for bass and orchestra (1943)
Op. 63: Music to the spectacle Native Country, suite Native Leningrad (1942)
Op. 64: Music to the film Zoya (1944)
Op. 64a: Suite from Zoya for chorus and orchestra (1944)
Op. 64b: "She Was Born a Brave Girl in Her Homeland" from Zoya for voice and piano (1944)
Op. 65: Symphony No. 8 in C minor (1943)
Op. 66: Music to the spectacle Russian River for soloists, choir and orchestra (1944)
Op. 67: Piano Trio No. 2 in E minor (1944)
Op. 68: String Quartet No. 2 in A major (1944)
Op. 69: "Children's Notebook", six pieces for piano (1944-1945)
Op. 70: Symphony No. 9 in E-flat major (1945)
Op. 70a: Reduction of Symphony No. 9 for piano four hands (1945)
Op. 71: Music to the film Simple People (1945)
Op. 72: Two Songs to the spectacle Victorious Spring after Svetlov for voices and orchestra (1945)
Op. 72a: Accompaniment of Nos. 1 and 2 of Victorious Spring, arranged for piano (1945)
Op. 73: String Quartet No. 3 in F major (1946)
Op. 73a: Transcription of String Quartet No. 3 for strings and woodwinds (1946)
Op. 73b: Reduction of String Quartet No. 3 for two pianos (1946)
Op. 74: Poem of the Motherland, cantata for mezzosoprano, tenor, two baritones, chorus and orchestra (1947)
Op. 75: Music to the film The Young Guard (1947-1948)
Op. 75a: Suite from The Young Guard (1951)
Op. 76: Music to the film Pirogov after German (1947)
Op. 76a: Suite from Pirogov for orchestra (1947)
Op. 77: Violin Concerto No. 1 in A minor (1947-1948)
Op. 77a: Reduction of Violin Concerto No. 1 for violin and piano (1947-1948)
Op. 78: Music to the film Michurin (1948)
Op. 78a: Suite from Michurin for chorus and orchestra (1964)
Op. 79: From Jewish Folk Poetry, song cycle for soprano, contralto, tenor and piano (1948)
Op. 79a: From Jewish Folk Poetry, song cycle for soprano, contralto, tenor and small orchestra (1948)
Op. 80: Music to the film Meeting on the Elbe for voices and piano (1948)
Op. 80a: Suite from Meeting on the Elbe for voices and orchestra (1948)
Op. 80b: Three Songs from Meeting on the Elbe for voice and piano (1956)
Op. 81: Song of the Forests, oratorio after Dolmatovsky for tenor, bassoli, mixed & boys' chorus and orchestra (1949)
Op. 81a: "In the Fields Stand the Collective Farms" from Song of the Forests for children's chorus and mixed chorus (1960)
Op. 81b: "A Walk into the Future" from Song of the Forests for voice and piano (1962)
Op. 82: Music to the film The Fall of Berlin (1949)
Op. 82a: Suite from The Fall of Berlin for chorus and orchestra (1950)
Op. 82b: "Beautiful Day" from The Fall of Berlin, song for two-part children's chorus and piano (1950)
Op. 82c: "Vocalise" from The Fall of Berlin, song for s.a.t.b. chorus a cappella (1950)
Op. 83: String Quartet No. 4 in D major (1949)
Op. 83a: Reduction of String Quartet No. 4 for two pianos four hands (1949)
Op. 84: Two Romances on Verses by Lermontov for male voice and piano (1950)
Op. 85: Music to the film Byelinsky for orchestra and chorus (1950)
Op. 85a: Four Choruses from the Music to Byelinsky for s.a.t.b. chorus a cappella (1950)
Op. 86: Four Songs to Words by Dolmatovsky for voice and piano (1951)
Op. 87: Twenty-Four Preludes and Fugues for piano (1950-1951)
Op. 87a: Arrangement of No. 15 of Twenty-Four Preludes and Fugues for two pianos (1963)
Op. 88: Ten Poems on Texts by Revolutionary Poets for chorus and boys' chorus a cappella (1951)
Op. 89: Music to the film The Unforgettable Year 1919 (1951)
Op. 90: The Sun Shines on Our Motherland, cantata after Dolmatovsky for mixed & boys' chorus and orchestra (1952)
Op. 90a: Reduction of the Accompaniment of The Sun Shines on Our Motherland for piano (1952)
Op. 91: Four Monologues on Verses by Pushkin for bass and piano (1952)
Op. 91a: Orchestration of Four Monologues on Verses by Pushkin for bass and orchestra (1952)
Op. 92: String Quartet No. 5 in B-flat major (1952)
Op. 93: Symphony No. 10 in E minor (1953)
Op. 93a: Reduction of Symphony No. 10 for piano four hands (1953)
Op. 94: Concertino for two pianos in A minor (1953)
Op. 95: Music to the film Song of the Great Rivers (1954)
Op. 96: Festive Overture in A major for orchestra (1954)
Op. 97: Music to the film The Gadfly, based on the novel by Voynich (1955)
Op. 97a: Suite from The Gadfly for orchestra (1955)
Op. 97b: "Tarantella" from The Gadfly for two pianos (1955)
Op. 98: Five Romances on Verses by Dolmatovsky for bass and piano (1954)
Op. 98a: "There Were Kisses", song after Dolmatovsky for voice and piano (1954)
Op. 99: Music to the film The First Echelon (1955-1956)
Op. 99a: Suite from The First Echelon for chorus and orchestra (1956)
Op. 99b: Two Songs from the Music to The First Echelon for voice and piano (1956)
Op. 100: Spanish Songs for (mezzo)soprano and piano (1956)
Op. 101: String Quartet No. 6 in G major (1956)
Op. 102: Piano Concerto No. 2 in F major (1957)
Op. 102a: Reduction of Piano Concerto No. 2 for two pianos (1957)
Op. 103: Symphony No. 11 in G minor The Year 1905 (1957)
Op. 103a: Reduction of Symphony No. 11 for piano four hands (1957)
Op. 104: Cultivation: Two Russian Folk Song Arrangements for chorus a cappella (1957)
Op. 105: "Moscow, Cheryomushki", operetta in three acts (1958)
Op. 105a: Music to the film Cheryomushki (1962)
Op. 106: Re-orchestration of Mussorgsky's Opera Khovanshchina (1959)
Op. 107: Cello Concerto No. 1 in E-flat major (1959)
Op. 107a: Reduction of Cello Concerto No. 1 for cello and piano (1959)
Op. 108: String Quartet No. 7 in F-sharp minor (1960)
Op. 109: Satires (Pictures of the Past), Five Romances on Verses by Chorny for soprano and piano (1960)
Op. 110: String Quartet No. 8 in C minor (1960)
Op. 111: Music to the film Five Days - Five Nights (1960)
Op. 111a: Suite from Five Days - Five Nights for orchestra (1961)
Op. 112: Symphony No. 12 in D minor The Year 1917 (1961)
Op. 112a: Reduction of Symphony No. 12 for two pianos, four hands (1961)
Op. 113: Symphony No. 13 in B-flat minor Babi-Yar for bass, bass chorus and orchestra (1962)
Op. 113a: Reduction of Symphony No. 13 for two pianos four hands (1962)
Op. 114: Katerina Izmailova, opera in four acts after Leskov (1956-1963)
Op. 114a: Suite of Five Fragments from the Opera Katarina Izmailova for orchestra (1963)
Op. 114b: Music to the film Katerina Izmailova (1966)
Op. 114c: Passacaglia from the Opera Katerina Izmailova for organ
Op. 115: Overture on Russian and Khirghiz Folk Themes for orchestra (1963)
Op. 116: Music to the film Hamlet after Shakespeare for orchestra (1963-1964)
Op. 116a: Suite from Hamlet for orchestra (1964)
Op. 117: String Quartet No. 9 in E-flat major (1964)
Op. 118: String Quartet No. 10 in A-flat major (1964)
Op. 119: The Execution of Stepan Razin, cantata after Yevtushenko for bass, mixed chorus and orchestra (1964)
Op. 119a: Reduction of The Execution of Stepan Razin for voices and piano (1964)
Op. 120: Music to the film A Year Is Like a Lifetime for orchestra (1965)
Op. 120a: Suite from A Year Is Like a Lifetime for orchestra (1965)
Op. 121: Five Romances on Texts from the Magazine Krokodil for bass and piano (1965)
Op. 122: String Quartet No. 11 in F minor (1966)
Op. 123: "Preface to the Complete Collection of My Works and Brief Reflections on this Preface" for bass and piano (1966)
Op. 124: Two Choruses after Davidenko for chorus and orchestra (1962)
Op. 125: Re-scoring of orchestral accompaniment to Schumann's Cello Concerto in A minor (1963)
Op. 126: Cello Concerto No. 2 in G minor (1966)
Op. 126a: Reduction of Cello Concerto No. 2 for cello and piano (1966)
Op. 127: Seven Romances on Poems by Blok for soprano, violin, cello and piano (1967)
Op. 128: Romance "Spring, Spring" to Verses by Pushkin for bass and piano (1967)
Op. 128a: Orchestration of the Romance "Spring, Spring" to Verses by Pushkin for bass and orchestra (1967)
Op. 129: Violin Concerto No. 2 in C-sharp minor (1967)
Op. 129a: Reduction of Violin Concerto No. 2 for violin and piano (1967)
Op. 130: Funeral-Triumphal Prelude for orchestra (1967)
Op. 131: October, symphonic poem in C minor for orchestra (1967)
Op. 132: Music to the film Sofya Perovskaya (1967)
Op. 133: String Quartet No. 12 in D-flat major (1968)
Op. 134: Sonata for violin and piano (1968)
Op. 135: Symphony No. 14 for soprano, bass, string orchestra and percussion (1969)
Op. 135a: Reduction of Symphony No. 14 for voices and piano (1969)
Op. 136: Loyalty, eight ballads after Dolmatovsky for unaccompanied male chorus (1970)
Op. 137: Music to the film King Lear after Shakespeare (1970)
Op. 137a: "People's Lamentation" from King Lear, arranged for voice and piano (1970)
Op. 138: String Quartet No. 13 in B-flat minor (1970)
Op. 139: March of the Soviet Militia for military band/wind orchestra (1970)
Op. 140: Six Romances on Verses by English Poets for bass and chamber orchestra (1971)
Op. 141: Symphony No. 15 in A major (1971)
Op. 141a: Reduction of Symphony No. 15 for two pianos (1971)
Op. 142: String Quartet No. 14 in F-sharp major (1972-1973)
Op. 143: Six Poems by Marina Tsvetayeva, suite for contralto and piano (1973)
Op. 143a: Six Poems by Marina Tsvetayeva, suite for contralto and chamber orchestra (1974)
Op. 144: String Quartet No. 15 in E-flat minor (1974)
Op. 145: Suite on Verses by Buonarrotti for bass and piano (1974)
Op. 145a: Suite on Verses by Buonarrotti for bass and orchestra (1975)
Op. 146: Four Verses of Captain Lebyadkin to texts by Dostoevsky for bass and piano (1975)
Op. 147: Sonata for viola and piano (1975)
Op. 147a: Transcription of Op. 147 for cello and piano (1975)


Sans numéro d'opus

Minuet, Prelude and Intermezzo for piano (1919-1920)
Murzilka for piano (1920)
Five Preludes for piano (1920-1921)
Orchestration of I Waited in the Grotto by Rimsky-Korsakov for soprano and orchestra (1921)
Transcription of Symphony of Psalms by Stravinsky for two pianos (1930)
Two Pieces for string quartet (1931)
The Green Company, overture (1931)
From Karl Marx to Our Own Days, symphonic poem for solo voices, chorus and orchestra (1932)
The Big Lightning, unfinished comic opera (1932)
Suite for Jazz Orchestra No. 1 (1934)
Music to the film Girl Friends (1934-1935)
Orchestration of Internationale by Degeyter (1937)
The Twelve Chairs, operetta (1937-1938)
Suite from The Maxim film-Trilogy for orchestra and chorus (1938)
Suite for Jazz Orchestra No. 2 (3 mvts) (1938) (NB not the 8 mvt work now known to be Suite for Variety Orchestra (post-1956))
Lenin Symphony for soli, chorus and orchestra (1938-1939)
Seven Finnish Folk Songs for soprano, tenor and small orchestra (1939)
Suite on Finnish Themes (1939)
Three Pieces for solo violin (1940)
Katyusha Maslova, opera after Tolsty's novel Resurrection (1940)
Music to the play King Lear by Shakespeare (1940)
Reduction of King Lear for piano (1940)
"Songs of the Fool" and "Ballad of Cordelia" from King Lear for voice and piano (1940)
Orchestration of "Wiener Blut" by Johann Strauss II (1940)
Orchestration of "The Excursion Train Polka" by Johann Strauss II (1940)
Orchestration of 27 Romances and Songs Arrangements (1941)
"The Oath to the People's Commissar" for bass, chorus and piano (1941)
"Songs of a Guard's Division" ("The Fearless Regiments Are On the Move"), marching song for bass and mixed chorus with simple accompaniment for bayan or piano (1941)
Polka for harp duet in F-sharp minor (1941)
Piece of the Opera The Gamblers after Gogol (1941-1942)
Solemn March for military band/wind orchestra (1942)
Patriotic Song after Dolmatovsky for voices (1943)
"Song About the Red Army" after Golodny (1943)
Orchestration of Eight British and American Folk Songs for voice(s) and orchestra (1943)
Russian Folk Songs for chorus (1943)
Three Russian Folk Songs for two soloists and chorus with piano accompaniment (1943)
Orchestration of Fleishman's Chamber-Opera Rothschild's Violin after Chekhov (1944)
Three Pieces for orchestra (1947-1948)
Rayok (Little Paradise) for four voices, chorus and piano (1948)
Merry March for two pianos (1949)
The Homeland Hears for chorus and tenor soloist with wordless chorus (1951)
Ten Russian Folk Song Arrangements for soloists, mixed chorus and piano (1951)
"Seven Doll's Dances" for piano (1952)
Greek Songs for voice and piano (1952-1953)
"Poem of Labour" from Unity, arranged for mixed chorus and orchestra (1954)
Two Songs from Unity ("A Song of Unity" and "Peaceful Labour"), arranged for voice and piano (1954)
Waltz from Unity for orchestra (1954)
Music to the play Hamlet by Shakespeare (1954)
"Pendozalis", Greek Song for voice and piano (1954)
"October Dawn", song for soloists and chorus (1954)
Four Waltzes for flute, clarinet and piano (1955)
Three Violin Duets for two violins with piano accompaniment (1955)
Suite for Variety Orchestra (8 mvts) (post-1956) (previously believed to be Suite for Jazz Orchestra No. 2 (3 mvts) (1938))
Eleven Variations on a Theme by Glinka for piano (1957)
Novorossiisk Chimes, the Flame of Eternal Glory for orchestra (1960)
Orchestration of Songs and Dances of Death by Mussorgsky (voice and piano) for voice and orchestra (1962)
The Lady and the Hooligan, ballet in one act
Reorchestration of Tishchenko's Cello Concerto No. 1 (1969)
Transcription of Serenada by Gaetano Braga for soprano, mezzo-soprano, violin and piano (1972)
Orchestration of Beethoven's Arrangement (Op. 75 No. 3) of Mephistopheles's Song of the Flea (1975)
The Dreamers, ballet in four acts (1975)

Ici en français :

http://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_œuvres_de_Dmitri_Chostakovitch
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Icare
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Jeu 14 Juil - 16:28

Le Concerto pour piano N°1 de CHOSTAKOVITCH, complété en 1933, quelques semaines à peine après la première version de l'opéra Lady Macbeth du district de Mtsensk, se veut une page délicieusement sardonique, plus proche du subtil esprit de HAYDN que du sombre désarroi associé trop souvent au compositeur russe:

<< Quand les auditeurs rient à l'un de mes concerts de musique symphonique, je ne suis pas du tout choqué. En fait, cela me fait plaisir.>>

Ecrivait-il dans un magazine soviétique l'année suivante. Pour lui, l'humour sert à la fois d'exutoire et de révélateur, offre un moyen de faire face à l'insupportable. Désinvolte, exubérant,pince-sans-rire, le concerto avait été conçu pour "combler une lacune dans le répertoire instrumental soviétique" selon CHOSTAKOVITCH. Volontairement, le compositeur y privilégie une écriture presque classique et une orchestration minimale: cordes et trompette solo (la partition ayant été pensée pour son ami Alexandre Schmidt, du Philharmonic de Leningrad), qui magnifient le côté excentrique de l'oeuvre. A coups de citations de HAYDN,de BEETHOVEN,de chansons populaires,d'accents jazz, le ton oscille entre une exubérance par moment digne du cirque (Allegro, Moderato),une méditation grave et puissante, parente du deuxième mouvement du Concerto en sol de RAVEL (Lento) et la fureur assourdissante, à la limite de l'absurde,du dernier mouvement (Allegro con brio).

Lucie Renaud.

Les orchestrations particulières de ce Concerto est le premier élément qui m'a séduit et ne saurais en dire davantage sans une nouvelle écoute.



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Icare
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Jeu 14 Juil - 18:17


La seconde écoute a au moins confirmé mes préférences pour les second et troisième mouvements. Very Happy
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Olivier

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Ven 15 Juil - 11:57

Icare a écrit:
 Le Concerto pour piano N°1 de CHOSTAKOVITCH, complété en 1933, quelques semaines à peine après la première version de l'opéra Lady Macbeth du district de Mtsensk, se veut une page délicieusement sardonique, plus proche du subtil esprit de HAYDN que du sombre désarroi associé trop souvent au compositeur russe:
 << Quand les auditeurs rient à l'un de mes concerts de musique symphonique, je ne suis pas du tout choqué. En fait, cela me fait plaisir.>>  
"Volontairement, le compositeur y privilégie une écriture presque classique et une orchestration minimale: cordes et trompette solo (la partition ayant été pensée pour son ami Alexandre Schmidt, du Philharmonic de Leningrad), qui magnifient le côté excentrique de l'oeuvre. A coups de citations de HAYDN,de BEETHOVEN,de chansons populaires,d'accents jazz, le ton oscille entre une exubérance par moment digne du cirque (Allegro, Moderato),une méditation grave et puissante, parente du deuxième mouvement du Concerto en sol de RAVEL (Lento) et la fureur assourdissante, à la limite de l'absurde,du dernier mouvement (Allegro con brio)." Lucie Renaud.

J'aime aussi beaucoup ce concerto pour piano et trompette et cordes de Chostakovitch et ses atmosphères particulières créées par l'association du piano et de la trompette. Comme tu le relate ci dessus on retrouve un peu du concerto en sol de Ravel dans cette oeuvre associé au coté caustique/ironique cher à ce compositeur.
 Une oeuvre bien originale qui merite d'être re découverte et qui montre un visage attachant de ce compositeur bien complémentaire de ses oeuvres plus sombres telles que certaines symphonies (Leningrad, symphonie n°10...) ou quatuors à cordes.
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vizZ

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 10:08

Sa 10ème symphonie est superbe. Dommage que les premières ne soient pas au même niveau.
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felyrops

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 10:15

C'est la faute à Chosta, pour paraphraser Victor Hugo!
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Olivier

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 10:50

vizZ a écrit:
Sa 10ème symphonie est superbe. Dommage que les premières ne soient pas au même niveau.
C'est vrai que sa 10eme symphonie est superbe mais je pense que la 7eme Leningrad est très intéressante, une symphonie engagée en période de guerre, le premier mouvement d'une durée de l'ordre de 25 minutes commence de manière plutôt sereine.. par la suite un thème se développe de plus en plus à la manière du Boléro de Ravel qui décrit le drame de la guerre par une augmentation de la pression portée notamment par les éléments à percussion. On entend dans ce mouvement la transition entre l'insouciance de la période de paix et les horreurs de la guerre.

Il faudrait que je reprenne un peu de temps pour écouter les symphonies 5, 6 et 9 qui je crois me soivenir m'avaient impressionnées.
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vizZ

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 10:59

Par contre les 1 à 4 sont moins intéressantes si je me souviens bien.
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Olivier

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 11:16

vizZ a écrit:
Par contre les 1 à 4 sont moins intéressantes si je me souviens bien.
Je vais me replonger dans les symphonies de Chostakovitch car je connais plus des jalons et n'ai pas une vision d'ensemble.

Le souvenir que j'en ai est que la première symphonie avait surpris à l'époque. Par la suite, il y a eu des alternances d'oeuvres en phase avec la conception de la musique soviétique dont la symphonie n°2 et d'oeuvres à caractère plus personnels.

Les jalons que je connais les mieux sont les symphonies 7, 10 et la n°14 pour soprano, basse et orchestre de chambre qui une succession de lieder d'un écorché vif.

Je possède l'intégrale par Kondrasin, un chef qui a bien connu le compositeur. Les interprétations sont engagées et retransmettent bien l'atmosphère de ces symphonies. Kondrashin me fait penser à un Bernstein Russe.
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vizZ

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 11:28

Kondrashin était probablement l'un des meilleurs chefs de sa génération
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joachim
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 16 Juil - 13:19

Pour les symphonies 1 à 4, je pense comme VizZ. Celles ci sont assez modernistes, les autres sont plus "lyriques" bien qu'elles soient souvent tourmentées.
Ma préférée est également la 7ème, Leningrad, avec cette progression constante de la marche qui finit par tout écraser sur son passage. Un chef d'oeuvre. En fait je pense même que ce mouvement se suffit à lui-même, les trois autres semblent bien pâles à côté.
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Olivier

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Ven 11 Nov - 19:09

Écoute cette semaine de deux belles symphonies de Chostakovitch bien différentes et qui donne une bonne vision complémentaire de ce compositeur.

Tout d'abord, la symphonie n°7 en ut majeur "Leningrad" : une vrai symphonie de guerre écrite en 1941 et créée en 1942. Il s'agit d'une longue symphonie d'une durée de plus de 75 minutes. 
Le premier mouvement (environ 25 minutes) dont le programme est "une horde ennemie faisant irruption dans une vie paisible et heureuse". Ce mouvement reprend suibpvant un principe qui s'apparente au Boléro de Ravel un thème de plus en plus prégnant avec des roulements de tambours sans interruption et qui s'intensifie jusqu'à l'insupportable. Ce thème symbolise la horde sauvage qui s'abat sur l'atmosphère au début sereine de la vie de la ville.
Les autres mouvements offrent également une succession d'atmosphère mais sans que la pression ne disparaisse vraiment. J'aime également beaucoup le long troisième mouvement Adagio (18 minutes). 

Par la suite, j'ai également écouté la symphonie n°6 en si mineur. Elle fut rapidement écrite et créée en 1939. Il s'agit d'une symphonie en 3 mouvements d'une durée de l'ordre de 30 minutes. Constituée d'un Largo suivie de deux scherzos, elle fut à l'origine baptisée de "Symphonie sans tête".
J'ai beaucoup aimé le premier mouvement "largo" très développé, d'une grande beauté mélodique qui fait parfois songer à Tchaikovsky, Sibelius ou Mahler. De nombreux solos sont confiés aux bois, piccolo, cors anglais, flute et hautbois.
Cette symphonie qui mérite d'être (re)découverte à souvent était éclipsée par ses voisines la cinquième et la septième.  

J'ai écouté la 6eme symphonie dans une très belle version par N Jarvi, et la 7 eme par Kurt Masur dans un enregistrement public avec un fort engagement de l'orchestre.
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joachim
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Ven 11 Nov - 20:16

Tu as raison, la 6ème symphonie, coincée entre les monumentales 5ème et surtout 7ème a finalement la même position que la 4ème de Beethoven, coincée entre ces autres monuments que sont les 3ème et 5ème !

La Leningrad est ma préférée des symphonies de Chosta, et comme tu dis sur un autre fil, le premier mouvement pourrait se suffire à lui même, c'est une sorte de poème symphonique tragique. A côté de lui, les autres mouvements semblent déphasés, très bien aussi, mais pas en harmonie avec le premier. Ce n'est bien sûr que mon avis d'amateur non éclairé Wink
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vizZ

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Ven 11 Nov - 22:07

Moi j'aime bien sa 10ème. Je trouve le mouvement rapide très réussi. Je ne connais pas encore les autres sauf la 8ème.
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vizZ

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 12 Nov - 14:16

Je viens d'écouter ses concertos pour piano et je les trouve totalement différents des symphonies. Je dirais que leur écoute me fait même sourire. Hehe
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Jean

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 12 Nov - 15:52

c'est vrai que c'est une musique plus souriante!!..surtout le piano et trompette je trouve
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joachim
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 12 Nov - 18:36

Jean a écrit:
c'est vrai que c'est une musique plus souriante!!..surtout le piano et trompette je trouve

C'est le premier concerto op 35. Le deuxième (op 102) est nettement plus "dans les formes" Wink
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Icare
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Ven 9 Déc - 16:49


Mon cycle russe est vraiment très réussi, je me régale et les cinquième et douzième symphonies du grand Dmitri ont contribué à ce bonheur. Le second mouvement très enlevé de la cinquième, le thème fédérateur de la douzième...le tout sous la direction de Evgeny Mravinsky...que demande le peuple!...le peuple, je ne sais pas, mais moi rien de plus sauf que je m'apprête à écouter la huitième sous la baguette, cette fois, d'André Prévin. yeah!!!!!
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Snoopy
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 10 Déc - 10:13

Chocho, j'avoue le préférer dans sa musique de chambre et ( ça va te plaire! ) ses musiques de films.

As tu écouté ses concertos pour piano? ( pas mal mais sans plus ).
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 10 Déc - 10:15

vizZ a écrit:
Je viens d'écouter ses concertos pour piano et je les trouve totalement différents des symphonies. Je dirais que leur écoute me fait même sourire. Hehe

Oui, on dirait du Gerswhin russe

Sans quoi, à l'instar de Tchaikovsky, je trouve que Chostakovitch, bien que très éclectique dans sa musique à vraiment une "couleur " typique qui lui appartient et qu'on reconnait entre tous. Comme Chopin dans son genre. Vous ne trouvez-pas?
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 10 Déc - 12:09

Je trouve que Chostakovitch est un compositeur complet qui a abordé de nombreux styles musicaux en quantité et en qualité.

Pour ma part, j'aime bien son oeuvre symphonique que je ne connais pas encore totalement mais les jalons que sont les symphonies 5,6,7,9,10,14 sont des oeuvres que j'écoutent toujours avec beaucoup d'intérêt. Chostakovitch constitue pour moi un des grands symphonistes du siècle passé.

Sa musique de chambre comprend également beaucoup d'oeuvres et de merveilles. Je connais encore mal son cycle de quatuor à cordes que je trouve plus ardu d'approche que son quintette pour piano et ses trio pour piano ou sa sonate pour violoncelle.

Ses concertos pour violon ou violoncelle sont également intéressant et témoigne de l'amitié qui le liait à Oistrakh ou Rostropovitch.

Par ailleurs, son concerto pour piano et trompette ainsi que les suites pour orchestre de Jazz sont des pages enjouées et fortes plaisantes à écouter.

Je suis également impressionné par son opéra expressionniste noir "Lady Macbeth de Mzensk".
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Icare
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 10 Déc - 16:10

Personne n'aime la huitième, car j'ai reçu un véritable choc en la réécoutant hier! Comme avec le premier concerto pour violon de PROKOFIEV, j'ai franchement été scié! Peut-être étais-je dans la disposition idéale pour ce type d'oeuvre, je ne sais pas, seulement elle m'a encore plus captivé que la 5 et la 12.

Je ne connais que son premier concerto pour piano, mais une seule écoute m'a permis de ressentir en cette oeuvre un certain humour aux allures jazzy...Je vais le réécouter aujourd'hui. Sinon, je connais et aime beaucoup son premier concerto pour violoncelle. Je n'ai pas encore abordé sa musique de chambre, ce qui est assez exceptionnel de ma part, car, en général, c'est par ce domaine que je préfère découvrir un compositeur.
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Olivier

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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   Sam 10 Déc - 17:41

Je n'avais pas cité la 8eme dans ma liste, car je ne l'avait écoutée convenablement depuis longtemps et ne l'avait pas en mémoire.

Je suis en train de corriger cela et je l'écoute dans une interprétation très engagée, rêche de Kondrashin. Déjà après l'écoute de l'immense premier mouvement "Adagio", je te rejoins.

Cette symphonie écrite dans la foulée de la symphonie n°7 "Leningrad" est également une oeuvre de guerre où l'on retrouve d'ailleurs le même esprit.

Ci dessous une citation de Chosta sur cette oeuvre :"J ai voulu re créer le climat intérieur de l'être humain assourdi par le gigantesque marteau de la guerre. J'ai cherché à relater ses angoisses, ses souffrances, son courage et sa joie. Tous ces Etats psychiques ont acquis une netteté particulière, éclairés par le brasier de la guerre."

Plus tard, le compositeur avouait que cette symphonie était l'une de ses oeuvres préfèrées.

Icare, si tu as aimé cette symphonie, tu devrai également prendre ton pied dans la symphonie n°7 "Lenigrad" et surtout dans son génial premier mouvement
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MessageSujet: Re: Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)   

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Dmitri Chostakovitch (Shostakovich) (1906-1975)
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