Forum sur la musique classique
 
AccueilAccueil  RechercherRechercher  S'enregistrerS'enregistrer  Connexion  
Le Deal du moment : -47%
DOMO DO1032SV – Aspirateur balai 2 en 1
Voir le deal
49.99 €

 

 Louis Spohr (1784-1859)

Aller en bas 
Aller à la page : 1, 2, 3, 4  Suivant
AuteurMessage
Snoopy
Admin
Snoopy

Nombre de messages : 30847
Age : 49
Date d'inscription : 10/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2006-11-09, 22:17

Louis Spohr (né Ludwig Spohr), né le 5 avril 1784 à Braunschweig et mort le 22 octobre 1859 à Kassel, est un compositeur, violoniste et chef d'orchestre allemand.

À un jeune âge, il a montré du talent pour le violon et a commencé ses études avec J.A. Riemenschneider et à partir de 1791 avec Dufour. À l'âge de 15 ans, il est entré comme interprète dans l'orchestre du duc de Brunswick.
Il fut envoyé trois ans plus tard à St Petersbourg afin d'y parfaire sa technique auprès du violoniste virtuose Franz Anton Eck. Spohr y compose son premier concerto pour violon. A son retour, le duc l'encouragea à faire une tournée de concerts dans le nord de l'Allemagne et, en 1804, l'opinion d'un critique influent le fit connaître dans tout le pays.

De 1805 à 1812, Spohr occupe le poste de Maître de chapelle à la cour de Gotha. Il se marie en février 1806 avec la harpiste Dorette Scheidler (1787-1834) alors âgée de 18 ans.

De 1813 à 1815, Spohr devient chef de l'orchestre du Théâtre de Vienne où il se lie d'amitié avec Ludwig van Beethoven. Nommé directeur de l'Opera de Francfort (1817-1819), il dirige ses propres opéras dont Faust qui avait été refusé à Vienne.

Formant avec Dorette un duo qui eut un succès formidable, il voyage avec elle à travers l'Europe en Italie (1816-1817), en Angleterre (1820) puis à Paris (1821). (Mais Dorette dut abandonner sa carrière cette année-là afin de s'occuper de ses enfants : Emilie (1807-1895), Johanna Sophia Louise, dite Ida (1808-1881) et Thérèse, dite Schnoddel (1818-1838) ).

De 1822 à sa mort en 1859, il est directeur musical à la cour de Kassel, suite à la recommandation pour ce poste de Carl Maria von Weber.

En tant que compositeur, il était très prolifique dans tous les genres connus, avec un accent particulier sur ses concertos, ses nouvelles symphonies et certains de ses opéras et Lieder. Pendant sa vie, il jouissait d'une renommée éprouvée en tant qu'interprète, compositeur et chef d'orchestre, étant le premier à utiliser la baguette.

16 concertos pour violon, 2 double concertos pour violon
4 concertos pour clarinette
9 symphonies
36 quatuors à cordes
Opéras : Faust (1816), Zemire et Azor (1819) et Jessonda (1823)
Des oratorios, dont le Jugement dernier (1825-1826)
Revenir en haut Aller en bas
https://musiqueclassique.forumpro.fr
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2006-11-10, 11:54

Compositeur important qui, comme Beethoven, part du classicisme pour aboutir au romantisme. Ses concertos pour violon sont moins virtuoses que ceux de Paganini, ils ont une fibre plus sentimentale, en somme plus romantique. A écouter en priorité le 8ème en la mineur op 47.
IL il y a aussi pas moins de 36 quatuors à cordes et 7 quintettes dont une intégrale est sortie chez l'inépuisable Naxos. Ces quintettes sont à découvrir aussi, de même que l'octuor, le nonuor, certaines symphonies.

Encore un compositeur trop oublié.
Revenir en haut Aller en bas
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2006-11-12, 10:13

Et ses opéras, notamment Jessonda, gravé par rien moins que M. Fischer Dieskau et Mme Julia Varady ! très beau !
Revenir en haut Aller en bas
Snoopy
Admin
Snoopy

Nombre de messages : 30847
Age : 49
Date d'inscription : 10/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:31

joachim a écrit:
. A écouter en priorité le 8ème en la mineur op 47. .

Je suis justement en train de l'écouter et je le trouve très beau, un subtile mélange de classique et de romantisme en effet.
Revenir en haut Aller en bas
https://musiqueclassique.forumpro.fr
Stadler

Stadler

Nombre de messages : 4063
Age : 54
Date d'inscription : 09/11/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:36

Je ne connais que ses Concertos pour Clarinette n° 1 en Do mineur, Op. 26 et n° 3 en Fa mineur, ainsi que le Potpourri pour Clarinette et Orchestre en Fa majeur, Op. 80.

C'est pas mal du tout même si cela ne vaut pas Mozart, Krommer, Crusell, Weber,... Avis personnel, bien sûr Wink
Revenir en haut Aller en bas
http://clarinette-classique.forumactif.fr/index.htm
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:36

Snoopy a écrit:
joachim a écrit:
. A écouter en priorité le 8ème en la mineur op 47. .

Je suis justement en train de l'écouter et je le trouve très beau, un subtile mélange de classique et de romantisme en effet.

Le "concerto in modo d'una scena cantante", l'un des plus beaux Very Happy

Si tu peux, essaie aussi les concertos pour clarinette Wink


Dernière édition par le 2007-02-08, 19:37, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
Stadler

Stadler

Nombre de messages : 4063
Age : 54
Date d'inscription : 09/11/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:37

joachim a écrit:
Si tu peux, essaie aussi les concertos pour clarinette Wink

On a posté en même temps Wink
Revenir en haut Aller en bas
http://clarinette-classique.forumactif.fr/index.htm
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:38

steph-libouton a écrit:
joachim a écrit:
Si tu peux, essaie aussi les concertos pour clarinette Wink

On a posté en même temps Wink

J'aurais dû y penser : Steph et la clarinette...Tiens, j'ai entendu celui de Sussmeyer cet après midi.
Revenir en haut Aller en bas
Stadler

Stadler

Nombre de messages : 4063
Age : 54
Date d'inscription : 09/11/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:46

joachim a écrit:
Tiens, j'ai entendu celui de Sussmeyer cet après midi.

Encore un que je ne connais pas. Je parle du concerto, pas de Sussmeyer Wink
Revenir en haut Aller en bas
http://clarinette-classique.forumactif.fr/index.htm
Snoopy
Admin
Snoopy

Nombre de messages : 30847
Age : 49
Date d'inscription : 10/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:49

steph-libouton a écrit:
Encore un que je ne connais pas. Je parle du concerto, pas de Sussmeyer Wink

Cette fois ci on anticipe? Very Happy Wink
Revenir en haut Aller en bas
https://musiqueclassique.forumpro.fr
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:50

steph-libouton a écrit:
joachim a écrit:
Tiens, j'ai entendu celui de Sussmeyer cet après midi.

Encore un que je ne connais pas. Je parle du concerto, pas de Sussmeyer Wink

On va demander à Snoopy la création d'un topic "recensement des concertos pour clarinette". Wink
Revenir en haut Aller en bas
Snoopy
Admin
Snoopy

Nombre de messages : 30847
Age : 49
Date d'inscription : 10/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-08, 19:52

joachim a écrit:

On va demander à Snoopy la création d'un topic "recensement des concertos pour clarinette". Wink

Mais c'est une très bonne idée. Wink
Revenir en haut Aller en bas
https://musiqueclassique.forumpro.fr
steph-w

steph-w

Nombre de messages : 719
Age : 63
Date d'inscription : 07/02/2007

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-09, 05:49

De Spohr, il ne faut pas rater non plus ses doubles quatuors (pourquoi pas les nommer octuors?, mais c'est ainsi) qui font penser au fameux octuor de Mendelssohn.
Un des potpourri reprend des thèmes de Mozart (la ci darem la mano) genre de fantaisie pour violon et orchestre. Un autre est pour clarinette et orchestre (op. 80)
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-02-09, 10:02

Les doubles quatuors sont magnifiques, en effet.
Et il a aussi composé un "vrai" octuor. La nuance entre octuor et double quatuor, à mon (très) humble avis, c'est que dans l'octuor les instruments jouent unis alors que le double quatuor forme deux groupes qui dialoguent, un peu comme dans le concerto grosso.
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-07-02, 15:28

J'ai trouvé le catalogue de son oeuvre : en deux posts à cause de la longueur



1835 Wer das schneiden hat erfunden, canon for 2 voices in D major, WoO 133

1797 Duets (3) for 2 violins, WoO 21

1797 Duet for 2 violins in F major, WoO 21/1

1797 Duet for 2 violins in C major, WoO 21/2

1797 Duet for 2 violins in E flat major, WoO 21/3

1797 Duet for 2 violins in E flat major, WoO 22

1799 Violin Concerto in G major, WoO 9

1806 Sonata for violin & harp in E minor/F minor, WoO 27

1807 Der Kompass ("Frisch, die Segel aufgezogen"), for 4 male voices in F major, WoO 89

1808 Duet for 2 violins in C major ("Kleines Stück"), WoO 30

1808 Waltz for piano in C minor, WoO 31

1808 Freude, Jubel, for 3 high voices in C major, WoO 81

1809 Violin Concerto Movement in D major, WoO 16

1830 Canon for 6 voices, WoO 132

1822 Welche seltenen Gefühle, recitative for voice & orchestra in E flat major (for J. Weigl's "Ostade, oder Adrian von Ostade"), WoO 78

1856 Scherzino for violin & piano in D major, WoO 43

1857 Salon Piece for violin & piano in D major, WoO 44

As pants the hart (Psalm 42), hymn (after Spohr's "Des Heilands litzte Stunden")

String Quintet No. 4 in A minor, Op. 91

1857 Chamber Works

1845 Concerti

1803 Duets (3) for 2 violins, Op. 3

1803 Violin Concerto No. 1 in A major, Op. 1

1803 Duet for 2 violins in E flat major, Op. 3/1

1803 Duet for 2 violins in F major, Op. 3/2

1803 Duet for 2 vioins in G major, Op. 3/3

1803 Concertante for violin, cello & orchestra in C major, WoO 11

1804 Violin Concerto in A major, WoO 12

1804 Violin Concerto in E minor, WoO 10

1804 Violin Concerto No. 2 in D minor, Op. 2

1804 Potpourri on themes from Gaveaux's "Le petit matelot" for violin & string trio in G major, Op. 5

1805 String Quartet No. 1 in C major, Op. 4/1

1805 String Quartet No. 2 in G minor Op. 4/2

1857 String Quartets

1805 Variations for violin & string trio in A major, Op. 8

1805 Sonata for violin & harp in C minor, WoO 23

1805 Violin Concerto No. 4 in B minor, Op. 10

1805 Romanze for violin & piano in B flat major, WoO 26 (no autograph)

1805 Sonata Movement for violin & harp in G major, WoO 24 (incomplete)

1805 Introduction for violin & harp in G major, WoO 25

1805 Oskar, scene and aria for soprano & orchestra in B flat major, WoO 75

1806 Concertante for violin, harp & orchestra in G major, WoO 13

1806 Sonata for violin & harp in D major/E flat major ("Sonata Concertante"), Op. 113

1806 Variations for violin & string trio in D minor, Op. 6

1806 Sonata for violin & harp in B flat major, Op. 16

1806 Trio for harp, violin & cello in E minor/F minor (arranged from Sonata, WoO 27), WoO 28

1806 String Quartet No. 3 in D minor ("Quatour brillant No. 1"), Op. 11

1806 Violin Concerto No. 3 in C major, Op. 7

1806 Die Prüfung, operetta, WoO 48

1806 Overture for orchestra in C minor, Op. 12

1806 Die Prüfung, overture to the operetta, Op. 15a

1807 Duet for 2 violins in C major, Op. 9/1

1807 Duet for 2 violins in A major, Op. 9/2

1808 String Quartet No. 4 in E flat major, Op. 15/1

1808 String Quartet No. 5 in D major Op. 15/2

1807 Fantasia for harp in C minor, Op. 35

1807 Variations on Méhul's "Je suis encore dans mon printemps" for harp in F major, Op. 36

1807 Concertante for violin, harp & orchestra in E minor, WoO 14

1807 Violin Concerto No. 5 in E flat major, Op. 17

1807 Potpourri on themes by Mozart for violin, string quartet & double bass in B flat major, Op. 22

1807 Duo for violin and viola in E minor, Op. 13

1808 Clarinet Concerto No. 1 in C minor, Op. 26

1808 Alruna, die Eulenkönigin, opera, WoO 49

1808 Concertante for 2 violins & orchestra in A major, Op. 48

1808 Potpourri on themes by Mozart for violin & orchestra in G major, Op. 23

1808 Potpourri on themes by Mozart for violin & string trio in B major, Op. 24

1808 Lebe wohl, du Vater Brocken, canon for 4 male voices in C major, WoO 128

1808 Alruna, overture to the opera, Op. 21

1809 Violin Concerto No. 6 in G minor, Op. 28

1809 Variations on a theme from "Alruna" for clarinet & orchestra in B flat major, WoO 15

1809 Sonata for violin & harp in G major/A flat major ("Sonata Concertante"), Op. 115

1809 Songs (6) for voice & piano, Op. 25

1809 Schottisches Lied ("Mir ist, als müsst ich dir was sagen"), for voice & piano, Op. 25/2

1809 Zigeunerlied ("Im Nebelgeriesel"), song for voice & piano, Op. 25/5

1809 Wiegenlied ("Eia popeia, so leise so lind"), song for voice & piano, Op. 25/1

1809 Gretchen am Spinnrade ("Mein Ruh ist hin"), song for voice & piano, Op. 25/3

1809 Lied der Freude ("Rauschet ihr Meere und wehet ihr Winde!"), song for voice & piano, Op. 25/4

1809 Das Schiffermädchen ("Schwebe, mein tanzender Kahn"), song for voice & piano, Op. 25/6

1810 Clarinet Concerto No. 2 in E flat major, Op. 57

1810 Violin Concerto No. 10 in A major, Op. 62

1810 Adagio for violin & orchestra in D major, WoO 17

1811 Der Zweikampf mit der Geliebten, opera, WoO 50

1811 Sonata for violin & harp or piano in D major/E flat major, Op. 114

1811 Symphony No. 1 in E flat major, Op. 20

1811 Potpourri on themes from P. von Winter's "Das unterbrochene Opferfest" for clarinet & orchestra (or piano) in F major, Op. 80

1811 Torni serena l'alma, aria for tenor & orchestra in D major, WoO 76

1857 Symphonies

1812 String Quartet No. 6 in G minor, Op. 27

1812 Das jüngste Gericht, oratorio for soloists, chorus & orchestra, WoO 60

1813 Nonet for flute, oboe, clarinet, horn, bassoon, violin, viola, cello & double bass in F major, Op. 31

1813 Rondo for violin & harp in D major/E flat major, WoO 33 (no autograph)

1813 Faust, overture to the opera, Op. 60

1813 Faust, opera (2 versions), WoO 51, WoO 51a

1814 String Quintet No. 2 in G major ("Grande Quintetto") Op. 33/2

1814 String Quintet No. 1 in E flat major, Op. 33/1

1815 String Quartet No. 7 in E flat major, Op. 29/1

1815 String Quartet No. 8 in C major, Op. 29/2

1815 String Quartet No. 9 in F minor, Op. 29/3

1814 Fantasia and Variations on a theme by Danzi for clarinet & string quartet (or piano) in B flat major, Op. 81

1814 Octet for clarinet, 2 horns, violin, 2 viola, cello & double bass in E major, Op. 32

1814 Violin Concerto No. 7 in E minor, Op. 38

1814 Fantasia on themes by Handel and Vogler, for violin & harp or piano, Op. 118

1814 String Quartet No. 10 in A major, Op. 30

1814 Das befreite Deutschland, cantata in C major, WoO 64

1814 Andante with Variations, for clarinet & string quintet, Op. 34

1815 Lied des verlassenen Mädchens ("Wie weil' ich so gern"), for voice & piano, WoO 90

1815 Notturno for winds & Turkish band in C major, Op. 34

1815 Songs (6) for voice & piano, Op. 37

1815 Songs (6) for voice & piano, Op. 41

1815 Jubilate Deo, offertory for soprano, chorus, violin & orchestra in C major, WoO 65

1815 Mignons Lied ("Kennst du das Land?"), for voice & piano, Op. 37/1

1815 Getrennte Liebe ("Der Liebe bangen Sorgen erbleicht der Freude Strahl!"), song for voice & piano, Op. 37/4

1815 Lied beim Rundetanz ("Auf! es dunkelt"), for voice & piano, Op. 37/6

1815 Das Mädchens sehnsucht ("Das Herz ist gewachsen"), song for voice & piano, Op. 41/1

1815 An Mignon ("Über Tal und Fluss getragen zieht rein der Sonne Wagen!"), song for voice & piano, Op. 41/2

1815 Klagelied von den drei Rosen (Drei Rosen hielt ich in Händen"), song for voice & piano, Op. 41/3

1815 Lied aus Aslaugas Ritter ("Ach, wär' ich nur ein Vögelein"), song for voice & piano, Op. 41/4

1815 Der erste Kuss ("Die Lippe brennt"), song for voice & piano, Op. 41/5

1815 Vanitas! Vanitatum vanitas ("Ich hab' meine Sach' auf nichts gestellt"), song for voice & piano, Op. 41/6

1815 Lebenslied ("Schnell geniesst die schnellen Stunden"), song for voice & piano, Op. 37/2

1815 Die Stimme der Nacht ("Dort im Tal hör ich verhallen"), song for voice & piano, Op. 37/3

1815 Liebesschwärmerei ("Wär ich ein Vögelein"), song for voice & piano, Op. 37/5

1815 Polonaise for violin & orchestra in A minor, Op. 40

1816 Violin Concerto No. 8 in A minor ("In modo di scena cantante"), Op. 47

1816 Duet for 2 violins in D minor Op. 39/1

1816 Duet for 2 violins in E flat major Op. 39/2

1816 Duet for 2 violins in E major Op. 39/3

1816 Duets (3) for 2 violins, Op. 39

1816 Introduction and Rondo for violin & piano in E major, Op. 46

1816 Potpourri on themes by Mozart for violin & piano in E flat major (after Potpourri, Op. 24), Op. 42

1817 String Quartet No. 11 in E major ("Quatuor brillant No. 2"), Op. 43

1817 Adagio for bassoon & piano in F major (after Sonata, Op. 115, 2nd movement), WoO 35

1817 Partsongs (6) for 4 male voices, Op. 44

1817 Hinauf ("Wenn die Dorne dich umsticht"), partsong for 4 male voices, Op. 44/1

1817 Rastlose Liebe ("Dem Schnee, dem Regen"), partsong for 4 male voices, Op. 44/2

1817 Kennt ihr das Land, partsong for 4 male voices, Op. 44/3

1817 Frühlingsorakel ("Du prophet'scher Vogel"), partsong for 4 male voices, Op. 44/4

1817 Trinklied ("Hört! Hört! Brüder hört!"), partsong for 4 male voices, Op. 44/5

1817 Zur Nacht ("Gute Nacht, gute Nacht"), partsong for 4 male voices, Op. 44/6

1817 Willst du immer weiter Schweifen, canon for 4 male voices in B flat major, WoO 129

1817 Canon for 4 voices, WoO 130

1818 String Quartet No. 12 in C major, Op. 45/1

1818 String Quartet No. 13 in E minor, Op. 45/2

1818 String Quartet No. 14 in F minor, Op. 45/3

1819 Zemire und Azor, opera, WoO 52

1819 Nachgefühl ("Wenn die Reben wieder blühen"), for voice & piano, WoO 91

1819 Grand Concert Overture in F major, WoO 1

1819 String Quartet No. 18 in B minor ("Quatuor brillant No. 3"), Op. 61

1819 Canon for string quartet, WoO 131

1820 Symphony No. 2 in D minor, Op. 49

1820 Quintet for flute, clarinet, horn, bassoon & piano in C minor, Op. 52

1820 Violin Concerto No. 9 in D minor, Op. 55

1820 Potpourri on themes from Mozart's "Die Zauberflöte" for violin & piano in F sharp minor, Op. 50

1820 Potpourri on Irish themes for violin & orchestra in A major, Op. 59

1820 Grand Rondo for violin & piano in G major (after Sonata, Op. 115, 3rd movement), Op. 51

1820 Partsongs (2) for 4 male voices, WoO 82

1820 Flüchtig ist die Zeit ("Rosen pflücke, Rosen blühn"), partsong for 4 male voices, WoO 82/1

1820 Punschlied ("Auf, ihr Freunde, lasst uns singen!"), partsong for 4 male voices, WoO 82/2

1820 Piano Quintet in C major (arranged from Quintet for piano & winds, Op. 52), Op. 53

1821 Clarinet Concerto No. 3 in F minor, WoO 19

1821 Mass for 5 soloists & double chorus in C minor, Op. 54

1821 Potpourri on themes from P. von Winter's "Das unterbrochene Opferfest" for violin & piano (after Potpourri, Op. 80), Op. 56

1822 String Quartet No. 15 in E flat major, Op. 58/1

1822 String Quartet No. 16 in A minor, Op. 58/2

1822 String Quartet No. 17 in G major, Op. 58/3

1822 Jessonda, opera, WoO 53

1822 Jessonda, overture to the opera, Op. 63

1823 Double String Quartet No. 1 in D minor, Op. 65

1823 Potpourri on themes from "Jessonda" for violin & orchestra in A minor, Op. 66

1823 Potpourri on themes from "Jessonda" for violin, cello & orchestra in A flat major, Op. 64

1823 String Quartet No. 19 in A major ("Quatuor brillant No. 4"), Op. 68

1823 Hymne an die heilige Cäcilie, for soprano, chorus & piano in B flat major, Op. 97

1823 E mi lasci così...Tu m'abbndonai, ingrato, scene and aria for alto, soprano & orchestra, Op. 71

1824 Duets (3) for 2 violins, Op. 67

1824 Der Berggeist, opera, WoO 54

1824 Duet for 2 violins in A minor, Op. 67/1

1824 Duet for 2 violins in D major, Op. 67/2

1824 Duet for 2 violins in G minor, Op. 67/3

1824 Der Morgen graut, song for soprano & chorus (for T. Hell's play "Die beiden Galeerensklaven"), WoO 66

1824 Der Berggeist, overture to the opera, Op. 73

1825 Was treibt den Waidmann in den Wald, for voice, horn & harp or piano ("Lied der Emma"), WoO 92

1825 Violin Concerto No. 11 in G major, Op. 70

1825 Macbeth, overture from the incidental music, Op. 75

1825 Macbeth, incidental music, WoO 55

1825 Festmarsch, for orchestra in D major, WoO 3

1826 Die letzten Dinge (The Last Judgment), oratorio for soloists, chorus & orchestra, WoO 61

1826 Songs (6) for voice & piano, Op. 72

1826 String Quartet No. 20 in A minor, Op. 74/1

1826 String Quartet No. 21 in B flat major, Op. 74/2

1826 Frühlingsglaube ("Die Linden Lüfte sind erwacht"), song for voice & piano, Op. 72/1

1826 Schifferlied der Wasserfee ("Auf Wogen gezogen"), song for voice & piano, Op. 72/2

1826 Ghasel ("Wer hätte sie gesehn und nicht auch sie geliebt?"), song for voice & piano, Op. 72/3

1826 Beruhigung ("Du armes Herz"), song for voice & piano, Op. 72/4

1826 An Rosa Maria ("Du gabst mir längst dein schönes Herz"), song for voice & piano, Op. 72/5

1826 Schlaflied ("Ruhe, süss Liebchen"), song for voice & piano, Op. 72/6

1826 String Quintet No. 3 in B minor, Op. 69

1826 String Quartet No. 22 in D minor, Op. 74/3

1826 Gebet vor der Schlacht, partsong for 5 male voices (from incidental music to "Der Sturm von Missolunghi"), WoO 83

1827 Double String Quartet No. 2 in E flat major, Op. 77

1827 Pietro von Abano, opera, WoO 56

1828 Clarinet Concerto No. 4 in E minor, WoO 20

1828 Symphony No. 3 in C minor, Op. 78

1828 Violin Concerto No. 12 in A major (Concertino No. 1), Op. 79

1829 String Quartet No. 23 in E major, Op. 82/1

1829 String Quartet No. 24 in G major, Op. 82/2

1829 String Quartet No. 25 in A minor, Op. 82/3

1829 String Quartet No. 26 in E flat major ("Quatuor brillant No. 5"), Op. 83

1829 Vater Unser, for soloists, chorus & orchestra in F major, WoO 67

1830 Der Alchymist, opera, WoO 57

1830 Introduction to a Festspiel, for orchestra, WoO 5

1830 Hessens Feiergesang, for unison chorus & wind orchestra in D major, WoO 68

1831 Violinschule, exercises (66) for 2 violins, WoO 45

1832 String Quartet No. 27 in D minor, Op. 84/1

1832 String Quartet No. 28 in A flat major, Op. 84/2

1832 String Quartet No. 29 in B minor, Op. 84/3

1832 Symphony No. 4 in F major ("Die Weihe der Töne"), Op. 86

1832 Psalms (3) for soloists & double chorus, Op. 85

1832 Es schwebt im lichten Strahlenkranze, festival song for 3 sopranos, chorus, violin & piano in D major, WoO 69

1833 Double String Quartet No. 3 in E minor, Op. 87

1833 Erinnerung an Marienbad, waltz for orchestra in A major, Op. 89

1833 Concertante for 2 violins & orchestra in B minor, Op. 88


Dernière édition par le 2007-07-02, 15:31, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-07-02, 15:29

Catalogue de l'oeuvre, suite


1833 Concertante for 2 violins & orchestra in B minor, Op. 88

1833 Partsongs (6) for 4 male voices, Op. 90

1833 Rat ("Will der Trübsinn deine Stirn umziehen"), partsong for 4 male voices, Op. 90/1

1833 Ständchen ("Komm heraus, tritt aus dem Haus"), partsong for 4 male voices, Op. 90/2

1833 Sängerleben ("Mit der Laute, mit frohen Sinn"), partsong for 4 male voices, Op. 90/3

1833 Sängerfahrt ("Die Sonne hinter den Bergen ruht"), partsong for 4 male voices, Op. 90/4

1833 Alte Liebe ("Blickt im schönsten Frauenkreise lächelnd oft mein Angesicht"), partsong for 4 male voices, Op. 90/5

1833 Trinklied ("Wir sind nicht mehr beim ersten Glas"), partsong for 4 male voices, Op. 90/6

1835 Des Heilands letzte Stunden (Calvary or The Crucifixion), oratorio for soloists, chorus & orchestra, WoO 62

1835 String Quartet No. 30 in A major ("Quatuor brillant No. 6"), Op. 93

1835 Violin Concerto No. 13 in E major (Concertino No. 2), Op. 92

1836 Songs (6) for alto or baritone & piano, Op. 94

1836 Lied der Harfnerin ("Schweig, o Herz!"), song for alto or baritone & piano, Op. 94/1

1836 Bitte, bitte!, song for alto or baritone & piano, Op. 94/2

1836 Der Bleicherin Nachtlied ("Wellen blinkten durch die Nacht"), song for alto or baritone & piano, Op. 94/3

1836 Ungeduld ("Ich schnitt es gern in alle Rinden ein"), song for alto or baritone & piano, Op. 94/4

1836 Schwermut ("Als mein Leben voll Blumen hing"), song for alto or baritone & piano, Op. 94/5

1836 Sonntag und Montag ("Heute ist Sonntag"), song for alto or baritone & piano, Op. 94/6

1836 Duo Concertante for violin & piano in G minor, Op. 95

1836 Duo Concertante for violin & piano in F major ("Nachklänge einer Reise nach Dresden und in die sächische Schweiz"), Op. 96

1836 Psalm 24, for soloists, chorus & piano, Op. 97a

1836 Gott, du bist gross, hymn for soloists, chorus & orchestra, Op. 98

1836 Das Wirtshaus zu ***, for alto or baritone & piano, WoO 93

1836 Fantasie-Overture for orchestra in C minor (based on Raupach's play "Die Tochter der Luft"), WoO 6

1837 Songs (6) for voice & piano (2 and 4 hands), Op. 101

1837 Frühlingsglocken ("Schneeglöckchen läuten"), song for voice & piano, Op. 101/1

1837 Sangeslust ("Das Vöglein singt den ganzen Tag"), song for voice & piano, 4 hands, Op. 101/2

1837 Nichts Schöneres ("Als ich zuerst dich hab gesehn"), song for voice & piano, Op. 101/3

1837 Trostlos ("Der Regen rasselt"), song for voice & piano, 4 hands, Op. 101/4

1837 Schweigen ist Schönes Ding, song for voice & piano, Op. 101/5

1837 Gondelfahrt ("In den Wassern der Laguna"), song for voice & piano, 4 hands, Op. 101/6

1848 Songs (5) for voice & piano, Op. 139

1848 Ständchen ("Atme nur leise"), song for voice & piano, Op. 139/1

1848 Maria ("Der Sänger zog durch Wald und Flur"), song for voice & piano, Op. 139/2

1848 Jägerlied ("Wenn Eos am Morgen mit rosigem Finger das DUnkel erhellt"), song for voice & piano, Op. 139/3

1848 Lied aus dem "Märlein von der Wasserfee" ("Über die Wellen zieht zagend"), song for voice & piano, Op. 139/4

1848 Was mir wohl übrig bliebe, song for voice & piano, Op. 139/5

1837 Songs (6) for voice, clarinet & piano, Op. 103

1837 Symphony No. 5 in C minor, Op. 102

1837 Sei still mein Herz ("Ich wahrte die Hoffnung"), song for voice, clarinet & piano, Op. 103/1

1837 Zeigesang ("Im Fliederbusch ein Vögleinsass"), song for voice, clarinet & piano, Op. 103/2

1837 Sehnsucht ("Ich blick in mein Herz"), song for voice, clarinet & piano, Op. 103/3

1837 Wiegenlied (in drei Tönen; "Alles still in süsser Ruh")), song for voice, clarinet & piano, Op. 103/4

1837 Das heimliche Leid [sic] ("Es gibt geheime Schmerzen"), song for voice, clarinet & piano, Op. 103/5

1837 Wach auf ("Was stehst du lange und sinnest nach?"), song for voice, clarinet & piano, Op. 103/6

1837 Duo Concertante for violin & piano in E major, Op. 112

1837 Friede den Entschlafenen, for 2 voices in A flat major, WoO 84

1838 String Quintet No. 5 in G minor, Op. 106

1838 Der Matrose, overture to the incidental music for piano, 4 hands, WoO 7

1838 Matrosenlied, for tenor & orchestra (from the incidental music for "Der Matrose"), WoO 80

1838 Vater unser, for double male chorus & wind orchestra, WoO 70

1838 Lasst uns Dankgesang erheben, fugue for chorus in C major, WoO 85

1838 Duets (3) for soprano, tenor & piano, Op. 107

1838 Liebesfragen ("Sag, wie kann man lieb' erkennen?"), for soprano, tenor & piano, Op. 107/1

1838 Wechselgesang ("Wer lässt hier so lieblich"), for soprano, tenor & piano, Op. 107/2

1838 Liebe ("Wenn im Lenze ringsum alles lacht"), for soprano, tenor & piano, Op. 107/3

1838 Jenseits ("Wo blüht das Tal"), for soprano, tenor & piano, WoO 98

1838 Duets (3) for 2 sopranos & piano, Op. 108

1838 Abendlied ("Die stille Nacht heisst niedre Sorgen"), for 2 sopranos & piano, Op. 108/1

1838 Das Herz ("Es sehnt sich das Herz nach Lust und nach Schmerz"), for 2 sopranos & piano, Op. 108/2

1838 Ruhe ("Wenn im letzten Dämmerungsstrahle"), for 2 sopranos & piano, Op. 108/3

1838 Songs (6) for soprano or tenor & piano, Op. 105

1838 Die Himmelsbraut ("Zu Augsburg steht ein hohes Haus"), song for soprano or tenor & piano, Op. 105/1

1838 Der Rosenstrauch ("Das Kind schläft unter dem Rosenstrauch"), song for soprano or tenor & piano, Op. 105/2

1838 Das Ständchen ("Was wekken aus dem Schlummer"), song for soprano or tenor & piano, Op. 105/3

1838 An *** ("Was treibt mich hin zu dir mit Macht?"), song for soprano or tenor & piano, Op. 105/4

1838 Des Mädchens Klage ("Ich bin so bleich"), song for soprano or tenor & piano, Op. 105/5

1838 Warum nicht? ("Lieben, warum sollt' ich's nicht?"), song for soprano or tenor & piano, Op. 105/6

1838 Mitternacht ("Die Wolken ziehen schwarz und hoch"), song for voice & piano, 4 hands, WoO 97

1838 Der Matrose, incidental music (collaboration with M. Hauptmann et al.), WoO 58

1839 Symphony No. 6 in G major ("Historical"), Op. 116

1839 Violin Concerto No. 14 in A minor (Concertino No. 3, "Sonst und Jetzt"), Op. 110

1839 Rondo for violin & piano in C major ("alla spagnuola"), Op. 111

1839 Verlust ("Am Bach, am Bach, im flüsternden Grass"), song for voice & piano, WoO 99

1839 An die Geliebten ("Immer mag verklingen"), song for voice & piano, WoO 100

1839 Unterwegs ("In die blaue Luft hinaus einen stillen Gruss nach Haus"), song for voice & piano, WoO 101

1839 Die sieben Schwestern ("Die Wogen ergriffen vom Loreley-Sang"), song for voice & piano, 4 hands, WoO 102

1840 Der Fall Babylons, oratorio for soloists, chorus & orchestra, WoO 63

1840 Schill, for male chorus & piano, 4 hands, in E flat major, WoO 71

1841 Symphony No. 7 in C major ("Irdisches und Göttliches im Menschenleben"), Op. 121

1841 Piano Trio No. 1 in E minor, Op. 119

1841 Fantasia on themes from "Der Alchymist" for violin & piano in D major, Op. 117

1841 Psalm 128 for soloists, chorus & organ or piano (or orchestra), Op. 122

1841 Rätselhaft ("Der Frühling ist herangekommen"), song for tenor & piano, 4 hands, WoO 103

1841 Abendlied ("Sternennacht, heil'ge Nacht!"), song for voice & piano, WoO 104

1841 Singet die Nachtigall im dunkeln Wald, song for voice & piano, WoO 105

1842 Wanderlust ("Lasst mich wandern!"), partsong for 4 voices, Op. 120/3

1842 Partsongs (6) for 4 voices, Op. 120

1842 Sonnenschein ("Am Wandspalier"), partsong for 4 voices, Op. 120/1

1842 Vesper ("Die Abendglokken tönen"), partsong for 4 voices, Op. 120/2

1842 An die Sterne ("Aus weiter Ferne, liebliche Sterne"), partsong for 4 voices, Op. 120/4

1842 Ergebung ("Wen du, mein Gott"), partsong for 4 voices, Op. 120/5

1842 Frühlingsgedanken ("Die Knospe sprengt das Haus"), partsong for 4 voices, Op. 120/6

1842 Piano Trio No. 2 in F major, Op. 123

1842 Piano Trio No. 3 in A minor, Op. 124

1842 Concert Overture for orchestra in D major ("im ernsten Stil"), Op. 126

1842 Wolle keiner mich fragen, song for voice & piano, WoO 106

1842 Thränen ("Was ist's, o Vater, was ich verbrach?"), song for voice & piano, WoO 108

1843 Duets (6) for violin & piano ("Elegisch und humoristisch;" "Lieder ohne Worte") Op. 127

1843 Piano Sonata in A flat major, Op. 125

1843 Leibt er mich, song for voice & piano, WoO 109

1843 Gruss ("Immortelle! bring' mein 'gute Nacht' ihr hin"), song for voice & piano, WoO 110

1844 Die Kreuzfahrer, opera, WoO 59

1844 Violin Concerto No. 15 in E minor, Op. 128

1844 Selig alle, die im Herrn entschliefen, for male chorus in C major, WoO 86

1844 Mein Vaterland ("Treue Liebe bis zum Grabe schwör ich dir"), song for voice & piano WoO 111

1845 Concerto for string quartet & orchestra in A minor, Op. 131

1845 String Quintet No. 6 in E minor, Op. 129

1845 Piano Quintet in D major, Op. 130

1845 Vater unser, for double male chorus & orchestra, Op. 104 (second version of Vater unser, WoO 70)

1845 Ermutigung ("Freudig zum Himmel auf blikke mein Herz!"), song for voice & piano, WoO 112

1845 Immerdar Liebe ("Kömmt mit dem Lenz auch die Lieb gegangen"), song for voice & piano, WoO 113

1846 Piano Trio No. 4 in B major, Op. 133

1846 String Quartet No. 31 in A major, Op. 132

1846 Every Where Far and Near (Sehnsucht), song for voice & piano, WoO 114

1847 Salon Pieces (6) for violin & piano, Op. 135

1847 Psalm 84 for soloists, chorus & orchestra, WoO 72

1847 Double String Quartet No. 4 in G minor, Op. 136

1847 Symphony No. 8 in G major, Op. 137

1847 Mein Heimatland ("Wo reiner Liebe goldne Strahlen"), for 2 sopranos & piano, WoO 116

1847 Der Herbst ("Sommer entschwand"), song for voice & piano, WoO 115

1848 Sextet for 2 violins, 2 violas & 2 cellos in C major, Op. 140

1848 Rondoletto for piano in G major, Op. 149

1848 Kurz ist der Schmerz, canon for 3 sopranos in F major, WoO 134

1848 An sie am Klavier ("Pulse höret"), sonatina with song for voice & piano in B flat major, Op. 138

1849 Piano Trio No. 5 in G minor, Op. 142

1849 String Quartet No. 32 in C major, Op. 141

1849 Songs (3) for 2 sopranos & piano, WoO 117

1849 Ermunterung ("Der Vogel steigt"), for 2 sopranos & piano, WoO 117/1

1849 Sonntagsfrühe ("Feierlicher Glokkenklang"), for 2 sopranos & piano, WoO 117/2

1849 Frühlingslied ("Die Fenster sonnen"), for 2 sopranos & piano, WoO 117/3

1850 Symphony No. 9 in B minor ("Die Jahreszeiten"), Op. 143

1850 String Quintet No. 7 in G minor, Op. 144

1850 O sel'ge Zeit, festival song for alto, chorus & piano, 4 hands, in E flat major, WoO 73

1850 Glockenklänge ("Sanft ertönen Morgenglokken"), song for voice & piano, WoO 118

1850 Songs (3) for voice & piano, WoO 119

1850 Zuleikha ("Nicht mit Engeln im blauen Himmelszelt"), song for voice & piano, WoO 119/1

1850 Trinklied ("Füllt mir das Trinkhorn!"), song for voice & piano, WoO 119/2

1850 Fatima beim Saitenspiel ("Deine Finger rühren die Saiten"), song for voice & piano, WoO 119/3

1851 String Quartet No. 33 in G major, Op. 146

1851 Salon Pieces (6) for violin & piano, Op. 145

1851 Wenn sich zwei Herzen finden, for soprano, alto & piano, WoO 120

1853 Septet for flute, clarinet, horn, bassoon, violin, cello & piano in A minor, Op. 147

1853 Erwartung ("Komm in den Garten"), song for voice & piano, WoO 121

1854 Duet for 2 violins in F major, Op. 148

1854 Duet for 2 violins in D major, Op. 150

1854 Mein Verlangen ("Es ist ein süsses Wähnen im Trauern und in Tränen"), song for voice & piano, WoO 122

1855 String Quartet No. 34 in E flat major, Op. 152

1855 Partsongs (6) for 4 voices, WoO 87 (Op. 151)

1855 Winterlied ("Der Wind, der saust, der Wald erbraust"), partsong for 4 voices, WoO 87/1 (Op. 151/1)

1855 Die Frühlingszeit ("Wie schön ist doch die Frühlingszeit"), partsong for 4 voices, WoO 87/2 (Op. 151/2)

1855 Des Menschen Trost ("Ach, wem ein recht Gedenken blüht"), partsong for 4 voices, WoO 87/3 (Op. 151/3)

1855 Der Sommerabend ("Diese Schwärmen, dieses Leben"), partsong for 4 voices, WoO 87/4 (Op. 151/4)

1855 Das deutsche Lied ("Was wirkt das freie Lied?"), partsong for 4 voices, WoO 87/5 (Op. 151/5)

1855 Ode ("Himmelanstrebende, geisterbelebende göttliche Kraft"), partsong for 4 voices, WoO 87/6 (Op. 151/6)

1855 Grüsse ("Fliege auf Windes Schwingen"), song for voice & piano, WoO 123

1855 Duet for 2 violins in C major, Op. 153

1856 Songs (6) for baritone, violin & piano, Op. 154

1856 Abendfeier ("Leise schleich ich mich"), song for baritone, violin & piano, Op. 154/1

1856 Jagdlied ("Seht ihr's dort funkeln in rosiger Pracht?"), song for baritone, violin & piano, Op. 154/2

1856 Töne ("Worte hab ich nicht, um dir zu sagen"), song for baritone, violin & piano, Op. 154/3

1856 Erlkönig ("Wer reitet so spät durch NAcht und Wind?"), song for baritone, violin & piano, Op. 154/4

1856 Der Spielmann und sein Geige ("Vor Gottes Aug', dem Abendrot"), song for baritone, violin & piano, Op. 154/5

1856 Abendstille ("Der Tag hat sich zur Ruh gelegt"), song for baritone, violin & piano, Op. 154/6

1856 String Quartet No. 35 in E flat major, WoO 41 (Op. 155)

1856 Ständchen ("Sei uns gegrüsset im frohne Tönen"), partsong for 4 male voices in C major, WoO 88

1856 Immer dasselbe ("Es wogt wie steigende Wellen"), song for voice & piano, WoO 124

1856 Wohin ("Wohin du rauschender Strom?"), song for voice & piano, WoO 125

1857 Symphony No. 10 in E major, WoO 8 (incomplete)

1857 String Quartet No. 36 in G minor, WoO 42 (Op. 157)

1857 Die verschweigene Nachtigall ("Unter der Linden an der Heide"), song for voice & piano, WoO 126

1858 Requiem for soloists, chorus & orchestra in C minor, WoO 74 (incomplete)

1858 Neue Liebe, neues Leben ("Herz, mein Herz, was soll das geben"), song for voice & piano, WoO 127


Enfin, le catalogue par catégories, selon le Grove :


Stage:
Die Prüfung (Operette, 1, E. Henke), woo48, private concert perf., Gotha, 1806, D-Ksp*, ov. as op.15, pts (Bonn, 1809)
Alruna, die Eulenkönigin (grosse romantische Oper, 3), woo49, 1808, unperf., US-Bp*, ov. as op.21, pts (Offenbach, 1812)
Der Zweikampf mit der Geliebten (Oper, 3, J.F. Schink), woo50, 1810–11, Hamburg, 15 Nov 1811, private collection*, D-Bsb, vs (Hamburg, 1813)
Faust (romantische Oper, 2, J.K. Bernard), woo51 and 51a, 1813. Prague, 1 Sept 1816, Mbs, vs (Leipzig, 1822), ov. as op.60, pts (Leipzig, 1823), fs (Leipzig, 1856), B i; rev. as grosse Oper (3), CG, 15 July 1852, Bsb* (recits and other new music), vs (Leipzig, 1854)
Zemire und Azor (romantische Oper, 2, J.J. Ihlée, after J.F. Marmontel), woo52, 1818–19, Frankfurt, 4 April 1819, Mbs, vs (Hamburg, 1821)
Jessonda (grosse Oper, 3 E. Gehe, after A.-M. Lemierre: La veuve de Malabar), woo53, 1822 Kassel, Hof, 28 July 1823, vs (Leipzig, 1824), fs (Leipzig, 1881/R1988 as B ii), ov. as op.63, pts (Leipzig, 1824)
Der Berggeist (romantische Oper, 3, G. Döring), woo54, 1824, Kassel, Hof, 24 March 1825, Mbs, vs (Leipzig, 1825), ov. as op.73, pts (Leipzig, 1827)
Die beiden Galeerensklaven (incid music, T. Hell), woo66, 1824, song Der Morgen graut, S, 4vv (Meissen, 1834)
Macbeth (incid music, S.H. Spiker, after W. Shakespeare), woo55. 1825 Bsb, ov. as op.75, pts (Leipzig, 1827)
Der Sturm von Missolunghi (incid music, anon.), woo83, 1826, chorus Gebet vor der Schlacht, 5 male vv (Hersfeld, 1826)
Pietro von Abano (romantische Oper, 2, C. Pfeiffer, after L. Tieck), woo56, 1827, Kassel, Hof, 13 Oct 1827, F-Pn* (facs. in B iii), vs, pts (Berlin, 1828)
Der Alchymist (romantische Oper, 3, F.G. Schmidt [Pfeiffer], after W. Irving: The Student of Salamanca), woo57, 1829–30, Kassel, Hof, 28 July 1830, D-Bsb, vs (Berlin, 1831), ov., pts (Berlin 1831)
Der Matrose (incid music, K. Birnbaum), woo58, 1838, Kassel, 9 Jan 1839, collab. M. Hauptmann and others, Km, Matrosenlied woo80 (Dresden, 1841), ov. woo7, arr. pf 4 hands (Mainz, 1874)
Die Kreuzfahrer (grosse Oper, 3, L. and M. Spohr, after A. von Kotzebue), woo59, 1843–4, Kassel, Hof, 1 Jan 1845, Bsb, vs (Hamburg, 1845)

Other:
accompanied:
Das befreite Deutschland (cant., K. Pichler), C, woo64, 1814, ov. arr. pf duet (Vienna, 1830), no.4 ‘Du schöner Stern’ arr. 1v, pf (Vienna, 1823)
Hymne an die heilige Cäcilie (P. von Calenberg), B , S, chorus, pf, 1823, D-F* (Kassel, 1859)
Hessens Feiergesang (K. Wolf), D, unison vv, wind orch, woo68, 1830 (Kassel, 1830)
Es schwebt im lichten Strahlenkranze, festival song, D, 3 S, chorus, vn, pf, 1832, woo69, pubd with new text (Leipzig, 1887)
Schill, E , 4 male vv, pf 4 hands, woo71, 1840, BS* (Leipzig, 1842)
O sel'ge Zeit, festival song, E , A, chorus, pf 4 hands, woo73, 1850 (Leipzig, 1887)

unaccompanied partsongs:
Der Kompass, F, 4 male vv, woo89, c1807 (Meissen, 1826);
Lebe wohl, du Vater Brocken, canon, C, 4 male vv, woo128, 1808, Brunswick, Landesmuseum*, facs. in Spohr: Selbstbiographie
Freude, Jubel, C, 3 high vv, woo81, c1808, Brunswick, Landesmuseum*
6 Gësange, 4 male vv, op.44, 1817 (Leipzig, 1818): Hinauf (K. Grumbach), Rastlose Liebe (J.W. von Goethe), Kennt ihr das Land (F. Brun), Frühlingsorakel (Goethe), Trinklied (anon.), Zur Nacht (T. Körner)
Willst du immer weiter Schweifen (Goethe), canon, B , 4 male vv, woo129, 1817, pubd with op.44 (Leipzig, 1818)
2 Gësange, 4 male vv, woo82, 1820 (Leipzig, 1821): Flüchtig ist die Zeit (J.W.L. Gleim), Punschlied (anon.)
6 Gësange, 4 male vv, op.90, 1833 (Hamburg, 1838): Rat (anon.), Ständchen (anon.), Sängerleben (anon.), Sängerfahrt (C. Pfeiffer), Alte Liebe (anon.), Trinklied (anon.)
Wer das schneiden hat erfunden, canon, D, 2vv, woo133, before 1835, D-Bsb*
6 Lieder, 4vv, op.120, 1841–2, Kassel, Mitteldeutscher Sängerbund* (Kassel, 1842): Sonnenschein (K.F. Dräxel-Manfred), Vesper (C. von Schweizer), Wanderlust (J.P.T. Lyser), An die Sterne (F. Spohr), Ergebung (H. Spener), Frühlingsgedanken (A. Hagen)
Kurz ist der Schmerz (F. Schiller), canon, F, 3 S, woo134, 1848, Ksp*
6 Lieder, 4vv, woo87 [op.151], 1855 (Hamburg, 1873): Winterlied (F.K. Müller von der Werra), Die Frühlingszeit (Müller von der Werra), des Menschen Trost (Müller von der Werra), Der Sommerabend (K.F. Haltaus), Das deutsche Lied (Felim), Ode (G. Berlin)
Ständchen (A. Hahlert), C, 4 male vv, woo88, 1856, Ksp*

solo vocal with orchestra:
Oskar (scene and aria), B , S, woo75, 1805, D-Kl*
Torni serena l'alma (aria alla polacca), D, T, woo76, 1811, Kl
Welche seltenen Gefühle (recit), E , woo78, c1822, Bsb [for J. Weigl: Ostade, oder Adrian von Ostade]
E mi lasci così? (Tu m'abbandonai, ingrato) (scene and aria), A, S, op.71, 1823, vs, pts (Leipzig, 1827)

for 2 voices with piano:
3 Duette, S, T, op.107, 1838 (Bonn, 1839), B viii: Liebesfragen (H. Schulz), D-Ksp*, Wechselgesang (C.A. Tiedge), Kassel, Mitteldeutscher Sängerbund*, Liebe (anon.), Ksp*
Jenseits (F. Bobrich), S, T, woo98, 1838, Ksp* (Leipzig, 1838), B viii
3 Duette, 2 S, op.108, 1838 (Bonn, 1839) B viii: Abendlied (F. Rochlitz), Das Herz (anon.), Ruhe (G. von Deuern)
Mein Heimatland (Mecklenburg), 2 S, woo116, 1847, Kassel, Mitteldeutscher Sängerbund* (Berlin, 1849), B viii
3 Leider, 2 S, woo117. 1849 (Leipzig and London, 1854), B viii: Ermunterung (K.E. Ebert), Sonntagsfrühe (A. Lange), Frühlingslied (G. Scheurlin)
Wenn sich zwei Herzen finden, S, A, woo120, 1851 (Nuremberg, 1852)

solo songs:
for unspecified voice with piano unless otherwise stated
6 deutsche Lieder, op.25, 1809 (Hamburg, 1810), B viii: Wiegenlied (K.E.K. von Göchhausen), Schottisches Lied (anon.), Gretchen am Spinnrade (Goethe), Lied der Freude (E. Gross), Zigeunerlied (Goethe), Das Schiffermädchen (A. Gyr)
Lied des verlassenen Mädchens (J.L.F. Deinhardstein), woo90, 1814/15 (Vienna, 1815), B viii
6 deutsche Lieder, op.37, 1815 (Leipzig, 1816), B viii: Mignons Lied (Goethe), Lebenslied (H. Schmidt), Die Stimme der Nacht (C. von W.), Getrennte Liebe (H. Schmidt), Liebesschwärmerei (C. von W.), Lied beim Rundtanz (J.G. von Salis)
6 deutsche Lieder, op.41, 1815 (Leipzig, 1817), B viii: Das Mädchens Sehnsucht (F. Kind), Lied aus Aslaugas Ritter (F. de la Motte-Fouqué), An Mignon (Goethe), Klagelied von den drei Rosen (Buri), Der erste Kuss (M. Kartscher), Vanitas! Vanitatum vanitas (Goethe)
Nachgefühl (Goethe), woo91, 1819 (Meissen, 1824), B viii
Was treibt den Waidmann in den Wald (W. Vogel), acc hp/pf, hn, woo92, 1825 (Vienna, 1826), B viii
6 deutsche Lieder, op.72, 1826 (Leipzig, 1827), B viii: Frühlingslied (L. Uhland), Schifferlied der Wasserfee (L. Tieck), Ghasel (Adil), Beruhigung (anon.), An Rosa Maria (Amalia), Schlaflied (Tieck)
6 deutsche Lieder, A/Bar, op.94, 1835–36 (Bonn, 1837), B viii: Lied der Harfnerin (anon.), Bitte, bitte! (Schmidt), Der Bleicherin Nachtlied (R. Reinick), Ungeduld (W. Müller), Schwermut (S.A. Mahlmann), Sonntag und Montag (anon.)
Das Wirtshaus zu *** (A. von Marées), A/Bar, woo93, 1836 (Mainz, 1836), B viii
6 deutsche Lieder, acc. pf 2 and 4 hands, op.101, 1836–7 (Leipzig, 1837), B viii: Frühlingslied (R. Reinick), Sangeslust (J. Eberwein), Nichts Schöneres (Reinick), Trostlos (A. von Hochwald), Schweigen ist Schönes Ding (Reinick), Gondelfahrt (E. Geibel)
5 deutsche Lieder, op.139, 1836–48 (Kassel, 1848), B viii: Ständchen (K. Simrock), Maria (anon.), Jägerlied (anon.), Lied aus dem ‘ Märlein von der Wasserfee’ (M. Bekmann), Was mir wohl übrig bliebe (A.H. Hoffmann von Fallersleben)
6 deutsche Lieder, [S] acc. pf, cl, op.103, 1837 (Leipzig, 1838), B viii: Sei still mein Herz (C. von Schweizer), Zeigesang (Reinick), Sehnsucht (Geibel), Wiegenlied (in drei Tönen) ( Hoffmann von Fallersleben), Das heimliche Leid [sic] (E. Koch), Wach auf (anon.)
6 deutsche Lieder, S/T, op.105, 1838 (Halle, 1839), B viii: Die Himmelsbraut (J. Kerner), Der Rosenstrauch (E. Ferrand), Das Ständchen (Uhland), An *** (E. Koch), Des Mädchens Klage (Schweizer), Warum nicht? (anon.)
Mitternacht (F. Dingelstedt), acc. pf 4 hands, woo97, 1838 (Dresden, 1840), B viii
Verlust (B.F.W. Zimmermann), woo99, 1839, A-Wgm* (Vienna, 1839), B viii
An die Geliebten (V. Hugo), woo100, 1839 (Hamburg, 1850), B viii
Unterwegs (Dingelstedt), woo101, 1839 (Brunswick, 1842), B viii
Die sieben Schwestern (L. Wihl), acc. pf 4 hands, woo102, 1839 (Bonn, 1840), Kassel, Mitteldeutscher Sängerbund*
Rätselhaft (anon.), T, pf 4 hands, woo103, 1841, US-Wc* (Brunswick, 1841), B viii
Abendlied (J. Becker), woo104, 1841 (Kassel, 1841)
Singet die Nachtigall im dunkeln Wald (J.C. von Zedlitz: Kerker und Krone), woo105, 1841 (Leipzig, 1841), B viii
Wolle keiner mich fragen (Giebel), woo106, 1842, D-F* (Stuttgart, 1842), B viii
Thränen (A. von Chamisso), woo108, 1842 (Leipzig, 1842), B viii
Leibt er mich (anon.), woo109, 1843, Ksp* (Stuttgart, 1843), B viii
Gruss (J.K. Braun von Braunsthal), woo110, 1843, Kl* (Vienna, 1844), B viii
Mein Vaterland (Hoffmann von Fallersleben), woo111, 1844 (Mannheim, 1845), B viii
Ermutigung (C. von Schweizer), woo112, 1845 (Kassel, 1845), B viii
Immerdar Liebe (Göchhausen), woo113, 1845, Ksp* (Rudolstadt, 1845)
Every Where Far and Near (Sehnsucht) (Meier), woo114, 1846, Ksp* (London, 1848), B viii
Der Herbst (A.L. Lua), woo115, 1847 (Berlin, 1848), b viii
An sie am Klavier, sonatina for pf, 1v, B , op.138, 1848 (Kassel, 1848)
Glockenklänge (anon.), woo118, 1850, US-Wc* (Brunswick, 1852), B viii
3 Lieder (F. von Bodenstedt, after The Thousand and One Nights), woo119, 1850 (Leipzig, 1855), B viii
Erwartung (K. Bassewitz), woo121, 1853 (Göttingen, 1854), B viii
Mein Verlangen (Müller von der Werra), woo122, 1854 (St Gallen, 1855)
Grüsse (A. Linden), woo123, 1855, D-Ksp* (Leipzig, 1862)
6 deutsche Lieder, Bar, vn, pf, op.154, 1856 (Kassel, 1857), B viii: Abendfeier (H. Mahn), Jagdlied (F. Spohr), Töne (R. Otto), Erlkönig (Goethe), Der Spielmann und seine Geige (Hozze), Abendstille (J. Koch)
Immer dasselbe (A. Linden), woo124, 1856 Ksp* (Leipzig and Dresden, 1858)
Wohin (J. Sturm), woo125, 1856, Bsb*, B viii
Die verschweigene Nachtigall (Walther von der Vogelweide), woo126, 1857 (Würzburg, 1858), B viii
Neue Liebe, neues Leben (Goethe), woo127, 1858 (Würzburg, 1859), B viii

Vocal religiosa:

Mass, c, 5 solo vv, double chorus, op.54, 1821 (Leipzig, 1822)
Requiem, c, solo vv, chorus, orch, 1857–8, inc., D-Bsb*, Ksp*

Orats, solo vv, chorus, orch:
Das jüngste Gericht (A. Arnold), woo60, 1812, Kl*;
Die letzten Dinge (F. Rochlitz), woo61, vs pr. privately (Kassel, 1827), fs (London and Berlin, 1881/R in B iv);
Des Heilands letzte Stunden (Rochlitz), woo62, 1834–5, US-Wc*, vs pr. privately (Kassel, 1835), fs (London, 1884/R in B v);
Der Fall Babylons (E. Taylor, trans. F Oetker), woo63, 1839–40, D-LEm*, vs (Leipzig, 1842), fs (Leipzig, 1843)

Pss:
3 Pss (viii, xxiii, cxxx) (M. Mendelssohn), solo vv, double chorus, op.85, 1832, Kl* (Bonn, 1833);
Ps xxiv, 4 solo vv, chorus, pf, op.97a, 1836, Kl, vs (Berlin, 1890);
Ps cxxviii (C.B. Broadley), 4 solo vv, chorus, org/pf, op.122, 1841, arr. orch 1842, vs (London and Bonn, 1843), orch version GB-Lbl*;
Ps lxxxiv (J. Milton, Eng. and Ger. text), 4 solo vv, chorus, orch, woo72, 1846–7 (Hamburg, 1873)

Other:
Jubilate Deo, off, C, S, chorus, vn solo, orch, woo65, 1815, Kl;
Vater unser (A. Mahlmann), F, 4 solo vv, chorus, orch, woo67, 1829 (Berlin, 1831), Ksp*;
Gott, du bist gross (J.F. Rohdmann), hymn, 4 solo vv, chorus, orch, op.98, 1836 (Bonn, 1838);
Friede den Entschlafenen (J. Neus), A , 2vv, woo84, 1837 (Mainz, 1838);
Vater unser (F.G. Klopstock), double chorus male vv, wind orch, woo70, 1838, A-Wn, vs (Frankfurt, 1838) (2nd version with full orch, op.104, 1845, D-Ksp*;
Lasst uns Dankgesang erheben, fugue, C, 4vv, woo85, 1838 (Berlin, 1839);
Selig alle, die im Herrn entschliefen, C, 4 male vv, woo86, 1844, Ksp*

Instrumental:

Orch.:
op.
12 Overture, c, 1806, pts (Bonn, 1808)
20 Symphony no.1, E , 1811, pts (Leipzig, 1811); fs B vi
34 Notturno, C, wind insts, Turkish band, 1815 (Leipzig, 1816)
— Grand Concert Overture, F, woo1, 1819, GB-Lbl*
49 Symphony no.2, d, 1820, pts (Leipzig, 1820); fs B vi
— Fackeltanz, D, 53 tpt, 4 timp, woo2, 1825, lost
— Festmarsch, D, woo3, 1825 (Kassel, 1884)
78 Symphony no.3, c, 1828, pts (Berlin, 1828), fs (Berlin, 1870)
— introductory music to Act 3 of Die Belagerung Missolunghis (W. Ehlers), woo4, 1830, lost
— Introduction to a Festspiel (A. Niemeyer), woo5, 1830, Kassel, 8 Jan 1831, D-HVs*
86 Symphony no.4 ‘Die Weihe der Töne’, F, 1832 (Vienna, 1834); ed. in The Symphony 1720–1840, ser.C, ix (New York, 1980)
89 Waltz ‘Erinnerung an Marienbad’, A, 1833, pts (Vienna, 1834)
102 Symphony no.5, c, 1837 (Vienna, 1840); B vi
116 Symphony no.6 ‘Historische Symphonie im Styl und Geschmack vier verschiedener Zeitabschnitte’, G, 1839 (Vienna, 1842); ed. in The Symphony 1720–1840, ser.C, ix (New York, 1980)
121 Symphony no.7 ‘Irdisches und Göttliches im Menschenleben’, C, 2 orch, 1841 (Hamburg, 1842); ed. in The Symphony 1720–1840, ser.C, ix (New York, 1980)
126 Concert Overture ‘im ernsten Stil’, D, 1842 (Leipzig, 1846)
137 Symphony no.8, G, 1847 (Leipzig, 1854)
143 Symphony no.9 ‘Die Jahreszeiten’, b, 1849–50 (Hamburg, 1853)
156 Symphony no.10, E, woo8, 1857, Bsb*

Violin concertos:
op.
— Violin Concerto, G, c1799, D-Mbs*
1 Violin Concerto no.1, A, 1802–3, pts (Leipzig, 1803)
— Violin Concerto, e, woo10, 1803–4, Kl (pts with autograph alterations)
— Violin Concerto, A, 1803–4, ed. (Kassel, 1955)
2 Violin Concerto no.2, d, 1804, pts (Leipzig, 1805)
10 Violin Concerto no.4, b, 1805, pts (Bonn, 1808)
7 Violin Concerto no.3, C, 1806, pts (Leipzig, 1806)
17 Violin Concerto no.5, E , 1807, pts (Zürich, 1810)
28 Violin Concerto no.6, g, 1808–9, pts (Vienna, 1813)
— Violin Concerto movt, D, c1809, Kl*
62 Violin Concerto no.10, A, 1810, Bsb* (facs. in B vii), pts (Leipzig, 1824)
38 Violin Concerto no.7, e, 1814, pts (Leipzig, 1816); X i
47 Violin Concerto no.8 ‘in modo di scena cantante’, a, 1816, LEm*, pts (Leipzig, 1820), fs (Leipzig, 1894)
55 Violin Concerto no.9, d, 1820, pts (Offenbach, 1822), fs (New York, n.d.)
70 Violin Concerto no.11, G, 1825, pts (Leipzig, 1827)
79 Violin Concerto no.12 (Concertino no.1), A, 1828, CH-Bu* (facs. in B vii), pts (Berlin, 1829)
92 Violin Concerto no.13 (Concertino no.2), E, 1835, D-LEm*, pts (Leipzig, 1837)
110 Violin Concerto no.14 (Concertino no.3) ‘Sonst und jetzt’, a, 1839, pts (Vienna, 1840)
128 Violin Concerto no.15, e, 1844, pts (Hamburg, 1846)

Other concertos:
op.
— Concertante, C, vn, vc, woo11, 1803, D-Kl* (facs. in B vii)
— Concertante, G, vn, hp, woo13, 1806, US-NYpm*
— Concertante, e, vn, hp, woo14, 1807
26 Clarinet Concerto no.1, c, 1808, pts (Leipzig, 1812), fs ed. (Kassel, 1957)
48 Concertante, A, 2 vn, 1808, pts (Leipzig, 1820)
57 Clarinet Concerto no.2, E , 1810, pts (Leipzig, 1822)
— Clarinet Concerto no.3, f, woo19, 1821, pts (Leipzig, 1885)
— Clarinet Concerto no.4, e, woo20, 1828, D-Ksp*, pts (Leipzig, 1885), fs X v
88 Concertante, b, 2 vn, 1833, US-NYp*, pts (Bonn, 1834)
131 Concerto, a str qt., 1845. F-Pn*, pts (Leipzig, 1847)

Concert pieces:
for solo instruments and orchestra
For vn:
Variations, A, 1814, woo18, lost;
Potpourri no.3, G, on themes by Mozart, op.23, 1808, pts (Offenbach, 1812);
Potpourri, A, on Irish themes, op.59, 1820, pts (Leipzig, 1823);
Polonaise, a, op.40, 1815, pts (Leipzig, 1817);
Potpourri, a, on themes from Jessonda, op.66, 1823, pts (Leipzig, 1825)

For cl:
Variations B , on a theme from Alruna, woo15, 1809, pts (Berlin, 1890);
Potpourri, F, on themes from P. von Winter, acc. orch/pf, op.80, 1811, pts (Berlin, 1830)

For vn, vc:
Potpourri, A , on themes from Jessonda, op.64, 1823, pts (Leipzig, 1824), Leipzig, Edition Peters archive*

For solo instrument and strings:
accompaniment for string trio unless otherwise stated

For vn:
Potpourris:
no.1, G, on themes from Gaveaux: Le petit matelot, op.5, 1804, pts (Leipzig, 1806);
no.2, B , on themes by Mozart, acc. 2 vn, va, vc, db, op.22, 1807, pts (Offenbach, 1811);
no.4, B, on themes by Mozart, op.24, 1808, pts (Offenbach, 1812)

Variations:
d, 1806, op.6, pts (Leipzig, 1806);
A, 1805, op.8, pts (Leipzig, 1807)

For cl:
Fantasia and Variations, B , on a theme of Danzi, acc. str qt/pf, op.81, 1814, pts (Berlin, 1830) [after Fantasia, hp, vn, op.118]

---

Chbr.:
string quartets
op.
4 Two Quartets, C, g, 1804–5, pts (Leipzig, 1806), fs of no.2 B ix
11 Quatuor brillant, d, 1806, pts (Bonn, 1808)
15 Two Quartets, E , D, 1806–8, pts (Leipzig 1809), fs ed. (Kassel, 1955)
27 Quartet, g, 1812, pts (Vienna, 1813)
29 Three Quartets, E , C, f, 1813–15, no.1 US-STu* (facs. in B ix), no.2 S-Skma* (facs. in B ix), pts (Vienna, 1815), fs of no.1 ed. (Kassel, 1955)
30 Quartet, A, 1814, A-Wn* (facs. in B ix), pts (Vienna, 1819)
43 Quatuor brillant, E, 1817, pts (Leipzig, 1818)
45 Three Quartets, C, e, f, 1818, pts (Leipzig, 1819), fs of nos.1 and 2 B ix
58 Three Quartets, E , a, G, 1821–2, pts (Leipzig, 1822), fs of no.1 X viii, no.2 B ix
61 Quatuor brillant, b, 1819, pts (Leipzig, 1823)
68 Quatuor brillant, A, 1823, D-Bsb*, pts (Leipzig, 1825)
74 Three Quartets, a, B , d, 1826, no.2 Ksp*, nos.1–3 pts (Leipzig, 1827), fs of nos.2 and 3 X viii
82 Three Quartets, E, G, a, 1828–9, no.1 HVkm*, no.2 S-Skma* (facs. in B ix), nos.1–3 pts (Berlin, 1829)
83 Quatuor brillant, E , 1829, F-Pn*, pts (Berlin, 1830)
84 Three Quartets, d, A , 1831–2, pts (Offenbach, 1834)
93 Quatuor brillant, A, 1835, D-Bsb*, pts (Vienna, 1837)
132 Quartet, A, 1846, LEm*, pts (Leipzig, 1847)
141 Quartet, C, 1849, Bsb* (facs. in B ix), pts (Kassel, 1849)
146 Quartet, G, 1851, Leipzig, Edition Peters archive*, pts (Leipzig, 1856)
152 Quartet, E , 1855, F-Pn*, pts (Leipzig, 1856)
[155] Quartet, E , woo41, 1856, D-Ksp*, F-pn*
[157] Quartet, g, woo42, 1857, Pn*

Other chamber:
without piano or harp:
Nonet, F, fl, ob, cl, hn, bn, vn, va, vc, db, op.31, 1813, pts (Vienna, 1819), fs (Berlin, 1878)
Octet, E, cl, 2 hn, vn, 2 va, vc, db, op.32, 1814, GB-Lbl*, pts (Vienna, 1819), fs (Berlin, c1878)
4 double string quartets: d, op.65, 1823, Leipzig, Edition Peters archive*, pts (Leipzig, 1825), fs (Florence, c1880); E , op.77, 1827, D-Bsb*, pts (Berlin, 1828), fs (Leipzig, 1888); e, op.87, 1832–3, Bsb* pts (Bonn, 1833), fs (Leipzig, 1888); g, op.136, 1847, Dlb*, pts (Kassel, 1849), fs (Leipzig, 1888)
Sextet, C, 2 vn, 2 va, 2 vc, op.140, 1848, Bsb*, pts (Kassel, 1850), fs B ix
7 quintets, 2 vn, 2 va, vc: E , G, op.33, 1813–14, Bsb* (facs. of no.2 in B ix), pts: no.1 (Vienna, 1815), no.2 (Vienna, 1819), fs of no.2 ed. (Cambridge, 1994); b, op.69, 1826, pts (Leipzig, 1827), fs B ix; a, op.91, Ksp, pts (Bonn, 1834), fs ed. (Cambridge, 1994); g, op.106, 1838, pts (Dresden, 1839); e, op.129, 1845, LEm*, pts (Leipzig, 1847); g, op.144, 1850, Leipzig, Edition Peters archive*, pts (Leipzig, 1855)
Duo, e, vn, va, op.13, 1807 (Leipzig, 1808)
19 Duets, 2 vn: F, C, E , woo21, c1797, Kl; E , woo22, c1797, Kl; C, woo30, c1808, Brunswick, Landesmuseum*; E , F, G, op.3, 1802–3 (Leipzig, 1805); A, op.9, 1806–7 (Leipzig, 1807); d, E , E, op.39, 1816 (Leipzig, 1816); a, D, g, op.67, 1824, Bsb* (Leipzig, 1825); F, op.148, 1854 (Leipzig, 1856); D, op.150, 1854 (Leipzig, 1856); C, op.153, 1855 (Leipzig, 1856)

with piano:
see also other chamber, with harp
Septet, a, fl, cl, hn, bn, vn, vc, pf, op.147, 1853 (Leipzig, 1855)
Piano Quintet, D, op.130, 1845 (Hamburg, 1846)
Quintet, C, fl, cl, hn, bn, pf, op.52, 1820 (Leipzig, 1821); arr. str qt, pf, op.53, 1820 (Leipzig, 1821)
5 pf trios: e, op.119, 1841 (Hamburg, 1842); F, op.123, 1842 (Hamburg, 1843); a, op.124, 1842 (Hamburg, 1843); B , op.133, 1846 (Hamburg, 1847); g, op.142, 1849 (Hamburg, 1852)
Vn, pf (original works): Introduction and Rondo, E, op.46, 1816 (Vienna, 1820); 3 duos concertants: g, op.95, 1836 (Leipzig, 1837), F, ‘Nachklänge einer Reise nach Dresden und in die sächsische Schweiz’, op.96, 1836 (Bonn, 1837), E, op.112, 1837 (Dresden, 1840); Rondo ‘alla spagnuola’, C, op.111, 1839 (Vienna, 1839); 6 Duettinen, op.127, 1843 (Hamburg, 1844); 6 Salonstücke, op.135, 1846–7 (Hamburg, 1848); 6 Salonstücke, op.145, 1851 (Leipzig, 1856); [Scherzino], D, woo43, c1856 (Berlin, 1896); Salonstück, D, woo44, c1857 (Leipzig, 1890)
Vn, pf (potpourris etc.: see also concert pieces above): Potpourri, E , on themes of Mozart, op.42, 1816 (Leipzig, 1817) [based on op.24]; Potpourri, G, on themes of Mozart, woo34, 1816, lost [based on op.23]; Potpourri, f , on themes from Mozart: Die Zauberflöte, op.50, 1820 (Leipzig, 1821) [based on op.114, 2nd movt]; Grand Rondo, G, 1820, op.51 (Leipzig, 1821) [based on op.115, 3rd movt]; Potpourri, E–A, on themes from P. von Winter: Das unterbrochene Opferfest, op.56, 1821 (Leipzig, 1822) [based on op.80)]; Fantasia, D, on themes from Der Alchymist, op.117, 1841 (Vienna, 1842);
Bn, pf: Adagio, F, woo35, 1817 (Mainz, c1869) *D-Ksp [based on op.115, 2nd movt]

with harp:
in many of these the harp was to be tuned down a semitone and the music was written a semitone higher
7 sonatas: c, hp, vn, woo23, 1805, ed. (Leipzig, 1917); B , op.16, 1806 (Bonn, 1809); e/f, hp, vn, woo27, c1806, pts Kassel, Mitteldeutscher Sängerbund*, D/E , hp/pf, vn, op.113, 1806 (Hamburg, 1840); D/E , hp/pf, vn, op.114, 1811 (Hamburg, 1841); G/A , hp/pf, vn, op.115, 1809 (Hamburg, 1841); G/A , hp, vn, woo36, 1819, lost
Sonata movt, inc., G, hp, vn, woo24, 1805, D-Ksp*; Introduction, G, woo25, 1805, Bsb* (Regensburg, 1934); Trio, e/f, vn, vc, hp, woo28, 1806, private collection [arr. of woo27]; Rondo, D/E , woo33, 1813, lost; Fantasia, b/c–A/B , on themes by Handel and Vogler, hp/pf, vn, op.118, 1814 (Hamburg, 1845)

for one instrument:
Pf: Waltz, c, woo31, c1808 (Leipzig, 1891); Sonata, A , op.125, 1843 (Vienna, 1843); Rondoletto, G, op.149, 1848 (Leipzig, 1855)
Hp: Fantasia, c, op.35, 1807 (Bonn, 1816); 2 variation sets: no.1, on Méhul's ‘Je suis encore dans mon printemps’, op.36, 1807 (Bonn, 1816), no.2, E , woo29, 1808, lost
Vn: Violin-Schule, woo45, 1830–31 (Vienna, 1833); cadenzas for Beethoven's Vn Conc., woo46 c1850 (London, 1896)


Dernière édition par joachim le 2017-10-31, 19:09, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: les compositeurs   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-07-02, 17:48

Etourdissant ces listes d'oeuvres, si tu les a toutes, ajoutées aux autres, c'est fantastique
Revenir en haut Aller en bas
Snoopy
Admin
Snoopy

Nombre de messages : 30847
Age : 49
Date d'inscription : 10/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 16:29

Je vous conseille le concerto pour violon n°5, opus 17. Un petit bijoux et un cadeau pour les oreilles, romantique et virtuose à souhaits il comblera de plaisir tous les petits mélomanes. Wink
Revenir en haut Aller en bas
https://musiqueclassique.forumpro.fr
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Ludwig Sporh   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 17:48

Snoopy a écrit:
Je vous conseille le concerto pour violon n°5, opus 17. Un petit bijoux et un cadeau pour les oreilles, romantique et virtuose à souhaits il comblera de plaisir tous les petits mélomanes. Wink



Un lien s'il vous plait, dans la biographie de Beethoven on parle de lui,
j'aimerais écouter un extrait tout au moins de ce concerto n°5 pour violon opus 17, merci
Revenir en haut Aller en bas
Stadler

Stadler

Nombre de messages : 4063
Age : 54
Date d'inscription : 09/11/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 18:06

Ludwig a écrit:
j'aimerais écouter un extrait tout au moins de ce concerto n°5 pour violon opus 17, merci

Des extraits sont écoutables ICI et LA Wink
Revenir en haut Aller en bas
http://clarinette-classique.forumactif.fr/index.htm
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 18:41

Ludwig a écrit:
Un lien s'il vous plait, dans la biographie de Beethoven on parle de lui,
j'aimerais écouter un extrait tout au moins de ce concerto n°5 pour violon opus 17, merci

et aussi ICI Ludwig, toutou plein de CDs à écouter

Coco
Revenir en haut Aller en bas
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Louis Spohr   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 18:44

Merci à vous deux Steph et Coco, je suis entraine d'écouter, c'est magnifique, je vais continuer, et vopilà encore des cd en perspective
à acheter
Revenir en haut Aller en bas
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 18:52

Et ICI

on peut écouter le concerto pour clarinette No 1 en entier

dommage, l'enregistrement n'est pas très bon, mais au moins c'est en entier

Le trouve très beau ce concerto

Coco
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 26879
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 18:56

C'est sûr, Ludwig, que tu seras plus à l'aise avec Spohr qu'avec Bartok Wink

J'ai trouvé son 8ème concerto sur youtube, mais la prise de son n'est pas fameuse.

https://www.youtube.com/watch?v=ulIdiBKMJuk

https://www.youtube.com/watch?v=21VnRmzpWoE

Il y a aussi le premier concerto pour clarinette, mais je laisse le soin à l'ami Steph de te le faire découvrir Louis Spohr (1784-1859) 231625 Louis Spohr (1784-1859) Languepe
Revenir en haut Aller en bas
Invité
Invité



Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty2007-11-29, 18:58

joachim a écrit:


Il y a aussi le premier concerto pour clarinette, mais je laisse le soin à l'ami Steph de te le faire découvrir Louis Spohr (1784-1859) 231625 Louis Spohr (1784-1859) Languepe

Ah bah, je l'ai mis juste avant Laughing

post croisé Wink
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé




Louis Spohr (1784-1859) Empty
MessageSujet: Re: Louis Spohr (1784-1859)   Louis Spohr (1784-1859) Empty

Revenir en haut Aller en bas
 
Louis Spohr (1784-1859)
Revenir en haut 
Page 1 sur 4Aller à la page : 1, 2, 3, 4  Suivant
 Sujets similaires
-
» Ferdinand Ries (1784-1838)
» Pablo Rosquellas (1784-1859)
» Louis (1664-1734) et Jean-Louis Lully (1667-1688)
» Henri Karr (1784-1842)
» John Bennett (1735-1784)

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Toutes les musiques du monde :: Musique classique :: Les compositeurs-
Sauter vers: