Forum sur la musique classique
 
AccueilAccueil  FAQFAQ  RechercherRechercher  S'enregistrerS'enregistrer  MembresMembres  Connexion  

Partagez | 
 

 Thomas Tomkins (1572-1656)

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
Snoopy
Admin
avatar

Nombre de messages : 21019
Age : 42
Date d'inscription : 10/08/2006

MessageSujet: Thomas Tomkins (1572-1656)   Sam 11 Nov 2006, 09:45

Thomas Tomkins ou Tompkins (1572 - 9 juin 1656) fut un compositeur gallois à la fin du XVIe siècle et au début du XVIIe (transition entre les dynasties des Tudor et des Stuart en Angleterre). C'est un représentant important de l'école des madrigalistes anglais et de l'école des virginalistes anglais ainsi qu'un remarquable compositeur.

Il naquit à Saint David's dans le comté de Pembroke. Son père était musicien lui-même, maître de chœur et organiste à la cathédrale de Saint David's ; il avait aussi trois demi-frères musiciens mais aucun d'entre eux ne devait atteindre la même renommée. En 1596, il fut nommé répétiteur des chœurs à la cathédrale de Worcester. Il est très probable qu'il étudia quelque temps à Londres auprès de William Byrd puisqu'il lui dédia un madrigal de sa composition, en sa qualité de professeur. Pendant qu'il était à Londres, il fréquenta vraisemblablement Thomas Morley car ce dernier inclut un madrigal de Tomkins dans son important recueil intitulé The triumph of Oriana in 1601.

Il fut nommé à la Chapelle Royale comme Gentilhomme Ordinaire avant 1620 puis organiste principal en 1625. Il semble avoir démissionné de ce poste vers 1628. Apparemment, il resta employé à la cathédrale de Worcester pendant les deux décennies qui suivirent mais, pendant la guerre civile, quand la cité fut prise par les forces parlementaires en 1646, il perdit son poste tout en pouvant demeurer près de la cathédrale. Le parti des vainqueurs considérait que toute musique devait être abolie dans les églises, à l'exception du chant des psaumes ; conformément à principes intolérants, l'orgue de la cathédrale - qui avait été commandé et installé sous le contrôle de Tomkins en 1614 - fut détruit et les choristes furent licenciés. Tomkins déménagea chez son fils et vécut chez lui jusqu'à sa mort.

Tomkins a composé des madrigaux, de la musique instrumentale (virginal et orgue ainsi qu'ensemble instrumental) et de la musique sacrée. Quant au style, c'est un compositeur conservateur à l'extrême, jusqu'à l'archaïsme. Il semble qu'il ait totalement ignoré les développements du baroque naissant avec ses tournures à l'italienne, et qu'il se soit soigneusement abstenu de toute compromission avec les formes populaires de son temps, tels que les airs et les pièces pour le luth. Son langage strictement polyphonique reste celui de la Renaissance en plein milieu du XVIIe siècle. Certains de ses madrigaux, très expressifs, comportent une adéquation au texte et un chromatisme dignes des meilleurs madrigalistes italiens, tels que Marenzio ou Luzzaschi.

Il fut aussi l'auteur de très nombreux motets en vers; seul William Child en composa plus. Ces compositions, très prisées à l'époque, sont abondamment représentées dans les manuscrits qui ont été conservés. Heureusement pour la musique de Tomkins, son fils Nathaniel en fit éditer et publier la plus grande partie sous la forme d'un gros recueil intitulé Musica Deo Sacra en 1668, après sa mort. Sans quoi, pratiquement tout aurait été perdu suite aux dégâts causés par la guerre civile qui aboutit à la dictature de Cromwell.
Revenir en haut Aller en bas
http://musiqueclassique.forumpro.fr
joachim
Admin
avatar

Nombre de messages : 16207
Age : 71
Date d'inscription : 19/08/2006

MessageSujet: Re: Thomas Tomkins (1572-1656)   Ven 09 Juin 2017, 12:16

Catalogue


Madrigals:

Songs of 3.4.5. & 6. parts (London, 1622);
Adue, ye citty prisoning towers, 5vv;
Cloris, when as I woe, 5vv;
Come, shepheards, sing with me, 5vv;
Fond men that doe so highly prize, 3vv;
Fusca, in thy starry eyes, 5vv;
How great delight, 3vv;
It is my wel-beloveds voice, 6vv [repr. in Musica Deo sacra];
Love, cease tormenting, 3vv;
Musicke devine, 6vv;
No more I will thy love importune, 3vv;
Oft did I marle, 6vv;
O let me dye for true love, 4vv;
O let me live for true love, 4vv;
Our hasty life away doth post, 3vv;
O yes, has any found a lad, 4vv
Phillis, now cease to move me, 5vv;
Phillis, yet see him dying, 5vv;
See, see, the shepheards queene, 5vv;
Sure there is no god of love, 3vv;
Too much I once lamented, 5vv;
To the shady woods, 5vv;
Turne unto the Lord, 6vv [repr. in Musica Deo sacra;
Was ever wretch tormented, 4vv;
Weepe no more, thou sorry boy, 4vv;
When David heard, 5vv [repr. in Musica Deo sacra];
When I observe, 6vv;
Woe is me, 6vv [repr. in Musica Deo sacra];
Yet againe, as soon revived, 4vv
The fauns and satyrs tripping, 5vv, 1601;


Vocal religiosa:

First [Short] service in C fa ut (Ven, TeD, Bs, Ky, Cr, Mag, Nunc), 4vv, org, 1668;
Second service in D sol re (Ven, TeD, Jub, Ky, Cr, Mag, Nunc), 4vv, org, 1668;
Third [Great] service (TeD, Jub, Mag, Nunc), 4/8vv, org, 1668;
Fourth service [with verses] (TeD, Mag, Nunc), 6/6vv, org, 1668;
Fifth service (TeD, Jub, Mag, Nunc), 5/5vv, org, 1668;
Magnificat and Nunc dimittis, verse, i
Second evening service (Mag, Nunc), verse, inc., formerly in St Michael’s College, Tenbury
Preces and psalms (xv, xlvii), 5vv, org, 1668;
Preces and responses, 5vv,
Litany (i),
Litany (ii), (? by Molle)

Anthems:

Above the stars my Saviour dwells, 1/6vv, org, 1668,
Almighty and everlasting God which hatest nothing, 4vv, org, 1668,
Almighty and everliving [everlasting] God we humbly beseech thy majesty, 3/6vv, org, 1668,
Almighty God, the fountain of all wisdom, 5vv, org, 1668,
Almighty God, which [who] hast instructed, 5/4vv, org, 1668,
Almighty God, which hast knit together, 8/8vv, org, 1668,
Almighty God, who hast given us thine only begotten son, 6/7vv, org, 1668,
Almighty God whose praise this day, 5/5vv, org, 1668,
Arise O Lord and have mercy, 3vv, 1668,
Arise, O Lord God, lift up thy hand, 5vv, org, 1668,
Arise, O Lord, into thy resting place, 5vv, org, 1668,
Awake up my glory, 3vv, 1668,
Behold, I bring you glad tidings (2p. Glory be to God in the highest), 1/10vv, org, 1668,
Behold, it is Christ, 4/6vv, org, 1668,
Behold, the hour cometh, 3/4vv, org, 1668,
Be strong and of a good courage, 7vv, org, 1668
Blessed be the Lord God of Israel, 2/8vv, org, 1668,
Blessed is he that considereth: see O Lord, graciously accept
Blessed is he whose unrighteousness is forgiven, 3vv, 1668,
Christ is risen again: see Christ rising again
Christ rising again (2p. Christ is risen again), 4/5vv, org, 1668,
Come, let us go up, 5/8vv, org, 1668,
Deal with me, O Lord, 3vv, 1668,
Dear Lord of life, 6vv,
Death is swallowed up, verse, inc., org,
Deliver me from mine enemies, 4/5vv, org, 1668,
Domine tu eruisti animam: see Why art thou so full of heaviness
From deepest horror of sad penitence, 6vv,
Give ear unto my words (2p. My voice shalt thou hear), 4vv, org, 1668,
Give sentence with me, O God, 2/6vv, org, 1668,
Glory be to God in the highest: see Behold, I bring you glad tidings
Glory be to God on high, 7/7vv, org, 1668,
Glory be to the Father, 3vv, 1668,
God, which as upon this day [God, which as on this day; God, who as at this time; God, who upon this day], 4/7vv, org, 1668,
Grant us gracious Lord so to eat, full,
Great and marvellous are thy works, 5vv, org, 1668,
Have mercy upon me, O God [Lord], 3vv, 1668,
Have mercy upon me, O God, 5vv, org, 1668,
Hear me when I call, 3/5vv, org, 1668,
Hear my prayer, O good Lord, 2/5vv, org, 1668,
Hear my prayer, O Lord, and consider, 3vv, 1668,
Hear my prayer, O Lord, and let my cry[ing], 3vv, 1668,  
Hear my prayer, O Lord, and with thine ears, 1/4vv, org, 1668,
He that hath pity on the poor, 5vv, org, 1668,
Holy, holy, holy, Lord God of hosts, full, inc., formerly in St Michael’s College, Tenbury
Holy, holy, holy, Lord God of Sabaoth, 5vv, org, 1668,
I am the resurrection (2p. I heard a voice from heaven), 4vv, 1668,
I have gone astray, 3vv, 1668,
I heard a voice from heaven: see I am the resurrection
It is my well beloved's voice: see Songs of 3.4.5. & 6. parts
I will lift up mine eyes, 4/5vv, org, 1668,
Jesus came when the doors were shut, verse, org, i
Know ye [you] not, verse, inc., org,
Leave, O my soul, 4/5vv, org, 1668,
Lord, enter not into judgment, 5vv, org, 1668,
Lord, who shall dwell (Ps xv): see Preces and psalms
Merciful Lord, we beseech thee, 4/6vv, org, 1668,
My beloved spake, 4/4vv, org, 1668,
My dwelling is above, verse, org,
My shepherd is the living Lord, 2/4vv, org, 1668,
My voice shalt thou hear: see Give ear unto my words
Not in the merits of what I have done [‘Stripped of my merits’], 3/4vv, org, 1668,
O be favourable unto Zion, 4vv, org, 1668,
O clap your hands together (Ps xlvii): see Preces and psalms
O give thanks unto the Lord, 4vv, org, 1668,
O God, the proud are risen against me, 8vv, org, 1668
O God, wonderful art thou, 5vv, org, 1668,
O how amiable are thy dwellings, 4vv, org, 1668,
O Israel, if thou return, 6vv, org, 1668
O Lord, do away as the night, 3vv, 1668,
O Lord God of hosts, hear my prayer, 6/6vv, org, 1668,
O Lord God of hosts, who is like unto thee, 3vv, 1668,
O Lord, graciously accept/Blessed is he that considereth, 6vv, org, 1668
O Lord, grant the king a long life, 4/5vv, org, 1668,
O Lord, how glorious are thy works, 3vv, 1668,
O Lord, how manifold are thy works, 4vv, org, 1668,
O Lord, I have loved, 5vv, org, 1668,
O Lord, let me know mine end, 1/5vv, org, 1668,
O Lord, open thou our lips, 3vv, org, 1668,
O Lord, rebuke me not in thine indignation, 3vv, 1668,
O Lord, thou hast dealt graciously, 6/8vv, org, 1668,
O Lord, wipe away my sins, 5vv, inc., formerly in St Michael’s College, Tenbury
O praise the Lord all ye heathen, 12vv, org, 1668,
O praise the Lord all ye heathen, 5vv, org, 1668,
O pray for the peace of Jerusalem, 4/6vv, org, 1668,
O pray for the peace of Jerusalem, 4vv, org, 1668,
O sing unto the Lord a new song, let the congregation, 7vv, org, 1668
O that the salvation were given, 4/8vv, org, 1668,
O think upon thy servant, verse, org,
Out of the deep, 3/4vv, org, 1668,
Out of the deep, 3vv, 1668, C 14,
Praise the Lord, O my soul, 4vv, org, 1668,
Praise the Lord, O my soul, 1/4vv, org, 1668,
Praise the Lord, O ye servants, 1/4vv, org, 1668,
Put me not to rebuke, O Lord, 3vv, 1668,
Rejoice, rejoice, sing and rejoice, verse, inc.
Remember me, O Lord, 4vv, org, 1668,
Sing unto God, 2/5vv, org, 1668,
Stephen being full of the Holy Ghost, 6/6vv, org, 1668,
‘Stripped of my merits’: see Not in the merits
Sweet Saviour, verse, inc., formerly in St Michael’s College, Tenbury
The heavens declare, 4vv, org, 1668,
The hills stand about Jerusalem, 3vv, 1668,
The Lord bless us, verse, org,
The Lord, even the most mighty God, 1/5vv, org, 1668,
Then David mourned, 5vv, org, 1668,
Thou art my king, 1/5vv, org, 1668,
Thou healest the broken in heart, 3vv, 1668,
Turn thou us, O good Lord [canon 4 in 1], 4vv, org, 1668,
Turn thou us, O good Lord, 5/5vv, org, 1668,
Turn unto the Lord: see Songs of 3.4.5. & 6. parts
When David heard: see Songs of 3.4.5. & 6. parts
Who can tell how oft he offendeth thee, 1/4vv, org, 1668,
Who is this that cometh, 5/5vv, org, 1668,
Whom have I in heaven but thee, 3vv, 1668,
Who shall ascend the hill of God, 6vv, org, 1668,
Why art thou so full of heaviness/Domine tu eruisti animam, 5vv, org, 1668,
Withdraw not thou thy mercy, 5vv, org, 1668, EECM xxxvii, 85
Woe is me that I am constrained: see Songs of 3.4.5. & 6. parts
Ye people all in one accord, verse, inc., Lcm
Zadok the priest, full, Lbl, Ob (text only)

Psalm tunes:
7 psalm tunes (Dunfermiline, Martyrs, Old 113th, St Davids, Windsor, Worcester, York)


Instrumental:

Keyboard:

Fancies: ‘for two to play’, ‘for viols’, 4 untitled
7 hexachord fantasias
Galliards: ‘Hunting’, ‘Lady Folliott's’, 1 untitled
2 grounds
8 In Nomines (incl. 2 in 2 versions)
8 Miserere
Offertory
Pavan and galliard ‘Lord Strafford’ (2 versions); 2 untitled pairs
Pavans: ‘for these distracted times’, ‘Lord Canterbury’, 5 untitled
Toys: ‘made at Poole Court’, ‘Mr Curch’ (?by Farnaby)
3 preludes; 3 verses; 3 voluntaries
Barafostus's dream;
Bitts or morcells (frags.);
Clarifica me Pater;
Fortune my foe;
Go from my window (frag.);
‘On a plainsong’;
Robin Hood;
The perpetual round;
What if a day;
Worcester brawls
3 untitled pieces dedicated to Archdeacon Thornborough


Consort music:

1 fantasia a 5 [kbd version],
4 fantasias a 6,
9 pavans a 5 [no.1 = pavan a 4],
Pavan, alman a 4,
Pavan, galliard a 6,
2 In Nomine, 15 fantasias a 3,  
1 fantasia
Ut re mi a 4,


Doubtful works:
Set up thyself, O God, verse anthem, inc., GB-WO (anon., attrib. Tomkins by Stevens);
‘Pretty wayes for young beginners to look upon’, kbd (see Miller)
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
avatar

Nombre de messages : 16207
Age : 71
Date d'inscription : 19/08/2006

MessageSujet: Re: Thomas Tomkins (1572-1656)   Ven 09 Juin 2017, 12:28

De quoi faire le bonheur de Laudec



https://www.youtube.com/watch?v=I1jXT8k7zWU
Revenir en haut Aller en bas
laudec

avatar

Nombre de messages : 3247
Age : 65
Date d'inscription : 25/02/2013

MessageSujet: Re: Thomas Tomkins (1572-1656)   Ven 09 Juin 2017, 13:42

Beaucoup d'émotion en tout cas, merci Joachim, je ne connaissais pas ce compositeur dont j'aimerai explorer l’œuvre
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé




MessageSujet: Re: Thomas Tomkins (1572-1656)   

Revenir en haut Aller en bas
 
Thomas Tomkins (1572-1656)
Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut 
Page 1 sur 1

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Toutes les musiques du monde :: Musique classique :: Les compositeurs-
Sauter vers: