Forum sur la musique classique
 
AccueilAccueil  RechercherRechercher  S'enregistrerS'enregistrer  Connexion  
Le deal à ne pas rater :
Pokémon EV06 : où acheter le Bundle Lot 6 Boosters Mascarade ...
Voir le deal

 

 Maurice Greene (1696-1755)

Aller en bas 
AuteurMessage
Snoopy
Admin
Snoopy

Nombre de messages : 31175
Age : 49
Date d'inscription : 10/08/2006

maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty
MessageSujet: Maurice Greene (1696-1755)   maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty2006-10-31, 14:04

Maurice Greene était un compositeur et organiste anglais, né le 12 août 1696 à Londres, mort le 1er décembre 1755.

Fils d'un pasteur, Maurice Greene devint choriste à la cathédrale Saint-Paul de Londres sous la direction de Jeremiah Clarke et Charles King. A partir de 1710 il étudia l'orgue avec Richard Brind, et devint organiste de la cathédrale après la mort de ce dernier en 1718.
En 1714 il est nommé organiste de l'église St Dunstan-in-the-West, et à la fin 1718 il remplace Richard Brind à St Paul, un poste qu'il tiendra jusqu'en 1727.

Il devint organiste de la Chapelle Royale à la mort de William Croft en 1727 et professeur de musique ("Doctorate in music") à l'Université de Cambridge en 1730. En 1735 il fut nommé maître de la musique du roi ("Master of the King's Music"), le poste de musique le plus important à l'époque en Angleterre. En 1738 il fonde, en collaboration avec Michael Festing, la Fund for the Support of Decayed Musicians and their Families qui plus tard sera connue sous le nom de Royal Society of Musicians.

En tant que professeur il a eu notamment comme élèves William Boyce et John Stanley.

Lorsqu'il mourut, il était en train de travailler à la compilation de la "Musique de la Cathédrale" que devait achever William Boyce, son élève et successeur à ce dernier poste. De nombreuses pièces de ce recueil sont encore utilisés aujourd'hui dans le cadre de la liturgie anglicane.

Maurice Greene a composé un bon nombre de pièces vocales, tant sacrées que profanes, et notamment l'oratorio The Song of Deborah and Barak (1732), des mises en musique de sonnets tirés des Amoretti de Edmund Spenser (1739) ainsi qu'un recueil d'anthems en 1743, dont un des plus connus s'intitule : Lord, let me know mine end.


Oeuvres pour clavier

Choice Lessons, for harpsichord or spinet (London, 1733)
6 Overtures … in Seven Parts, arranged for harpsichord or spinet (London, 1745)
A Collection of Lessons, for harpsichord (London, 1750)
Twelve Voluntarys, for organ or harpsichord (London, 1779)


Oeuvres vocales

anthem Hearken Unto Me, Ye Holy Children (1728)
oratorio The Song of Deborah and Barak (1732)
oratorio Jephtha (1737)
opera Florimel (1734)
settings of sonnets from Edmund Spenser's Amoretti (1739)
a collection of anthems (1743), of which the best-known is Lord, let me know mine end.
opera Phoebe (completed 1747)
Revenir en haut Aller en bas
https://musiqueclassique.forumpro.fr
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 27056
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty
MessageSujet: Re: Maurice Greene (1696-1755)   maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty2015-05-24, 20:46

Ses Six Ouvertures à sept parties (vers 1750) sont un peu dans le style de Haendel. Pas mal !


maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Front24
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 27056
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty
MessageSujet: Re: Maurice Greene (1696-1755)   maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty2018-08-31, 09:40

Biographie plus complète

Maurice Greene (Londres, 12 août 1696 - Londres, 1er décembre 1755) est un compositeur et organiste anglais.

Il était issu d'une famille aisée qui, revendiquant une descendance des Greenes of Green's Norton médiévaux, possédait des domaines dans l'Essex depuis la fin du XVIe siècle. Son grand-père, John Greene (1616-1659), avait été flûtiste de la ville de Londres ; son père, le révérend Thomas Greene DD (1648-1720), aumônier de la Chapelle Royale et chanoine de Salisbury, était vicaire des paroisses londoniennes de St Olave Jewry et St Martin Pomeroy.

En tant que plus jeune de sept enfants, Maurice aurait été élevé dans le chœur de la cathédrale Saint-Paul sous Jeremiah Clarke et Charles King, et en 1710, aurait été stagiaire chez Richard Brind, organiste de la cathédrale depuis la mort de Clarke. En mars 1714, il prit sa première nomination comme organiste de St Dunstan-in-the-West et en février 1718, il devint également organiste de St Andrew's, Holborn. Un mois plus tard, Brind mourut et il fut immédiatement choisi pour lui succéder à St Paul's. Bien que techniquement un vicaire-choral, il était responsable, en tant qu'organiste, non seulement de la ronde quotidienne des services de la cathédrale, mais aussi de la musique au Festival annuel des Fils du Clergé (Sons of the Clergy), et à ce titre il a composé de nombreux Anthems avec orchestres et versions occasionnels du Te Deum. À cette époque aussi, il était devenu intime avec Haendel qui, semble-t-il, avait un goût particulier pour l'orgue de Saint-Paul et était un visiteur fréquent de la cathédrale. Plus tard, ils se sont brouillés si violemment que, pour citer Burney, «pendant de nombreuses années de sa vie, [Handel] n'a jamais parlé de [Greene] sans une épithète injurieuse».

Le mariage de Greene avec Mary Dillingham (1699-1767), une cousine de Jeremiah Clarke, a dû avoir lieu peu de temps après sa nomination à St Paul's, car le premier de leurs cinq enfants est né en mai de l'année suivante. En plus de ses fonctions à la cathédrale et de son travail d'enseignant - Travers, Boyce et Stanley ont été parmi ses premiers élèves - il a également été impliqué dans une grande partie de la création musicale profane, en tant que membre fondateur de la Castle Society, et aussi de l'Académie de Musique Ancienne, aux réunions hebdomadaires de laquelle au moins quelques-unes des propres œuvres de Greene ont été jouées.

Peu de temps après, cependant, il fut mêlé à la célèbre affaire Bononcini qui, en 1731, fendit les rangs des académiciens et, selon Hawkins, «fit grand bruit dans le monde musical». En tant qu'agent de la tromperie par laquelle Giovanni Bononcini a cherché à faire passer un madrigal de Lotti comme le sien, Greene s'est retrouvé du côté des perdants et s'est rapidement retiré de l'académie, emmenant avec lui les garçons de St Paul's et bon nombre des meilleurs artistes de la société. Ils ont ensuite créé un organisme rival, l'Apollo Academy, à la Devil Tavern de Fleet Street, qui était apparemment principalement consacré aux intérêts de ses trois principaux membres compositeurs, Greene, Boyce et Festing.
En 1738, avec Festing, il a également joué un rôle déterminant dans la création du Fonds pour le soutien des musiciens déchus et de leurs familles (plus tard la Royal Society of Musicians). À la mort de Croft en août 1727, il est nommé organiste et compositeur de la Chapelle Royale. Le 6 juillet 1730, le nouveau Sénat de Cambridge fut inauguré avec une représentation de sa mise en musique de l'Ode du Pape le jour de la Sainte Cécile, spécialement adaptée pour l'occasion par le poète lui-même. Le lendemain, le compositeur fut officiellement admis «Docteur en musique» et, «en compliment à sa performance», fut peu après nommé professeur de musique, un poste purement honorifique qui était vacant depuis la mort de Tudway en novembre 1726.
La maîtrise du King's Musick suivit en janvier 1735. Greene, qui n'avait pas encore 40 ans, occupait maintenant tous les grands rendez-vous musicaux du pays.

En janvier 1750, Katharine Greene (1729-1797), le seul enfant survivant du compositeur, épousa le révérend Michael Festing, fils de l'un des plus anciens amis et associés professionnels de Greene. À cette époque, sa santé commença à se détériorer : l'Académie Apollo fut dissoute et la direction du festival Sons of the Clergy passa à Boyce. Ses dernières années ont été en grande partie occupées par les préparatifs d'un projet de collection de musique d'église, ancienne et moderne "Cathedral Music", dont il avait apparemment l'intention de présenter des copies à chaque cathédrale d'Angleterre. Ce recueil sera achevé par son élève William Boyce.
Il mourut en 1755 à l'âge de 59 ans et fut initialement enterré à St Olave Old Jewry jusqu'après la démolition de l'église en 1887, date à laquelle il fut réinhumé dans la cathédrale St Paul.



Catalogue complet de ses œuvres


Musique vocale religieuse

Anthems: 14 full, 44 verse, 21 solo, 24 orch anthems, all with bc; except for orch anthems, MS sources given only for autograph scores and pupils' copies where possible; those with 2 ob probably perf. with 2 bn as well

Acquaint thyself with God, A/4vv, org obbl,
All thy works praise thee, O Lord, 3/4vv, 2 ob, 2 tpt, str,
Arise, shine, O Zion, 4/4vv,
Behold, I bring you glad tidings, 2/4vv, Christmas, 1728,
Blessed are all they that fear the Lord, 2/4vv, fl, 2 ob, str, for the wedding of Princess Anne and the Prince of Orange, 1733, unperf., 1 movt in common with Te Deum, (see ‘Services and Canticles’)
Blessed are they that dwell in thy house, 2/4vv,
Blessed are those that are undefiled, 2/4vv;
Blessed is the man that hath not walked in the counsel of the ungodly, 2/4vv,
Blessed is the man whose strength is in the Lord, 3/5vv, fl, 2 ob, str, for the king's return, 1735,
Bow down thine ear, O Lord, 6vv, 1719,
God is our hope and strength, 4/4vv,
Have mercy upon me, O God, A/5vv,
Have mercy upon me, O God, 3/4vv, 1720,
Hearken unto me, ye holy children, 3/4vv, 2 fl, 2 ob, str, 1728, Ckc (incl. orig. pts),; final Hallelujah in common with last 30 bars of O praise the Lord, ye angels of his;
Hear my crying, O God, 2/4vv,
Hear my prayer, O God, and let my supplication come before thee, 4/4vv,
Hear my prayer, O Lord, and consider my desire, 2/4vv, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790),
Hear my prayer, O Lord, and hide not thyself, 3/4vv,
Hear, O Lord, and consider my complaint, B/4vv,
Hear, O Lord, and have mercy, 2/4vv,
How long wilt thou forget me, O Lord, for ever? 8vv (with section for 2S),
I call with my whole heart (Dorian mode), 5vv,
I cried unto the Lord, B/4vv,
I cried unto the Lord (Phrygian mode), 5vv,
I have longed for thy saving health, O Lord (Mixolydian mode), 5vv,
I will alway give thanks, 3/4vv,
I will be glad, and rejoice, 3/4vv,
I will give thanks, 3/4vv,
I will give thanks, 5/5vv, 2 ob, 2 bn, 2 tpt, str, for the king's return, 1740; final movt in common with I will sing a new song, music of 1 other used in Rejoice in the Lord, O ye righteous (2nd setting)
I will love thee, O Lord, 4/4vv, 3 movts in common with I will sing a new song
I will love thee, O Lord, my strength, orch anthem, perf. Cambridge, 5 July 1730, lost
I will magnify thee, O God, my king, 2/4vv,
I will magnify thee, O God, my king, 3/4vv, 2 ob, 2 tpt, str, for the Sons of the Clergy, 1719,
I will seek unto God, 2/5vv, 1721,
I will sing a new song, 5/5vv, 2 ob, 2 tpt, str, Ob (mostly autograph); 3 movts in common with I will love thee, O Lord, 1 with I will give thanks (2nd setting)
I will sing of thy pow'r, O God, 5vv (with section for 5 solo vv), 1 movt in common with O Lord, our Governor
Let God arise, 3/5vv, 1721,
Let my complaint come before thee, 5vv,
Let my complaint come before thee, 4vv,
Like as the hart, 2/4vv, Lbl (with autograph addns)
Lord, how are they increased that trouble me, A/4vv, org obbl,
Lord, how long wilt thou be angry, 5vv,
Lord, let me know mine end, 4vv (with section for 2S),
Lord, teach us to number our days (Aeolian mode), 5vv,
My God, my God, look upon me, T/5vv, org obbl,
My heart is fixed, O God, 2/4vv, ?vc obbl,
My soul truly waiteth still upon God, B/4vv, org obbl, 1720,
O be joyful in God all ye lands, 5/4vv, 1 fl, 2 ob, 2 tpt, timp, str,
O be joyful in the Lord, verse, lost
O clap your hands together, 5vv,
O give thanks unto the Lord and call upon his name, 2/4vv, org obbl,
O give thanks unto the Lord, let them give thanks, for Easter, 1728, 2/4vv,
O God of my righteousness, 2/4vv,
O God, thou art my God, 3/4vv, org obbl,
O God, thou art my God, A/4vv, org obbl, Lcm (with autograph addns); last 2 movts are an earlier version of those in setting above, antepenultimate movts also similar
O God, thou hast cast us out, 5/4vv, 2 ob, str, for the Fast Day, 18 Dec 1745, (with figured b acc. only), latter version in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790)
O how amiable are thy dwellings, 3/4vv,
O Lord, give ear unto my prayer, 2/4vv, org obbl, 1720,
O Lord God of hosts, S/4vv, Cfm, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790),
O Lord God of hosts, orch, lost
O Lord, grant the king a long life, T/4vv, org obbl,
O Lord, I will praise thee, 3/4vv, in Cathedral Music, ed. S. Arnold (London, 1790),
O Lord, look down from heaven, 3/4vv,
O Lord, our Governor, 3/5vv, 1726, final movt in common with I will sing of thy pow'r
O Lord, who shall dwell, 3/5vv, str,
Open the gates of righteousness, 4/4vv, 2 ob, 2 tpt, str, for the Sons of the Clergy, 1723,
O praise our God, ye people, 2/4vv,
O praise the Lord of heaven, 5/4vv,
O praise the Lord, ye angels of his, orch; ed. F. Chrysander, G.F. Händels Werke, (Leipzig, 1872), as Chandos Anthem no.12
O praise the Lord, ye that fear him, 3/4vv, 2 ob, 2 tpt, str, perf. Cambridge, 5 July 1730,
O sing unto God, sing praises to his name, 2/4vv,
O sing unto the Lord a new song, 5vv (with section for 5 solo vv), 1719,
O sing unto the Lord a new song, 3/4vv,
O sing unto the Lord with thanksgiving, T/4vv,
Ponder my words, O Lord, 2/4vv,
Praise the Lord, O my soul, S/4vv,
Praise the Lord, O my soul, B/4vv,
Praise the Lord, ye house of Aaron, orch, for the Sons of the Clergy, 1736, lost
Praise the Lord, ye servants, 2/4vv,
Praise the Lord, ye servants (Ionian mode), 5vv,
Put me not to rebuke, O Lord, 3/4vv,
Rejoice in the Lord, and have mercy, orch, lost
Rejoice in the Lord, O ye righteous, B/4vv,
Rejoice in the Lord, O ye righteous, 3/4vv, fl, 2 ob, 2 tpt, str, for the king's return, 1741,
Rejoice in the Lord, O ye righteous, 4/5vv, 2 ob, 2 tpt, str, Ob (mostly autograph); 2 movts in common with 1741 setting, 1 adapted from I will give thanks (2nd setting)
Save me, O God, A/4vv,
Sing praises unto the Lord, 3/4vv, 2 ob, 2 tpt, str,
Sing unto the Lord and praise his name, A/4vv,
Sing unto the Lord a new song, 3/6vv,
Sing unto the Lord a new song, A/4vv,
Sing we merrily unto God our strength, 2/5vv, 2 ob, 2 bn, 2 tpt, str,
Sing we merrily unto God our strength, 3/5vv, 2 fl, 2 ob, 2 bn, 2 tpt, timp, str, 1740,
The king shall rejoice, 3/4vv,
The king shall rejoice, 5/5vv, 2 ob, 2 tpt, str, Lam (partly autograph),
The Lord, ev'n the most mighty God hath spoken, B/4vv,
The Lord is gracious and merciful, 2/4vv,
The Lord is king, B/5vv,
The Lord is my shepherd, 2/4vv,
The Lord is my strength, 3/4vv, ed. in The Cathedral Magazine (London, c1775–8), i
The Lord is our light and our salvation, 4/4vv, 2 ob, bn, 2 tpt, str, for the Sons of the Clergy, 1720 and 1722,
Thou, O God, art praised in Zion, 2/4vv,
Try me, O God (Lydian mode), 5vv,
Turn thy face from my sin, A/4vv, vc obbl,


Services and canticles

Service in C (TeD, Jub, Mag, Nunc), 8vv (with verses), 1737,
Te Deum, D, 6/6vv, fl, 2 ob, bn, 2 tpt, str, ?1721,
Te Deum and Jubilate, A, 4/8vv, 2 fl, 2 ob, 2 bn, 2 tpt, str, ?for the Sons of the Clergy, 1723/4,
Te Deum and Jubilate, D, 5/5vv, 2 fl, 2 ob, 2 bn, 2 tpt, str, ?for the Sons of the Clergy, 1723/4,
Te Deum, D, 5/5vv, 2 fl, 2 ob, 2 tpt, str, for the king's return, 1729,
Te Deum, D, 4/4vv, 2 fl, 2 ob, 2 tpt, str, ?for the king's return, 1735, formerly attrib. Boyce; 1 movt from Blessed are all they
Te Deum, D, 7/4vv, fl, 2 ob, bn, 2 tpt, str, ?for the king's return, 1745,
Te Deum, D, 5/5vv, 2 fl, 2 ob, bn, 2 tpt, timp, str, 1750,  incl. 2-stave sketch of a Jub: possibly intended for the king's return in Oct, but unperf.


Musique vocale profane

Cant. (A. Pope), 2 movts, for Durastanti's London farewell perf., 1724,
Descend ye nine, descend and sing (Pope), Ode for St Cecilia's Day, 1730,
The Song of Deborah and Barak, oratorio, 1732,
Florimel, or Love's Revenge (dramatic pastoral, 2, J. Hoadly), Farnham Castle, 1734,
Jephtha (orat, Hoadly) 1737,
The Chaplet … a Collection of 12 English Songs (London, 1738) [anon]
Spenser's Amoretti, 1v, bc (London, 1739)
The Judgment of Hercules (masque, Hoadly), ?1739, music lost
The spacious firmament on high (sacred ode, J. Addison) c1740,
The Force of Truth (orat, Hoadly) 1744, music lost
A Cantata and 4 English Songs, (London, 1745, 1746)
Catches and Canons, 3, 4vv, with 5 songs, 2, 3vv, bc (London, 1747)
Phoebe (pastoral op, 3, Hoadly), 1747, first known perf., London, Mr Ogle's Great Room, Dean Street, 16 Jan 1755,

38 It. cants., duets, other pieces,
35 court odes for New Year and king's birthday, all first perf. in London,
19 strophic ballads, a third Eng. cant., texts only of 7 other cants, pubd in half-sheets, in contemporary songbooks and poetic miscellanies, mostly before 1738


Musique instrumentale

Editions:Voluntaries and Suites for Organ and Harpsichord, ed. G. Beechey, RRMBE, xix (1975) [B]Maurice Greene: Complete Organ Works, ed. H. Diack Johnstone (Oxford, 1997)

Choice Lessons, hpd/spinet (London, 1733); also pubd anon. as first pt of The Lady's Banquet, ii (London, 1733), which was repr. in A Collection of Lessons, hpd, (London, 1758)
6 Overtures … in Seven Parts (London, 1745); arr. hpd/spinet (London, 1745)
A Collection of Lessons, hpd (London, 1750/R)
12 Voluntarys, org/hpd (London, 1779); ed. P. Williams (New York, 1969),

Hpd works and Org works, some published in late 18th-century anthologies.




https://www.youtube.com/watch?v=AOdymTO9F24
Revenir en haut Aller en bas
joachim
Admin
joachim

Nombre de messages : 27056
Age : 77
Date d'inscription : 19/08/2006

maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty
MessageSujet: Re: Maurice Greene (1696-1755)   maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty2022-05-28, 19:52

Morning Service (in C); Magnificat & Nunc Dimittis (c.1735)



https://www.youtube.com/watch?v=hgCLy-7hijM
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé




maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty
MessageSujet: Re: Maurice Greene (1696-1755)   maurice green - Maurice Greene (1696-1755) Empty

Revenir en haut Aller en bas
 
Maurice Greene (1696-1755)
Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» Gerhardus HAVINGHA (1696-1753)
» Daniel Daniélis (1635-1696)
» Matteo SIMONELLI (1618-1696)
» Michel Lambert (1610-1696)
» Andrea Zani (1696-1757)

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Toutes les musiques du monde :: Musique classique :: Les compositeurs-
Sauter vers: